Røber'n's 1962 PV 544

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Post Reply
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Røber'n's 1962 PV 544

Post by Røber'n »

Har funnet ut at det er på tide å lage en liten tråd om vogna mi også. Det begynner etterhvert å bli mange interessante prosjekter her, og jeg er stadig innom for å sjekke om det har skjedd noe siden sist.
Jeg har lenge gått med en drøm om egen veteranbil. Etter mange år som andremann på kompisers prosjekter, både europeiske og amerikanske, fant jeg ut at det måtte bli en klassisk volvo. Det stod mellom Amazon og PV, men hjemme-sjefen fikk gleden av å avgjøre da hun synes PV'en er morsommere og har mer sjarm (kan ikke la være å handle når kona synes den er fin da, hehe :P)
Våren 2011 ble jeg den lykkelige eier av en 1962 544. Bilen har gått i Østfold helt fram til 2008, da den ble kjøpt av en kar i Buskerud. Han har plukket bilen helt fra hverandre, slipt den helt ned, og lagt mange timer og penger i ny lakk og deler. Annonsen på finn.no var ganske intetsigende angående teknisk stand, og selgeren var litt forsiktig, men jeg hadde lyst til å se den da den hadde en grei pris og riktig farge. Overraskelsen var derfor stor da det første vi så da garasjeporten gikk opp var en nykrommet (!) støtfanger... Penger og bil skiftet eier, og jeg fikk gleden av de første 25 mil i egen veteranbil. Bildet er tatt den første kvelden på bensinstasjonen i Vikersund.
Vikersund (Custom).jpg
Vikersund (Custom).jpg (37.79 KiB) Viewed 18014 times
Last edited by Røber'n on Sun 19 Feb 2012 00:13, edited 1 time in total.
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by jangu1@hotmail.com »

Den ser veldig fin ut da. Gratulerer med veteranbil. Og velkommen med tråd her. :)
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Røber'n »

Takk for det, jangu, jeg følger med på begge dine prosjekter. Må si det er en ekstremt nøye og omfattende restaurering du holder på med. At du i tillegg skal gjøre det to ganger er bare til å ta av seg hatten for... :D
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Røber'n »

Bilen er restaurert til originalstand. Det er imidlertid ikke gjort noe annet enn lakkering i motorrommet, og nye dør- og taktrekk innvendig.
Vinterens prosjekt er motorrommet. Jeg har et oppsett for PV Sport med doble SU-forgassere, portet manifold og D-kam. I forbindelse med bytte av kam og høvling av toppen har jeg tenkt å shine opp en god del. Varmeapparathuset har en del rust, og alle skruer og beslag som engang har vært blanke skal få en runde med sink. I tillegg mistenker jeg at varmeapparatregisteret og radiatoren lekker.
Bilde av motorrommet før demontering:
055 (Custom) (2).JPG
055 (Custom) (2).JPG (41.33 KiB) Viewed 18013 times
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Røber'n »

Noen som kan være så snill å forklare meg hvorfor jeg ikke får til å laste opp vedlegg som er satt til max 800x600. Jeg får opp en melding om at vedlegget må være mellom 0 og 400p... Det skal visst gå an å trykke på bildet for å få dem større også?
Hvordan kan jeg bare sette inn min kommentar under bildet, ikke all bildeinfoen???
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by jangu1@hotmail.com »

Takk for det. Jeg tenkte begge bilene skulle holde så lenge jeg lever hvertfall. Og når det først blir en såpass stor jobb av det så er det like greit og gjøre det skikkelig med en gang. Så ikke det blir sånn halvgjort jobb. Jeg må si jeg gleder meg til og bli ferdig med disse bilene selv om jeg koser meg med den jobben jeg gjør. Når jeg er ferdig med de to jeg har må jeg nok ned til statene og hente meg en bil. Chevrolet av veldig gammel dato håper jeg. :)
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Røber'n »

Hehe, Chevrolet er gromt! Snakker vi skikkelig gammelt da, eller? Mellomkrigs-chevy, eller kanskje enda eldre?
Har da fått gjort litt i hælja. Siden siste bildet er tatt er det meste av det jeg har tenkt å pusse opp demontert. Radiator og varmeapparatregister er levert til overhaling. V.apphuset har vært til syrebading, og er sendt til lakkering sammen med v.app.motoren. Toppen har også fått en runde i syrebadet, en runde med høvelen (ca 1,5mm) og litt lakk. En del skruer, bolter og braketter, samt huset til regulatoren er sendt til fornikling. Gleder meg til å se resultatet. Nå er det klart for bytting av kam. Den som sitter der er en godt brukt A-kam. Nå blir det D-kam med litt mer løft. Forgasserne skal også plukkes fra hverandre, ultralydvaskes og monteres med nye pakninger, spjeld+aksler og nåler.

