"Ny" Favoritt på gang..

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2890
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 » Sat 02 Nov 2019 20:59

Da mangler jeg bare 8km på 100 mil med ny motor. I morgen er det meldt snø her så da får det bli med kjøring for i år. Motoren skal nå få seg et oljeskift med filter, tiltrekking av topplokk og justering av ventiler. Motoren har ikke brukt nesten noe olje på de 100 milene. Det den har brukt brukte den de første 10. Med simmeringer på veivakselen foran og bak, samt toppdekselpakning av gummi er den også knusktørr utvendig. Det hjalp sikkert også å få nye simmerringer i girkassa. Nå begynner demontering for lakking, og siste finish på skjermene. Kan også se ut som jeg har fått tak i "tidsriktige" Recaroseter fra 1980 tallet som bilen skal tilbakeføres til. Jeg skulle egentlig hatt ungdomstiden min på slutten av 70 og begynnelsen av 80 tallet, men den tiden ble mer eller mindre avlyst for min del. Så da tar jeg igjen nå og bygger den ungdomsbilen jeg kunne hatt med noen små innslag av nåtiden. (Lyktene er jo et eksempel på det) Jeg har mer eller mindre også bestemt meg for å ha sideblinkers på forskjermene. Har fått to nye i eske fra den tiden. Grunnen til dette er at jeg kjører mye i Oslotrafikken hvor filskift hører med til hverdagen flere ganger på samme tur. Greit å bli sett.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5815
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 » Sun 03 Nov 2019 10:50

Gøy å høre at motorrenoveringen ble vellykket. Vet at du koser deg med bilen. Lykke til med demontering og lakkforberedelser. Jeg slenger innom en dag for å se hvordan det går.
Ønsker deg en spesielt fin dag i dag! :wink:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2890
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 » Sun 03 Nov 2019 11:01

Takk for det. Dagen blir fin den. Skal feire med å skru Toyota! Var et plastdeksel jeg fikk 2er feil på EU kontrollen på, som må på plass igjen. Det er for å samle grus og skitt rundt påfyllingsrøret til tanken slik at det ruster raskere. Godt vi ikke har slikt på våre gamle. Der står røret fritt i hjulspruten i minst 60 år :-). Men bensin er jo ikke så eksplosivt som diesel :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5815
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 » Sun 03 Nov 2019 11:52

Det er klart du må få på plass skitt-samlende plastdeksler. Skulle tatt seg ut om man bare kunne kjøre uten, liksom... :shock:
Kos deg med skruingen. Jeg skal rydde litt i "dekklageret", for nå er bilene vinterskodd.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2890
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 » Wed 13 Nov 2019 00:40

Rydder i garasjen om dagen. Utrolig mye som hoper seg opp ettdr to r u nder med oppussing av biler. Mange planer som også ligger og venter på å komme på plass der det skal være. En av planene var å kunne pulverlakkere småting. Det krever stekovn, trykkluft og strøm, pluss avtrekk. Avtrekk ble eksosavtrekket med påmontert filter. Prøvekjørte et lokk til toppdeksel. Pusset det helt ned og polerte det før vask med rødsprit. Fattigmanns forkromming med klar pulverlakk oppå.
Klar til lakkering
Klar til lakkering
På plass på motor etter lakking
På plass på motor etter lakking
Da er det bare å fortsette å rydde.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5815
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 » Wed 13 Nov 2019 08:20

Spennende med pulverlakk - og rydding!
Er det stekovnen som setter begrensningen på størrelsen av det som kan pulverlakkeres?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2890
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 » Thu 14 Nov 2019 14:35

