Planer? Heng deg på....

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Planer? Heng deg på....

Post by Torbo2 »

Hvilke planer har du for din PV/Duett i dag, eller i nærmeste framtid?
Det er jo "ikke ute varande" i dag... så i dag blir det å legge planer for biler og div. annet...
God planlegging er mye av jobben, visst nok....
Godt verktøy er visst også bra..
Og gode råd kan spare oss for ekstra knoting...
Temaene kan være alt fra fikse bremser, hjuloppheng, elektrisk, rust, motor, og en rekke andre ting.

For ikke å rote det til, snakker jeg her om planer....
Er det er konkret prosjekt elelr oppgave - når man setter i gang, må man gå inne i de aktuelle undermenyene på forumet..
Ellers blir jeg arrestert...
Jeg kan jo starte med å si at jeg ønsker meg bedre lys på Duetten! men ejg usikker på hvor mye jeg skal gå utover det originale?
Noen har jo et langt ledningsnett fra dynamo til amperemeter, til batteri og til sikringsboks og lysbryter og dimbryter og endelig til lyspærene.. hvor mye av spenningen er blitt borte på den turen tro?

Kanskje denne tråden kan bidra til både gode tips og råd for hvordan man gjør det?
Sikkert mange som sitter inne med masse gode råd og "hemmeligheter"?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Planer? Heng deg på....

Post by 445 »

Har også lurt på bedre lys, og lekt med tanken om LED lys. Funderer på om det går an å ta ut innmaten av en billig Clas Ohlson lommelykt og bruke den til f.eks parklys.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Planer? Heng deg på....

Post by Torbo2 »

Bedre lys er et bra tema. Mulig at jeg gjør det i løpet av vinteren. Legger da saken inni Elektro- (avdelingen).

Diodelys høre spennende ut. Tror det fins ferdige å få kjøpt, men er usikker på synsvinkelen?

Sikkert mulig å sprette opp en vanlig pære og støpe inn noen lysdioder med epoksylim, hvor minst en diode vinkles ca. 30–45 grader ut mot siden slik at blinkingen kan ses fra andre biler på kryssende vei? – ikke vet jeg ... Det er vel de topola pærene framme du mener?
Da blir det vel høyre- og venstre-pærer? ... Kanskje litt spennende og kombinere hvite med gule/oransje?
Hvo mange dioder i hver pære hadde du tenkt?

Her er det nok muligheter til å få brukt noen hjerneceller ...

http://www.elektrokit.se i Sverige har dioder i løsvekt, om det kan være aktuelt, trolig rimeligere enn å knuse en diodelykt?

Spennende om prosjektet kommer inn på Elektroavdelingen..
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Planer? Heng deg på....

Post by hlyshaug »

Jeg har en gang lest at det er en tysker som lager 6V diodepærer til bruk i bil (parklys, bremselys, blinklys, skiltlys osv).

Men husker jeg navnet på firmaet? Processing data, processing data....
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Planer? Heng deg på....

Post by Torbo2 »

Høres interessant ut! Et pluss med disse er vel at levetiden er omtrent like lenge som bilene våre er gamle, med riktig dosert spenning, om jeg ikke tar feil...
Så kan vi også håpe på at 445 får til en løsning på kjøkkenbenken i venteperioden før neste sesong?
Last edited by Torbo2 on Mon 12 Sep 2011 21:35, edited 1 time in total.
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Planer? Heng deg på....

Post by pals »

LED på en originalbil?
Jeg ville holdt meg til den gode gamle glødelampa til Edison, den hører mer hjemme på en gammel Volvo.
Men det er nå min mening :D
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Planer? Heng deg på....

Post by Håvard E Johansen »

eller lucas. han som fant opp mørket.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Planer? Heng deg på....

Post by Torbo2 »

Å store Gud... var det sånn! Vet ikke om man kan spørre vår herre om hva han ville ha valgt? Var det ike han som var oppfinneren, før Edson? Og Lucas var kanskje ikke på bølgelengde med oppfinneren? Har liksom mista kontakten med oppfinneren etter at jeg flyttet fra vestlandet.

Tenkte den samme tanken som Pals, tanken på det originale... men så tenkte jeg igjen og så ble resultatet at man trenger jo ikke kaste de gamle pærene, og heller ha noen i reserve....
Og dette er ikke noe inngrep i selve bilen, ombygging.... Så dette er da ufarlig, på samme måte som man kjører med vekselstrømsdynamo, uten å kaste den gamle og da kan man jo bygge tilbake til det gamle på et øyeblikk...