Er fortsatt veldig interessert i tips om hvordan jeg unngår bildeinfo i tillegg til filkommentaren under bildene, samt hvordan jeg får aksept for bilder over 400x400...
Glassblåst regulatorhus, klart for fornikling
Glassblåst regulatorhus, klart for fornikling
048 (2) (Custom) (Custom).jpg (27.71 KiB) Viewed 17982 times
Toppen, syrebadet, planet og nymalt
Toppen, syrebadet, planet og nymalt
Toppen.JPG (30.37 KiB) Viewed 17982 times
Varmeapparathuset, klart for fillergrunning og lakk
Varmeapparathuset, klart for fillergrunning og lakk
Varmeapparathus.JPG (34.85 KiB) Viewed 17982 times
Ryddig og oversiktlig!
Ryddig og oversiktlig!
078 (Custom) (Custom).JPG (40.49 KiB) Viewed 17982 times
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by jangu1@hotmail.com »

Jeg tror det blir 20- 30 talls Chevrolet da. Eller 50 talls. Er ikke helt sikker enda. Dæven det er fint det varmeapparat boksen din da. Den blir skikkelig strøken den bilen din tror jeg. Ser hvertfall veldig fint nå synes jeg. Deler du priser og sånn på forniklinga du får utført. Jeg har en del ting jeg skal fornikle jeg også. Om det ikke blir altfor dyrt da. For da må jeg finne på noe annet.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Torbo2 »

Fin bil! Dette blir saker å dure rundt med.. Rart det med damer? Nabodama elsker Amazonen min, og har ikke sagt noe om Duetten. Dama liker best Duetten, og menn heller mest til Amazon. Dette er vel ikke til å forklare?
Hvor høy kompresjon velger du? jeg har 10,5 :1 på min b20/22 med D-kam. Det er mer enn nok for meg, da jeg også med litt forsiktighet kan kjøre 95 oktan om det ikke er for varmt i været. Passer godt på tenningsbank, og merler ejg det, kjører jeg forsiktig og går over til 98 oktan.
Det er de som hevder at kompen kan være høyere, men den lille gevinsten har ikke jeg bruk for..
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by jangu1@hotmail.com »

Når jeg legger ut bilder så trykker jeg på 800x600=15" Default tror jeg det står og når du trykker på den da for du opp noen valg. Og da trykker du på den nest nederste.
Se om du får det til og funke. :)
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Røber'n »

Hmm... Må det lastes opp via TinyPic? Når jeg velger Last opp vedlegg, bruker "resize pictures", og prøver å laste et bilde som er 800x479 får jeg melding om at det må være mellom 0x0 og 400x400... Skjønner ikke detta, jeg altså. :?: Trodde det lønte seg å bruke opplastningsfunksjonen i steden for TinyPic for da blir bildene liggende hos pv-klubben i stedenfor på serveren til TinyPic?

Varmeapparathuset ble vanvittig reint, nesten litt skummelt for da ser man all gravrusten som har kost seg under den feite tectylaktige lakken som lå der før. Blir lagt et lag med rusthemmende fillergrunning. Dette skal visst slipes ned for å tette porene etter rusten, samtidig som det gir en glatt overflate før lakkering. Huset og plata på v.app.vifta skal lakkeres "rally-matt". Selve viftemotoren tenkte jeg å slipe ned for hånd og legge klarlakk på. Prøvde å dele vifta, plata og motoren, men innså at det ikke hadde gått uten å slipe av enden på vifteakselen. Det ser ut som det har blitt stuket fra fabrikk. Noen som vet?
Fornikling skjer via MC-partner på Skedsmokorset. Har hørt rykter om at inntil 4kg koster 400,-. En kompis leverte masse deler der i fjor til en Opel Olympia, og det ble vanvittig bra. Gleder meg til å få igjen delene, er spesielt spent på lokket til regulatoren. Lover å legge ut bilder av resultatet.

Når det gjelder kompresjon har jeg egentlig ikke noe tall på det. Har forhørt meg en del rundt og konkludert med at en høvling av toppen inntil 1,5mm og D-kam er en ganske ufarlig måte å få litt mer futt i jøtul-motoren på. Noen som kan si hva det vil tilsi i tall??? Er redd for at hvis jeg kliner til med for mye høvling og for høy komp vil motoren ånde noe vanvittig. Han som restaurerte den hadde visst sendt bort motoren og fått satt inn nye pakninger, men det var ikke snakk om noe borring, bytting av stempler/ringer osv. Det svetta dessuten godt fra toppakningen, så tviler litt på hvor nøye jobben ble utført. Kan godt tenke meg å sende bort motoren for optimalisering hos noen som har greie på gamle volvomotorer, men det er mange ting som kommer foran i køen. Har blant annet tenkt å lakkere dashbord, male gulvet på nytt og bytte setetrekk neste vinter.
Uansett blir det ikke snakk om noe voldsom trimming. Bilen ser original ut, men det hadde vært morro om den gikk godt, med tidsriktige deler. Det skal fortsatt være en komfortabel bil. Blir spennende å fyre den når alle delene kommer på plass.
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by jangu1@hotmail.com »

Ja det lastes opp via TinyPic. Også vedlegg da må du lete fram bilde du vil laste opp. Så må du justere størrelsen på bildet. Jeg skal følge med på prosjektet ditt for den bilen kommer til og bli fin. :)
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Røber'n »

Kom over denne på "du-røret" i dag! Cragar Smoothie felger på '57 444! 8)

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=AgS ... =endscreen

Passe tøft, men samtidig ikke for langt fra originalt???
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by jangu1@hotmail.com »

Ja de var fine de felgene der. Kan hende jeg må ha sånne på 57 modellen min. Jeg skal snart begynne med 58 modellen min nå tenkte jeg. For den er det ikke så vanvittig mye jobb på. Det er egentlig bare og sette den sammen igjen. Det er 2 dører og 4 hjul på den det er alt. Bakaksel og forstilling da. Men ikke bremser eller noe sånt. Så det er litt jobb der da men ikke så mye som på den andre. :)
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Håvard E Johansen »

Hei. Har sånne felger på min 57. syns dem tar seg bra ut på den.
ønsker meg hvite dekksider men, kommer nok det å.
Post Reply