445 wrote:
Wed 13 Nov 2019 08:20
Er det stekovnen som setter begrensningen på størrelsen av det som kan pulverlakkeres?
For meg er det det, men en kan skalere opp senere uten å måtte bytte selve lakkeringsutstyret. En kan lage seg en større varmeovn ved å bruke IR lamper f.eks. En må kunne få det en skal lakkere opp i rundt 200-220 grader. Med klarlakk holder det med 180. En bør også ha et bedre avtrekk med større overflate. Pulveret er temmelig flyktig så en fordel med godt avtrekk så en ikke sprer pulveret som ikke treffer materialet en skal lakkere ut i rommet.
Lakkering av småting blir nå ihvertfall vesentlig enklere da malingen ikke tørker, så med litt planlegging kan en lakke serier med samme farge uten å tenke på rengjøring av lakksprøyta :-). Lakken er også brukstørr etter 10-20 minutter i ovnen og deretter nedkjøling.
Neste tiltenkte prosjekt er et toppdeksel til B18 motoren. (Fikk klage på at oljelokket sto foran på toppdekselet, mens årsmodellen har det på midten, så da ble nytt toppdeksel innkjøpt hehe)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2890
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 » Sat 16 Nov 2019 17:41

Mens man "rydder" kan en gjøre andre ting for å få opp farten. Jeg er ihvertfall slik laget at jeg må gjøre noe artig innimellom for å få overskudd til å rydde. Byttet lager på mellomaksel, samt gummioppheng. Balatareim på bakaksel, s åå nå er begge byttet. Byttet gummiforing på girkasseopphenget da det var litt mykt. Sikkert ikke nødvendig, men da er det nytt det også. Måtte også bytte vindusviskermotor da denne var feil og hadde for kort arm slik at den bare slo ut 90 grader. Forskjellen var 5mm lengre arm på motoren på den originale. Ulempen er da selvfølgelig at bryteren muligens er feil. Den har tre trinn, men skal ha to da vindusviskere på PV bare har en hastighet. Trinn to er for visker og spyler.
Lakkert toppdeksel med pulverlakk. Ble greit nok, om ikke strøkent. Lærte ihvertfall at en må legge på enkelte farger mye mer enn man tror.
Custom lakk :-)
Custom lakk :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2890
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 » Sun 17 Nov 2019 01:16

100 mils service snart ferdig. Topplokk etterdratt, ventiler justert. Mellomaksel på plass igjen, så da er den kjørbar. Viktig del av restaureringen for min del. En bil som kan flytte seg for egen maskin gir litt mer inspirasjon til å holde fremdriften på.
Toppdekselet kom på plass etter ventiljustering.
20191116_193340.jpg
.
Neste blir vel å få skjermene ferdig formet. Trenger litt mer justering av forskjermer før de demonteres for lakking. Torpedoveggen må rettes på sidene. Burde hatt besøk av "Siffen" for å få ordentlig dreis på "restaureringen". Blir bare å gjøre så godt en kan :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5815
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 » Sun 17 Nov 2019 01:16

Godt jobbet!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2890
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 » Mon 18 Nov 2019 18:20

Takk for det :-). Alle monner drar som det heter, men egentlig begynner jeg å bli litt lei av at absolutt alt er defekt eller må gåes over. Vel, Kingbolter virker ok og støtdempere foran var ok, samt at speedometeret var overhalt. Det meste ellers har jo vært feil/defekt. Duetten min var ganske rusten og sliten, men ikke i nærheten så gjennomført defekt som denne. Tok f.eks av topplokket på gamlemotoren her om dagen, og det er første motoren jeg har vært borti hvor en kan vippe stemplene på, og en kan se stempelringene. Ikke rart den brukte olje og at det luktet olje inne i bilen når en kjørte, selv med veivhusventilasjon. Motoren hadde blitt skiftet pakninger på og overmalt, så det så jo fint ut...
Nå er det heldigvis snart bare interiøret igjen i tillegg til varmeapparatvifta som ikke er overhalt ennå, men der har en jo oppskrift fra Siffen :-). Setene foran er kassable, så der blir det Recaro seter etter planen. Baksetet har jeg ikke sett på men de originale foran er ikke en gang til å sette nye trekk på da alt under også er defekt, så får se på hva det blir til bak. Taktrekket er under vurdering da en ikke får det pent. Kan til nød males med colourbound maling i ønske kulør, så mulig jeg satser på det først.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Post Reply