Volvo Julequiz 2011

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
tyla210
Posts: 100
Joined: Fri 13 Mar 2009 23:31

Volvo Julequiz 2011

Post by tyla210 »

Heisann alla volvo diggare !!
Her kommer en liten volvoquiz .Tror det ver denne vi hadde på o/a juleavslutning 2009,
men det er vel ingen med klisterhjerne i klubben så det går nok bra tenker jeg.:)
Send svar til tyla445@yahoo.no innen 31/12 kl 2359.
Blir kansje en volvo premie til vinneren,så her er det bare å gå i gang.
GOD JUL !!
1. Når volvo skulle lage pv444 ble det kjøpt inn en bil for å bruke som mal. .Hvilken biltype var det?

2. Den aller første PV med chnr X1 var på PR turne rundt i sverige i 1944-45.Ble så lakkert lysegrønn og fraktet over til USA i begynnelsen 1946 for en PR runde der .Mest pga at volvo trengte stål til karosseriplater for bygging av pven .Bilen ble ”over there” til 1948.Den hadde flere eiere i Sverige etter at den kom hjem igjen. Senere var Volvo i kontakt med eier, men bilen var blitt ombygd med bla hel bakrute så Volvo var dessverre ikke intresert i den lenger. Hvilket år ble den avskiltet og forsvant ut av bilregisteret?

3. Pv444 A modell lagdes i 12000 svarte eksemplarer etter det kom500 stk (AS) som ble lakkert duvgrå + 1 stk i blågrå. Men hva annet enn fargen var forskjell på A og AS modellene?

4. Volvo lagde en chassiserie PV445 fra 1949 til 1962.Mange pickuper, skapbiler og
noen få cabroletbiler ble bygd av div karosserifirmaer. Noen chassi ble også solgt til land utnenfor Europa. Nevn minst 2 land.

5. I hvilken år ble disse PV levert fra volvofabrikken?
A. Bil chassinr 25000?
B. Bil chassinr 50000?
C. Bil chassinr 100000?

6. P1900 med plastkarosseri ble ingen suksess. Kun 67stk ble laget.
Hvilket år laget Volvo de 3 første prøvebilene?

7.
A Duetten kom i Juni 1953 men hvilket år fikk den nye instrumenter , hel rute og sikkerhetsbelter som standard?
B. Og når fikk den b18 motor?

8. Sett disse tall in på riktig sted. 198182,13917,109901,
A. Pv444 med B4B/B14A motor …………st
B. Pv444/544 med B16 motor …………st
C. Pv544 med b18 motor ………..st

9. Det er veldig mange smørenippler på pv/duett som trenger regelmessig smøring.
Men det er en smørenippel som ikke bør smøres. Hvilken ?

10. Vist man legger sammen tallene 1 til 100 ( 1+2+3 +4 osv) Hvilket tall får du da?
tyla210
Posts: 100
Joined: Fri 13 Mar 2009 23:31

Re: Volvo Julequiz 2011

Post by tyla210 »

5 svar hittil er ikke så værst i julestria :)
Ingen med full pott ennå, så det er bare å prøve seg .
tyla210
Posts: 100
Joined: Fri 13 Mar 2009 23:31

Re: Volvo Julequiz 2011

Post by tyla210 »

Ja kun noen få timer igjen av julequizen .
det mangler et par av gjenngangerne her ser jeg.
Ser ikke ut som det er noen med alle riktige svar,så det er bare å sende inn.
Det viktigste er ikke å vinne som det heter. :)
tyla210
Posts: 100
Joined: Fri 13 Mar 2009 23:31

Re: Volvo Julequiz 2011

Post by tyla210 »

Vinneren av volvoquiz ble Terje Pedersen, Stavanger (7 rette) Premie er på vei !!
Takk til alle som var med !! Her er svarene:

