Hvordan er markedet for vinterlagring av veteranbil?
Hvordan er markedet for vinterlagring av veteranbil?
Som overskriften antyder, så lurer jeg på hvordan markedet er for vinterlagring av veteranbil.
For egen del kan jeg lagre den hjemme, men jeg vet at ikke alle har den muligheten.
Får man lagret bilen "hos naboen" så er sikkert betalingsvilligheten større enn om man må kjøre halvveis til "Gokk".
Hvordan har dere ordnet dere i dag, og tør jeg spørre hva dere betaler for vinterlagringen, eller er villig til å betale?
Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg leker med tanken på å lage en vinterlagringsmulighet på en tomt vi har i Vestfold, ca 10 mil fra Oslo.
Siden jeg er økonom, så er det jo interessant å lage en kalkyle på om dette i det hele tatt har noe for seg.
For egen del kan jeg lagre den hjemme, men jeg vet at ikke alle har den muligheten.
Får man lagret bilen "hos naboen" så er sikkert betalingsvilligheten større enn om man må kjøre halvveis til "Gokk".
Hvordan har dere ordnet dere i dag, og tør jeg spørre hva dere betaler for vinterlagringen, eller er villig til å betale?
Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg leker med tanken på å lage en vinterlagringsmulighet på en tomt vi har i Vestfold, ca 10 mil fra Oslo.
Siden jeg er økonom, så er det jo interessant å lage en kalkyle på om dette i det hele tatt har noe for seg.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Hvordan er markedet for vinterlagring av veteranbil?
Kan tenke meg at en grei pris er rundt tusenlappen for fire vintermåndeder - pluss minus ut fra plassforhold, luftfuktighet, varme, pluss pluss.
??
Under gunstige forhold, kanskje noe mer?
??
Under gunstige forhold, kanskje noe mer?
Re: Hvordan er markedet for vinterlagring av veteranbil?
Hvor mye plass bør jeg beregne pr bil?Torbo2 wrote:Kan tenke meg at en grei pris er rundt tusenlappen for fire vintermåndeder - pluss minus ut fra plassforhold, luftfuktighet, varme, pluss pluss.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Hvordan er markedet for vinterlagring av veteranbil?
Er det snakk om kun lagrning av bil, så ville jeg tatt mål av noen parkerngsplasser og funnet et romslig gjennomsnitt pluss litt til for å slippe småbulker/riper...
Kanskje bilens bredde pluss en fult åpen dør kan være et mål? En og en halv bilbredde - 220 cm - eller helst 2,5 meter? Bilen er jo 1,5 m ca...
Dette var bare noen tanker......... ........
Tror jeg ville ringt noen soml leier ut...? Men jeg vilel ikke vært kjip på målene.. Dette er jo ikke direkte bruksbiler, men smykker... Jeg vlle heller betalt en hundrings mer for noen ekstra cm..
Kanskje bilens bredde pluss en fult åpen dør kan være et mål? En og en halv bilbredde - 220 cm - eller helst 2,5 meter? Bilen er jo 1,5 m ca...
Dette var bare noen tanker......... ........
Tror jeg ville ringt noen soml leier ut...? Men jeg vilel ikke vært kjip på målene.. Dette er jo ikke direkte bruksbiler, men smykker... Jeg vlle heller betalt en hundrings mer for noen ekstra cm..
Re: Hvordan er markedet for vinterlagring av veteranbil?
Hei
Jeg har to biler på lager nå i Huseby garasjeanlegg. Dvs godt innelåst med alarmanlegg, men tett parkering (Bilene kan tas ut en og en). Det er krav om at bilene har trekk over seg pga faren for riper. For dette betaler jeg ca 5-600/mnd Regning sendes til jul og når bilen er ute av lager. Tror også plassen er frostfri, men det vet jeg ikke, og er forsåvidt ikke noe krav. Poenget er at en har kontroll på luftfuktigheten. Alle biler er strømløse forøvrig og nøkkel er i bilen i tilfelle den må flyttes på. Ikke alle gamle biler er lettmanøvrerte, så kan trenge mer plass enn normale biler når de skal ut. Fyren lager ikke Cadillac og andre sværinger da de trenger et halvt mål hver.
