Planer? Heng deg på....

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Planer? Heng deg på....

Post by hlyshaug »

Har litt blandet erfaring med regnavvisningskjemikalier. De første dagene etter at de er påført fungerer det helt topp, og behovet for vinduspussere er nesten ikke til stede. Men etter noen dager blir det mer irriterende med en litt fet film på frontruta. Dessuten er det behov for fart for at vannet skal slippe ruten. Forsøkte for eksperimentets skyld å ta guffa på bakruten, og der fungerer det ikke i det hele tatt. Vannet samler seg i små dråper, men det er alt som skjer. Er derfor usikker på effekten på et husvindu. Men, for all del, det er bare å forsøke!
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Planer? Heng deg på....

Post by 445 »

hlyshaug wrote:Men etter noen dager blir det mer irriterende med en litt fet film på frontruta.
Forstår ikke hvordan det kan bli en "fet" film på ruta. Produktet er vel eter-basert?
Man blir i alle fall ganske svimete 8) av å puste inn for mye av dette stoffet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Planer? Heng deg på....

Post by Torbo2 »

Krengning i sving!
Nå er vel ikke krengning noe stort problem, men et kraftigere krengningsstag framme, evt. i tillegg bak gir ogå litt pluss for stabiliteten for øvrig. Tykkere stag er vel ikke så lett å få tak i? Men uoriginale Amazonstag kan nok gå bak... Kankje framme også, men det koster flesk!
Har en finurlig måte å forbedre å forbedre det gamle staget framme, men har ikke prøvd på ut på PV/Duett. Har gjort det på andre biler, og det funker... På Renaulten til min sønn er stabiliteten fordoblet, og den trengte det! PV/Duett har jo et greit stag framme, men om det forsterkes med 30-50% kan det jo gi nok?
Siden det er planer her, går jeg ikke videre med tegninger osv. men det kan jo være interessant om noen finner temaet nyttig?
Litt tanker og meninger her kunne jo vært på sin plass?
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Planer? Heng deg på....

Post by Røber'n »

Krenging, ja...
Av og til krenger den gamle pv'n min som reine rorbua, og da får jeg også lyst til å stramme den opp litt. Hadde vært spennende om Torbo2 kunne vise noen tegninger osv, om enn f.eks i tips&triks. Jeg har vært inne på tanken om å kjøpe komplett nytt sett med stab.stag. Pedersen har ipd-stag til pv med foringer og beslag for ca fire lapper. Dim'en på disse er 25 foran og 19 bak. Er redd det kan bli vel stivt. Har kjøpt tilsvarende kit til langførr'n min, og det ble veldig bra. Legger til her at jeg ønsker å stramme opp bilen, ikke lage noen ræser-bil med polyforinger og supersenk. Når det gjelder pris kan det nok spares en del på å ta dem fra USA med båtfrak, f.eks jetcarrier. Omregnet dollars til kroner på ipdusa.com kommer kit'et på i overkant av to lapper + frakt. Hadde vært fint å høre fra noen som har satt på noe som ikke er helt originalt... Flere tanker og meninger???
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Planer? Heng deg på....

Post by Torbo2 »

Jeg ser om jeg kan få tatt et bilde en dag, eller en tegning..
Ved å variere lengden på flatjernet som skrus på kan det effekten bli ca. forholdet mellom lengden på flatjernet og den totale langden. En tredjedel av totallengden vil da stive med ca. 30 prosent osv... Det er trolig nok
Montering bak har mindre fordeler og noen ulemper som krever litt forklaring, men ikke i dag...
I spesielle tillfelle kan det være ønskelig... da kan vi snakke om behov for diffbrems osv...
Men jeg tror det ligger utenfor våre interesser på våre biler...?
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Planer? Heng deg på....

Post by Røber'n »

Nei, tror nok ikke det blir noe diffbrems her i gården med det første. Tanken er jo først å fremst å bevare det originale, med små/usynlige forbedringer. Morro å høre noen flere betraktninger vedr montering bak ved en senere anledning...
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Planer? Heng deg på....

Post by Torbo2 »

Jæren - gardane og strendene:
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/829234/
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/828167/
Mulig at filmene ikke vises i firefox, men det går i Safari.... og sikkert andre nettprogram også...
Her skal jeg til sommeren med Duetten. Tror den vil ta seg godt ut der med steiner og hav...

Kan man kalle det dansk natur? I alle fall kultur...
Tror det er mange PV og Duett i Rogaland, som jeg skal de litt nærmere på... Kankje en tur til Bjerkreim også? Der er en fin blå en.
Der er også er storsamler av Tempo!
http://www.bjerkreimsmarken.no/newsread ... OCID=10592
Dessuten er det bilmuseer på Jæren.
Det er i alle fall planer!
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Planer? Heng deg på....

Post by 445 »

Å!
Når planlegger du å dra, og for hvor lenge?
Jeg var rundt på Jæren i 1999, og det frister veldig til gjentagelse.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Planer? Heng deg på....

Post by Torbo2 »

Jeg har ikke planlagt ferie ennå, men det er mulig det blir i juni eller august. Juliregnet kan andre ta seg av. Det hadde vært hyggelig med treff der borte. Det er noen sjelefred med havet og strendene.

Noen går på tur i fjellet, andre langs havet....
Tempomuseet er også på lista...

Kanskje rogalandsavdelingen også har noe på terminlista etter hvert også? Det er ikke noen der nå som jeg kan se...
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Planer? Heng deg på....