Litt utenom, men denn hstorien kom fram fra bakhodet;
Eksempel: En tidligere Fiatdirektør fra tidlig 80-tallet kjøpte inn en Ferarri til et PR-stunt og annen rekalmeøyemed, da Fiat noe tidligere var blitt eier av Ferarri. Og på en pressekonferanse ble han forsøkt å "satt til veggs" av en pågående journaslist med førlgende sprøsmål:
– Hvordan i all verden kan du finne på å bruke så vanvittig mye penger på en bil i reklameøyemed, er ikke det helt bort i natta?
Så kom det geniale svaret:
– Hadde nå ikke tenkt å kaste bilen etterpå da!, var hans konstante svar....
(antagelig tapte han ikke en krone på den investeringen)....

Flere meninger? heng på.....
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Planer? Heng deg på....

Post by 445 »

pals wrote:LED på en originalbil?
Jeg gjør gjerne endringer der hvor det ikke synes, og jeg kan skifte tilbake uten problem.
Å bytte til LED lyspære (bak et matt park/blinklysglass) er vel like dramatisk som å fylle Statoil olje i stedet for original Volvo, eller å bruke et uoriginalt oljefilter.
Å bygge om lyset med nye reflektorer og pæreholdere har jeg ikke lyst til.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Planer? Heng deg på....

Post by Torbo2 »

Enig med 445, så lenge vi ikke ødelegger noe som helst på bilen, kan man jo gjøre så ufarlige eksperimenter. Jeg har da elektronsik tenning på min Duett! Skulle jeg rive av den da? - Da må neon andre gjøre det! Men det er gjot på fem min. å sette på kondensatoren og omkoble colien....
Vel vel, nå det det ikke noen stort problem med originalt tenningsanlegg heller, men jeg hadde jo litt "vinterglede" av å lodde sammen de bitene og litt spenning rundt utprøvingen.
Ikke vær så streng da Pals! :D
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Planer? Heng deg på....

Post by Torbo2 »

Planer for PV og Duett:
Bilene er rustutsatt rundt lyktene og for så vidt i hele frontpartiet på grunn av steinsprut.
Kanalene utenfor kanallistene er også utsatt på kantene.
Også på alle skjermbuene, spes. i bakkant med 5,5 tommers felger ... Om amn ikek følger opp med brede skvettlapper eller skjøter på som jeg gjorde, kan man ta med at nedre delen på dørene og hele kanalene er ganske utsatt. Området under støtfangeren framme virker også utsatt, men kanskje mest på grunn av at området blir glemt ved vasking. Å bøye seg under der er jo et C-moment....
Her har jeg tenkt å legge på gjennomsikitg 3M-tape, som praktisk talt er usynlig, for å unngå steinsprutskader som kan utvikle seg til rustsår..
Men dette er avhengig av hvor mye vi kommer til å bruke bilene?

Langs skjerminnfestingene kommer jeg til å legge i Biltemas tynne antirustmiddel uten løsemidler, som ikke tørker ut og ser ut til å sitte godt mot underelaget. Det blir i så fall i tillegg til annet monteringsmasse til listene. Kanskje jeg vil løsne litt på skjermene før jeg legger tynn myk guffe nedimellom...
Overflødig stoff er lett å vaske bort med whitespirit.

Har noen meniger og erfaringer her?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Planer? Heng deg på....

Post by Torbo2 »

Skjermene gikk av i stedet og hele bilen ble lakkert!
Se Eirik PV: viewtopic.php?f=4&t=848

Men i dag var det litt stille her inne?
Det er vel ikke leggetid ennå?
Image
Hvor får man tak i "soveseter" - sett til pv?
her er det også noen som "sover":
http://www.youtube.com/watch?v=KOgESRCI ... re=related
Eller?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Planer? Heng deg på....

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Men i dag var det litt stille her inne?
Det er vel ikke leggetid ennå?
Ser at det er varierende aktivitet her inne, men i snitt mye mer enn tidligere!
Selv bruker jeg en del tid på husoppussing for tiden, og da blir det mindre tid på forumet.
Kommer plutselig tilbake!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Planer? Heng deg på....

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Hvor får man tak i "soveseter" - sett til pv?
Den løsningen hadde vært interessant å se i virkeligheten.
Noen som har bildedokumentasjon på dette?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Planer? Heng deg på....

Post by hlyshaug »

Hvis man studerer gamle bilbrosjyrer, legger bilprodusentene ofte stor vekt på at bilen kan benyttes om overnattingsplass. Dette må altså ha vært et viktig salgsargument. Skulle vært artig å høre om godt voksne PV-eiere har benyttet bilen som "telt" da PV var hverdagsbil. Kunne kanskje bli en reportasje i PV-magazinet?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Post Reply