Jeg har to biler på lager nå i Huseby garasjeanlegg. Dvs godt innelåst med alarmanlegg, men tett parkering (Bilene kan tas ut en og en). Det er krav om at bilene har trekk over seg pga faren for riper. For dette betaler jeg ca 5-600/mnd Regning sendes til jul og når bilen er ute av lager. Tror også plassen er frostfri, men det vet jeg ikke, og er forsåvidt ikke noe krav. Poenget er at en har kontroll på luftfuktigheten. Alle biler er strømløse forøvrig og nøkkel er i bilen i tilfelle den må flyttes på. Ikke alle gamle biler er lettmanøvrerte, så kan trenge mer plass enn normale biler når de skal ut. Fyren lager ikke Cadillac og andre sværinger da de trenger et halvt mål hver.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Hvordan er markedet for vinterlagring av veteranbil?
Det var ikke billig, men det er Oslo, og her koster ting skjorta. Jeg velger heller en kjøretur ved levering og avhenting og stiller mindre krav til lokalene...
Men nå vasser jeg ikke akkurat i penger heller...
Men nå vasser jeg ikke akkurat i penger heller...
Re: Hvordan er markedet for vinterlagring av veteranbil?
Jeg hadde tenkt meg en løsning der bilene blir "stablet", dvs 10 kvm pr bil.
Lokalet vil ikke være oppvarmet, men godt ventilert.
Vil det være et pluss med WEB-kamera der man kan sjekke bilene?
Lokalet vil ikke være oppvarmet, men godt ventilert.
Vil det være et pluss med WEB-kamera der man kan sjekke bilene?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Hvordan er markedet for vinterlagring av veteranbil?
Det var da en genial ide! Men det koster vel masse? Vet ingen ting om det, men små dingser er jo ikek så dyrt i dag...
Bare du ikke bruker NRK nettet, så blir det vel helelr ikke ekstra lisens?
Bare du ikke bruker NRK nettet, så blir det vel helelr ikke ekstra lisens?
Re: Hvordan er markedet for vinterlagring av veteranbil?
Tror man kan få en grei webkamera løsning via trådløst bredbånd for under 200 pr måned.
I og med at dette ligger litt frem i tid, så kan pris/ytelse/tjenester ha endret seg mye i mellomtiden.
I og med at dette ligger litt frem i tid, så kan pris/ytelse/tjenester ha endret seg mye i mellomtiden.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Hvordan er markedet for vinterlagring av veteranbil?
Skjønner at jeg ikke henger helt med i tiden... Spennende.... Dette må jeg/vi få vite mer om?
Re: Hvordan er markedet for vinterlagring av veteranbil?
Har fått tips om at det i Hedmark finnes lokaler til leie for 3000,- pr måned for 200 kvm.
Interessant å ta med i videre regnestykker.
Interessant å ta med i videre regnestykker.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Hvordan er markedet for vinterlagring av veteranbil?
TEnke tenke tenke...
Re: Hvordan er markedet for vinterlagring av veteranbil?
Må da finnes noe nærmere også til den prisen.... Alt etter utformingen av lokalet går det 10-15 biler på en slik plass, så var det brannsikkerhet, luftfuktighet osv osv Selv nærmer jeg meg full dekning hjemme, men er redd det kan bli trangt med ca 80m2 og 4-5 biler inne. Har jo noe utstyr også, så blir fort at en trenger litt ekstra. Det ser ihvertfall ut til at vi som avdeling må stå for organiseringen av dette om vi skal få noe napp hos gårdbrukere eller eiere av store lokaler utover på "bygda" = utenfor bykjernen til en fornuftig pris..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").