Ikke VAZ men GAZ

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Ikke VAZ men GAZ

Post by Torbo2 »

Gi gass!
Gikk igjennom noen bilder fra Stavanger, tatt i sommer, og der var en GAZ M20 Popeda. Strøken! Sjelden kan man si!
Image
Dette er saker, med en fin 60-talls farge og masse krom!
Det er visst et firma i Estland som driver å restaruerer gamle russiske biler, som VAZ, GAZ o.a....
Last edited by Torbo2 on Sat 03 Dec 2011 12:24, edited 1 time in total.
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Ikke VAZ men GAZ

Post by hlyshaug »

Trodde funnet ditt var klassifisert som Volga, jeg, men det kan jo ha vært begge deler? Denne er vel tilsvarende:
Image
Bildet er tatt på Cuba tidligere i år. Cuba har mye å by på, også for bilentusiaster.

Image
Som tidligere Lada-eier føler jeg straks et habegjær når jeg ser slike biler. Godt jeg ikke har råd/plass/kunnskap osv...

En annen russer det er lett å blande er Pobeda og Warszawa. Det er "badge engineering" godt som noe. Her er en Warszawa som lenge sto på min gamle hyttetomt på Hadeland. Borte nå, dessverre:

Image
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Ikke VAZ men GAZ

Post by Torbo2 »

Kanskje det er Volga? Eller at Volga er mest brukt?

Fint bilde fra skogkanten forresten! Den har fellestrekk med PV, kan det se ut som. Har sett en annen "russer" som likner på PV, men jeg fikk ikke med meg navnet, og med de klylliske bokstavene er det jo ikke så lett.
и с буквами klylliske не так просто.
Njet?
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Ikke VAZ men GAZ

Post by hlyshaug »

I siste utgave av Norsk Motor Veteran sammenliknes designet på Pobeda/Warszawa med Standard Vanguard.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Ikke VAZ men GAZ

Post by Torbo2 »

Tror jeg må abbonere på Norsk Motor Veteran. Får en utgave slengende av og til, men ...
Premien ligger forresten på Grefsen og er gul med tre bokstaver...
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Ikke VAZ men GAZ

Post by Torbo2 »

Volga er nok mer riktig på folkemunne. Trodde først Volga var mer firkantet, men det er kanskje de nyere?
I alle fall: Hvem har sagt at ruserner ikke kan lage finer biler (i tillegg til Lada)? (sykt)...
Sjekk denne?
http://www.carphotoguru.com/photos/gran ... 10/107616/
(tør ikke plukke ned bildet, da det kan være rettigheter på det).
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Ikke VAZ men GAZ

Post by 445 »

Her må designeren ha hentet inspirasjon fra en av mine favorittbiler; Jaguar XJ
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Ikke VAZ men GAZ

Post by 445 »

hlyshaug wrote:En annen russer det er lett å blande er Pobeda og Warszawa. Det er "badge engineering" godt som noe
Mente du "badge engineering" eller "bad engineering".....?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Ikke VAZ men GAZ

Post by hlyshaug »

Hmpf...! Russerne har gode konstruksjoner, det er toleransene i samme settingen det av og til skorter på...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Ikke VAZ men GAZ

Post by 445 »

Som at det elektriske anlegget i bilen er utført av en blikkenslager?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Ikke VAZ men GAZ

Post by hlyshaug »

Du sikter kanskje til episoden med min Niva, der motoren ikke lot seg stoppe fordi vi hadde koplet fra bakrutepusseren? :x :lol:

Husker en historie der en vestlig journalist hadde vært på Togliatti-verket for å se på produksjonen av Lada Samara. Han fortalte at nest siste post på samlebåndet var en dame som satte Lada-merket på bakluken. Hun tok lim fra en limpotte med en pinne og smurte limer på baksiden av merket. Så la hun pinnen på taket av bilen mens hun festet merket. Siste post på samlebåndet var en fyr som sto med klut og tørket av limet...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Ikke VAZ men GAZ

Post by 445 »

hlyshaug wrote:Du sikter kanskje til episoden med min Niva, der motoren ikke lot seg stoppe fordi vi hadde koplet fra bakrutepusseren?
Merkelig at du skulle nevne akkurat det...
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Ikke VAZ men GAZ

Post by Torbo2 »

Jeg var der en gang på 80-tallet, men jeg så ikke den dama! Men det var andre damer der, men de var ikke så lette å snakke med (på dagtid). Det mest imponerende var at de hadde tregulv (stående parkett) i fabrikklokalene, stolper slått ned i bakken og kuttet av til jevnt gulv. Men lys var det lite av - seks meter opp i taket ca. var det noen få lysrør, så de må ha vær flinke og hatt godt syn de som jobba der... (sikkert under 50). :roll:
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Ikke VAZ men GAZ

Post by hlyshaug »

A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Ikke VAZ men GAZ

Post by Torbo2 »

Dette må være den nye "kultbilen". Høres ut som dette er et prakteksemplar! Ser jo strøken ut! :?:
En bil til samlingen? men den tar sånn plass! :roll:
Og så ble den laget i TOGliatti... Produksjonstart i 84/85?
Da var det i alle fall flere motorjournalister der for å se på produksjonen og prøvekjøre bilen. Kan det ha vært en journalist i Tenkisk ukeblad som fortalte om limet og damene? Bekkevoll? - Han er flink til å se etter morsomme ting....
Post Reply