Planer? Heng deg på....

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Planer? Heng deg på....

Post by 445 »

Reodor har jo en fordel i forhold til mange av oss andre: Han leser manualene først, og prøver etterpå.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Planer? Heng deg på....

Post by Torbo2 »

Det er nok smart her. Feigt, sier ungdom, men når man er ung på ny så er det jo noe annet?
Jeg kom til å tenke på at automatisk mating av dreiengen er noe skummelt. Da skal man være våken, men småting kan man jo ta manuelt ved å skru dreiestålet fram eller innover manuelt.
De er lenge siden jeg har dreid noen særlig, men jeg tror det sitter. De man liker å lære å gjøre er lett å huske, i alle fall lett å ta fram fra "lageret".

Det er vel litt forskjell mellom forskjelige dreiebenker også, så noe må man sette seg inn i. De enkleste maskinene må stoppes for å bytte gir. Noen har trinnløs, og noen har trinnløs med fast moment, osv...
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Planer? Heng deg på....

Post by Torbo2 »

Her dukket formelen for turtall opp. n
Stålets skjærehastighet: Vc.

Vc=(D x Pi x n):1000
n=(Vc x 1000):(DxPi)

Om ikke det finns oppgaver her, kan man tenke drill, redusert turtall med større diameter og prøve seg litt fram. heller kjøre for sakte enn for fort.... Evt bruke kjølevæske som når man borrer...
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Planer? Heng deg på....

Post by Torbo2 »

Her er det jo noe nyttig å ta med seg:
http://ndla.no/nb/node/55351

Utrolig hvor fort man lærer når man er voksen og har interesse!
Vet ikke om jeg ville påtatt med å lage kuleledd til den damemannen?
Men det er annet der som er fint....
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Planer? Heng deg på....

Post by Torbo2 »

Hei! Hei! Når var det stille her! Det er jo fridag i dag! Jeg trodde dette var "planleggngsdag" for våre biler? Men det må jo planlegges først og så må alt ned på huskelista her... Så ut på dagen håper jeg det dukker opp "friske" planer fra mange så vi får liv forumet!
Om ikke annet så kan jo ønsker og ideer legges inn, samt bilder!
Bilder gjør seg! Helst Volvo- kanskje?
Hvem sitter på miljøbilder fra de gode tidene? Tidene hvor det var stort å dra på biltur, camping, svensketurer o.a.
Bilder kan jo skannes! De ha stor verdi, selv om de ikke er helt på høyde med disse kunstige "skrytepikslene" i dag. Tror ingen sitter og tenker på hvilke oppløsning bilder har, så lenge de kan fortelle en historie eller friske opp gamle minner!
Det var i alle fall ønsker fra min side! :)
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Planer? Heng deg på....

Post by Reodor57 »

Tidlig oppe og ikke gråter i dag ser jeg hehe. De fleste har kanskje akkurat lagt seg siden det var så mye bråk i går kveld og natt, uvisst av hvilken grunn. Men, jeg skal legge inn litt oppdatering på duetten tenkte jeg. Så det er bare å glede seg. Ellers så er det en grunn for at vi husker at det var stas å være på biltur da vi var små. At fatter satt å røkte i forsetet, samt at det var varmt og vi ble bilsyke, så var det at det faktisk skjedde noe utover det daglige, samt at biler ikke var noe alle hadde som gjorde dette spennende for en liten guttunge. I dag er biler for vanlige, men det at vi holder på med våre gamle biler bringer noe av det unike og sjeldne tilbake.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Planer? Heng deg på....

Post by Torbo2 »

Tidlig og tidlig? Jo da, det er mange bilturer man ikke glemmer! Og alle kan man ikke fortelle om. Men turer til Stømstad på 60-tallet var jo ikke det verste.
Der dukket det opp et bilde gitt... Og hva står til høyre der? hmm...
Image
På med brillene:
Yes, det var det jeg trodde:
Image
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Planer? Heng deg på....

Post by Torbo2 »

Dette har ikke noe med planer å gjøre, men det forteller litt om campingliv i Stømstads-området:
Image
Glade hunder betyr vel glade mennesker..
Må de holde på med den bilen hele tiden?
(tenkte hunden)....
Image
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Planer? Heng deg på....

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Hei! Hei! Når var det stille her! Det er jo fridag i dag! Jeg trodde dette var "planleggngsdag" for våre biler?
Fridag? Planleggingsdag?
Jeg skrudde for harde livet.
Stikkord: "Framvagn". Mer info følger i egen tråd.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: Planer? Heng deg på....

Post by guntor »

Fant noen bilder jeg synes passet her 8)

Dere ser sikkert bilen bak den lille røde !
Image

Image

Image
-60 544A Special 2
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Planer? Heng deg på....

Post by Torbo2 »

Så bra!
Bilde to viser litt av det vi har vært inne på- ut på tur i fin natur...
Hvem ville finne på å ta etslikt bilde i dag med reklamemateriell som alle sier det samme. f.eks. hvor inovative de nye bilene er! Alle reklameagentene bruker dette oppbruktet ordet, og jeg får helt fnatt... uten at jeg vet verken hva inovativt eller fnatt er, men det jeg skulle sagt vil jeg ikke ha på trykk... Så det må bli sånn..
Det er også rart hvor mye "varme" (har ikke bedre begrep for øyeblikket) disse bildene har i forhold til "designbildene" som blir tatt i dag!
Så her ha vi noen å lære, i motsetning til de "tekniske bildene" som blir tatt i dag, men 100 ganger bedre oppløsning, om det skulle bety noe?
Må jo tilstår at jeg er best på teknisk klalitet, framfor kreativ kvalitet. Så der vil jeg gå i lære....
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Planer? Heng deg på....

Post by 445 »

Bilen på bilde 3, "7-dagersbilen" har jeg ikke sett mange av i virkeligheten. Synes at nesten alle enten har vinduer rundt hele, eller hel plate i varerommet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Sverre L.
Posts: 52
Joined: Wed 22 Aug 2012 22:20

Re: Planer? Heng deg på....

Post by Sverre L. »

Den bilen på bilde tre er nok en vanlig Duett med reklameplakat i det bakre sidevinduet, ikke noe "fabrikkblending". Har sett den form for reklame på et par biler i Sverige tidligere, så jeg går ut fra at denne er av samme type. Uansett; flott bil (og bilde) Digger spesielt disse prospektkortene fra 50- og 60-tallet hvor vi ser mye Volvoer. På det første bildet ser vi jo en herlig Duett ved siden av en VW, ikke "den lille røde". Jeg er jo litt smådigger av det merket også.
guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: Planer? Heng deg på....

Post by guntor »

Sverre L. wrote:en herlig Duett ved siden av en VW, ikke "den lille røde". Jeg er jo litt smådigger av det merket også.
Rene overdosen dette da med 5 stk. VW toppet med en duett :wink:
-60 544A Special 2
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Planer? Heng deg på....

Post by hlyshaug »

Torbo2 wrote: Hvem ville finne på å ta etslikt bilde i dag med reklamemateriell som alle sier det samme. f.eks. hvor inovative de nye bilene er! Alle reklameagentene bruker dette oppbruktet ordet, og jeg får helt fnatt... uten at jeg vet verken hva inovativt eller fnatt er, men det jeg skulle sagt vil jeg ikke ha på trykk... Så det må bli sånn..
Mitt "fnatt-ord" i bilannonser - og tester - er "premium". Ugh...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Post Reply