Post by Torbo2 »

Image
Jeg har planer om å montere inn Lambdasensor i Duetten for å optimalisere blandingsforholdet (innstillingen) av forgasseren. Det kan bli billigere enn å kjøpe annet måleutstyr... Og så kan man sjekke på de turtall som bilen går på under drift. Ellers blir det jo bare tomgang omtrent og unyttige målinger. Greit nok for grunninnstiling, men utover det så er det mye å hente , enten man vil ha effekt, reine utslipp eller begge deler.
Ved å lage et hull i eksosrøret ca. 25 fra manifolden og sette inn en sensor kan man rett og slett måle spenningen denne avgir ved aktuelle kjøreforhold for motoren. Det fins ferdige innfestninger i handelen til åsveise på med skruhull som passer til de fleste sensorene.
Man kan sette inn instrument i bilen (diskret) om man vil, men også bare trekke inn et par ledningen og måle med multimeter de gangene man skulle ha behov. Dette er ikek ting som forandrer seg særlig og man trenger ikke... Så får vi se om tiden strekker til?
Slik ser et typisk målediagram ut for Lambdaverdier:
Image
Lambda 1 er optimalt. Det er ca. 14 000 liter luft per liter bensin.
I dette tilfellet ligger Lambda (optimalt) på ca. 700 mV.
Justerer man seg fram til det så har man gode kjørefohold for motoren, bra kombinasjon av forbruk, effekt og utslipp, omtrent som en moderne bil.
(kjøper man en godt brukt sendor hos en hugger for en slikk og ingenting viser kurven at man kan går ut fra ca. 600-650 mV som optimalt.
Har andre lyst å prøve dette ,så kunne det jo vært en fin sak på forumet? Jeg vet ikke når jeg får gjort det?
Små runde lambdainstrument er å få i handelen til 52 mm standard innfestningshull.
Så får man norges mest riktige forgasserinnstilling i en PV/Duett!
Last edited by Torbo2 on Wed 18 Apr 2012 13:55, edited 4 times in total.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Planer? Heng deg på....

Post by Torbo2 »

Vil man prøve ut andre verdier etter andre ønsker kan dette diagrammet være noe å forholde seg til. Men det er ikke nødvendig..
Image
Lambda 1 og riktig spenning på måleinstrumentet er det de fleste vil ha?
Mer effekt med lav Lambdaverdi, f.eks. 0,86 men det er fy og skam for utslippene. Selv de som trimmer forholder seg til Lambda 1, elelr blandingsforhold på 14,7:1.
= ca. 14 000 liter luft per liter bensin.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Planer? Heng deg på....

Post by 445 »

Dette var interessant!

Ser at de selger lambdasonder og instrumenter på Biltema.
Noe å ha?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Planer? Heng deg på....

Post by Torbo2 »

Nettopp! Verre er det ikke. Kjøpe en med to ledninger og sette inn og måle med multimeter under kjøring. Så kan man velge dysestørelse som treffer 700 millivolt på multimeteret. Så har man en optimal forgasser. Jeg vil anta at dysestørelsen må økes til ca. 105 på standard B16 for å få den optimal ut fra normale krav.
Men det kan jo også hende at man kan få en overraskelse her, da det ikek siklert at alle de samlede erfaringene er nærmest fasiten.
Fasiten er Lambdaen.
Kjøper man hos en hogger, kan man ta baufila og sage over og så får man med plugghullet også. "Bare" å sveie inn...
Jeg har sett slike plugghull til å sveise inn, men har dessverre ikke notert med hvor det var.
DEt kan jo hende at Pedersen Racing har?

Grunnen til slike tanker er i tugangspunktet at det ikke er noen som kan måle fornuftig blandingsforhold med valig måleutstyr.
På en bile med Zenith Stromberg-forgasser er det bedre forhold, da dysenåla er maksimalisert oppover på turtall ut fra innstilling av CO på tomgang.
Det er forresten en fin forgasser med jevn strøm i venturien, som lett kan optimaliseres. Andre forgassere opererer noen ujevnt, da luftstrømmen i venturien er ulik og dysestørrelsen er den samme. Så her må det kompenseres på flere måter for å få greit blandingsforhold.
Strombergen og SU er også fine ved trim, da de lettere kan tilpasses effektuttak og tultallsområde.
Andre fogassere må har riktig størrelse osv... For stor kan gi ugunstige forhold ved lav belastning, mens for små ikke henger med oppover. I prinsippet kan ikke en SU eller Stromberg blir for stor, da den vil har riktig gjennomstrømning uansett turtall og belastning.
Det var vel derfor Volvo holdt på den til "the bitter end", og lot elektronikken overta. Men Strombergen gikk parallellt årevis etter at innsprøytningsssystemene var tatt i bruk. Det er et tankekors.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Planer? Heng deg på....

Post by 445 »

Jeg har sett slike plugghull til å sveise inn, men har dessverre ikke notert med hvor det var.
Noe slikt?
Biltema sveisemutter med plugg:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... ugg-79920/

Biltema lambdasonder:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... der-52950/
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Planer? Heng deg på....

Post by Torbo2 »

Se der ja! Biltema har det utroligste...
Da er halve jobben gjort!
1 Handle
2 Montere sensor
3 Måle og så justere forgasser til man får 0,7 volt (700mA) på multimeter eller sette inn et instrument.

Image

Hvem vil ha norges best innstilte forgasser?
Og ikek slippe ut mer "kreftofoner" enn nødvendig... Og mindre enn nyere biler, da CO2 er lavere enn mange nye...
! ? Dette har jeg ikke tall på men noen finner sikekrt ut av det.
Forbruket står jo i forhold til CO2 og omvendt.
1 kg drivstoff gir 3200 g CO2 under vanlig jevn drift.. i prinsippet...
I køresykluser kan dette variere fr bil til bil, avhengig av motorstørrelse optimalisering osv.
Last edited by Torbo2 on Wed 18 Apr 2012 14:12, edited 3 times in total.
Post Reply