1. Tyske Hanomag 1,3 1939 mod.
2. 1961
3. As hadde rustfrie lister, profilerte støtfangerhorn, felgringer, pansersvaler Innredning i rød og lysegrått.
4. Brasil, Uruguay
5. A januar 1952, B Februar 1954, C Januar 1956.
6. 1954.
7. A Sommeren 1960, B Våren 1962.
8. A: 131917 B: 198182 C: 109991
9. Smørenippel på vannpumpe. B4 og B16 motorer.
10. 5050
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Volvo Julequiz 2011

Post by Torbo2 »

Kan du begrunne spørsmål 9:
Image
jeg skjønner at man ikke må pøse på med fett her, kanksje bare en kvart bevegelse på pumpearmen, da man ellers kan sprenge den indre tetteringen. Men du mener at den ikke skal smøres?
Finnes det noe skriv/endring på dette?
Derimot nevner du kke smørenippelen i bakkant på tidligere M4/M6 girkasser, tilsvrende som på noen likestrømsdynamoer, som kun har misjon - som utlufting/slippe ut en smule lufttrykk/overtrykk for at ikke olja i girkassen skal trenge seg ut i simmeriner og oakninger når olja blir varm!
Det var vel det de hadde tilgjengelig og en smart ingeniør mende vel at "den funkar"...
Foreløpig er detter "mitt endelige svar"....
tyla210
Posts: 100
Joined: Fri 13 Mar 2009 23:31

Re: Volvo Julequiz 2011

Post by tyla210 »

Står klart i "volvobibelen" at vannpumpe smørenippelen ikke skal smøres når man tar service, Kun når ny monteres.
Men hadde du vært med på quizen,så kansje jeg hadde gitt deg et 1/2 poeng :)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Volvo Julequiz 2011

Post by Torbo2 »

Hvem står bar Volvobibelen, og hvor får man tak i den?
Er det noen begrunnelse i bibelen?
Og hvorfor står det håndboka?
Finnes det noen forklaring?
Uansett bør vel nippenelen bak på girkassen gi et helt peong!
Den skal udiskutabelt ikke smøres, dessuten kommer man ikke til...
tyla210
Posts: 100
Joined: Fri 13 Mar 2009 23:31

Re: Volvo Julequiz 2011

Post by tyla210 »

Har bladd litt i "arkivet" og kommet fram til hvor jeg har dette fra med ikke smøring av vannpumpen.
Sitat fra den svenske pv klubbens medlemsblad nr 1 2008:
Anders Bergtsson fra Blekinge har et gedigent kunnande om volvo pv.
Han har skrotade mer enn 100 pver ock hans kunnskaper brukar vi i tips ock triks spaltan.
Og her kommer det :
Den enda smornippel som gir motsatt effekt ved smøring,er den som sitter på vattenpumpen på b4b ock b16 motorer.
den er til for engangssmøring i samband med at pumpen setts ihop.
Om man holder på å pressa inn fett der,pressas til slut tatningen sønder,
så hoppa overe dennna smørnippelen ved smøring av bilen.sitat slutt.
Og jeg kan nok ikke gi deg noe poeng for en nippel,bakkant på tidligere M4/M6 girkasser som er umulig og se og umulig å komme til når man skal smøre bilen.
Tror ikke volvo vil at den skal smøres så den lar jeg være i fred :)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Volvo Julequiz 2011

Post by Torbo2 »

Hvordan kan du forevente at medlemmer av pvklubben Norge også skal får med seg utalenser fra artikler fra det svenske klubbladet?
Og fra en skrotnisse i Sverige som skal vite bedre enn ingeniørene som har konstruert bilen?
Dessuten står det at den skal smørjas varsamt! Det er ikek snakk om å "holda på å pressa inn fett der,pressas til slut tatningen sønder"!
Det er også et faktum at det er åpne lagre inni vannpumpa innenfor tetningen, og det er et faktum at gammelt fett tørker inn, blant annet av varmeutvikling fra motoren. Så jeg tror jeg holder meg til fabrikantens anvisninger, men bruker en minimal mengde med sjeldne mellomrom.

