Julenissen?

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Julenissen?

Post by Torbo2 »

Tror normalt ikke på julenissen, men da det lå en masse mikrometere i en tilbudskasse på Karlsson i Töckfors i dag, så begynte jeg å lure på om han hadde vært der og tømt sekken? :roll:
Det var det et brukbart mikrometer, mer enn godt nok til vårt bruk, (ha sjekket det) og et enkelt skyvelære i plast til å ta grovmål med først.
Det hele til 40 svenske kroner! :shock: - Misteneklig likt det hos Clas Olsson for 169 kroner! Made in China begge to kanskje?
I etablerte verktøybutikker snakker vi om nærmere tidobbel pris!
Image
Det kan nullstilles med et lite verktøy som følger med, om det ikke starter på 0,00. Det måtte jeg gjøre, da det stod på 0,01 sammenskrudd. Men det tenker jeg at det blir en sjeldenhet... På tuppen er det en liten "momentnøkkel", som begrenser tilskruingen. Det ahr også isilasjon in håndtaket for at ikke varme fra fingrene skal påvirke måleresultatet!
Snakk om "løp og kjøp pris"! Måtte bare kjøpe, selv om jeg har to tilsvarende fra før.. :D
Kunne sikkert kjøpt flere til andre, men de blir vel ikke borte med en gang?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Julenissen?

Post by 445 »

Som du sier; dette var mistenkelig likt det jeg nettopp har kjøpt på Clas Ohlson.
Eneste fordelen med CO-produktet er at det har 10 års garanti, slik at jeg i 2021 kan stavre meg inn i butikken og hevde at det ikke måler nøyaktig....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Julenissen?

Post by Torbo2 »

Det er en tanke som slår meg? Hva koster disse fra fabrikk i Kina? Og hvilken timebetaling har de som jobber der? Og med en hyggelig kursforskjell i tillegg, om det har særlig betydning, kan man nesten bli litt flau av hvordan "verdens byggeklosser" er satt sammen?
Hvem tjener på dette kort sikt (vi)? Hvem tjener på lang sikt (kineserne)? Hvem hersker i verden om 20-50 år? Jeg tør ikke å tenke tankene helt ut....
Sier ikke at de ikke fortjener det! DEt har jeg ingen formening om da den saken har minst to sider...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Julenissen?

Post by 445 »

Her var du innom både moral og politikk.
Moral kan jeg prate om, politikk er ikke noe for meg.

Når det gjelder presisjonsverktøy som mikrometer, så er jeg opptatt av at kvaliteten skal være bra.
Måler du det samme metallstykket 100 ganger, så skal du få nøyaktig riktig svar 100 ganger. Ikke 50, 75, eller 95 ganger, men 100. Ellers kan man ikke stole på presisjonsverktøyet, og da mister det sin verdi.

Jeg kan gjerne betale en del for å få et skikkelig verktøy, men hvem i all verden kan fortelle meg hvilket verktøy som er bra?
I dagens globaliserte samfunn er jeg redd for at det er samme fabrikken som har laget ditt 40-kroners mikrometer som mitt 169-kroners, eller et 800-kroners merket med f.eks Wurth.

Har ikke sett noe "fairtrade"-merke på verktøy.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Julenissen?

Post by Torbo2 »

Det er jo ikke noen man blir fattig av uansett... Slike ting kostet (glem det) på 70-tallet, da det var mer bruk for det, til å justere ventilbrikker på dív. motorer, og vi var bare glad for å ha tilgang til slikt fint måleutstyr.

Ang. feilmargin! Til å måle avvik kan man nesten ikke måle feil. Gjengestigningen kan ikke forandre seg, heller ikke avstanden mellom strekene på avlesningen og grunninnstillingen mot 0 kan justeres om meteret blir slitt. Så uansett er dette superbillig, selv om man skulle miste den lille skruen på låsetappen.. Det er vel det eneste jeg kan se som kan skje....?
Så forresten på et Kinaobjektiv til Canon i går - 8 mm fisheye til ca. 2000 kroner! Andre koster vel det firedobbelte og oppover... Hva gjør man med det? Da nærmer det seg julepresangpris! Om det bli utslitt om ti år gjør det ikke noe, da er nok sidesynet mitt så begrenset uansett... :roll:
Så takk for innsatsen kinesere!
Post Reply