Hva mener klubbens smøreksperter om dette?

Det er dessuten et faktum at det er en smørenippel bak på girkassen, enten du har registrert det eller ei.
Men du trenger jo ikke ta hensyn til det! Jeg mener det jeg mener uansett...!

Et spørmål tilbake blir da: Hvor lønner det seg å sette inn smørenipler? To steder som er forberedt til det?
Kan du finne det i "bibelen"?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Volvo Julequiz 2011

Post by 445 »

Da jeg så spørsmålet så regnet jeg faktisk med at denne diskusjonen skulle komme.
Jeg har også hørt at man ikke må smøre vannpumpa, men det er utenfor min fatte-evne.
Uten noen bakgrunnskunnskap, så sier min logikk at denne skal smøres.
Hadde den ikke skulle smøres så hadde det ikke vært en smørenippel der.
Det er da mange andre steder hvor man skal bruke fett ved montering, men som det ikke er smørenippel?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
tyla210
Posts: 100
Joined: Fri 13 Mar 2009 23:31

Re: Volvo Julequiz 2011

Post by tyla210 »

Tror det må komme av over 50 års erfaring med å skru på disse biler.
Jeg har hørt fra flere fra tidlig 80 tall.noe må det jo være i det ??
Men noen gjør sånn og andre gjør sånn, sånn er det bare.Det er jo det som gjør pv ekstra intresangt :)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Volvo Julequiz 2011

Post by Torbo2 »

Det som gjelder er vel å bruke sunn fornuft, altså bare en liten "vipp med pumpearmen", og ikke pøse på! - Det er jo ganske høyt trykk fra en smørepumpe. Da tror jeg problemet er løst!
Det er vel også etter "boka/manualen"... - og ikke etter den "ukjente bibelen"...
Det er jo som mange her inne vet, flere steder på bilen man skal være litt varsomme og "ikke bruke slegge". Det selv om det meste på bilene har soliditet så det rekker.

Men om man skulle ta utgangspunkt i at en "vilt fremmed", uten omtanke, skulle smøre her så er nok det beste å fraråde smøring...?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Volvo Julequiz 2011

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Et spørmål tilbake blir da: Hvor lønner det seg å sette inn smørenipler? To steder som er forberedt til det?
.... det hadde vært fint med smøring på dørhengslene.... men det er nok ikke der du mener.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
tyla210
Posts: 100
Joined: Fri 13 Mar 2009 23:31

Re: Volvo Julequiz 2011

Post by tyla210 »

Vell bare for å avslutte dette med vannpumpe fra min side
så jeg har gravd fram "volvobibelen" (verkstads-handbok volvo pv 444 b4b.b16a)
står at ved ihopmontering skal den fyllas med fett, andvend vattenpumpsfett.eller varmbestandig fett.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Volvo Julequiz 2011

Post by Torbo2 »

Det er muligheter for å sette inn smørenipler (ferdig borrede hull) ytterst på noen bakakslinger for å smøre hjulllagrene. Her er det vel også et lite og sjeldent behov, men på gamle biler som har gått langt, kan det trolig redde lagrene eller forlenge levetiden...!?
Men med godt hjullagerfett skal jo dette gå lenge. Da jeg byttet bak på Duetten, var det inntørket fett der, som likte seg best ved siden av lagerrullene. Så her kunne det nok med fordel vært smurt. :shock:

Man har jo det motsatte, men likevel noe likt på forhjulslagrene. Her anbefales det å ta av å smøre opp langt hyppigere enn nødvendig.
Disse lagrene er for det første svært solide, og for det andre like som på mange moderne biler, som knapt nok har det som smøre/service-punkter.
Så her bør man kanskje tenke kompromisser?
Smøre litt eller bytte fett mer sjelden, kanskje hvert fjerde til sjette år? Men slikt må jo være opp til den enkelte...
Det er vel som med vin, litt er bra, men for mye er ikke bra så vidt jeg vet....
Post Reply