Bilkyndig hjelp for kjøp av duett?

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
ElinF
Posts: 29
Joined: Thu 25 Aug 2011 13:44

Re: Bilkyndig hjelp for kjøp av duett?

Post by ElinF »

Fantastisk! og tar værdansen "as we speek"!
---
Lykkelig fersking på veteranbilfronten med 1962-Duetten "Caruso", engasjement og forbløffende lite bilkunnskap. :-)
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bilkyndig hjelp for kjøp av duett?

Post by 445 »

Da er befaringen over, og klesplaggene er hengt til tørk.
Etter nesten 2 timer har vi samlet en del inntrykk som skal bearbeides. Tror ikke jeg kan love noen bilder i dag, da familedepartementet har booket meg opp til snekring.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bilkyndig hjelp for kjøp av duett?

Post by Torbo2 »

Det ble en våt biltest i dag. Det ble en del funn som så oppsummeres og verdsettes. Med tanke på at dette er en potensiell bil for Elin & Co, vil vi avvente med å legge ut rapport over funnene. Vi må først og fremst gjøre funn og kanskje anta en pris på bilen ut fra normalpris for en Duett bruksbil.

Elin må ta stilling til saken videre, og etter godkjennelse fra henne kan vi forsøke å kartlegge funnene her og div. konklusjoner.
Angående prissetting bør vi nok finne en normalpris for en slik bruksbil i normal stand.
Kom gjerne med forslag?
Deretter legger vi sammen prisen for nødvendige utskiftninger på rimelig vis – blant verksteder i den lavere prisklassen.
Halve prisen for påkostningene kan så trekkes fra en normal bruksverdi. 50 % fordi nye deler og reparasjoner delvis utgjør en verdiøkning – like mye som det trekker ned ...

Dette er reelt og riktig, noe også bilforretninger skal gjøre ved innbytte av biler. Prosentandelen kan være annerledes i forhold til bilens alder, høyre trekk på biler under tre - fem år, men dessverre syndes det en del på eldre biler. Har ikke dette eksakt i nå, men jeg har noe fakta på slike ting et eller annet sted, fra et takseringskurs....
Noen har en tendens til å trekke for små nesten usynlige riper og småjusteringer som kan anses som normalt på en brukt bil. Brukt er brukt..........

– Også sunn fornuft når man tenker seg om.....
Av disse grunner er det grunn til å taksere bilen flere steder ved innbytte av brukt bil hos forhandler, og ikke alltid ta alt for "god fisk".

Så får vi vente med spenning.....
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bilkyndig hjelp for kjøp av duett?

Post by 445 »

Som Torbo2 skriver skal vi holde litt lav profil siden ElinF er i en mulig kjøpssituasjon.

Drister meg likevel til å legge ut noen detaljbilder for å holde interessen oppe:
Image

Image
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bilkyndig hjelp for kjøp av duett?

Post by 445 »

Her er et bilde til:

Image
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
ElinF
Posts: 29
Joined: Thu 25 Aug 2011 13:44

Re: Bilkyndig hjelp for kjøp av duett?

Post by ElinF »

Da har jeg etter eminent hjelp fra turbo2 og 445 blitt eier av en bil/ny hobby ! Jippi! Bilen skal for øvrig hete Caruso, for er jo både litt breial og pompøs som en gammel operasanger, og også en "used car".
Så før meg og Svenn inn i mantallet for klubben, og gleder meg til å treffe flere av dere på klubbaktiviteter!

Det beste er kanskje at jeg fikk tilslag på 32.000, etter å kunne legge frem detaljerte kalkyler på nødvendige jobber (kingbolter og ventiler etc.)

Må også rose turbo2 og 445 opp i skyene for bistanden. Selgeren var helt i sjokk - har eid 5 pv'er/duetter, og aldri sett lignende. To timer med jekk, røsking i dekk, lommelykt og magneter etc. Det ga meg et fabelaktig forhandlingskort.
Selv hadde han kjøpt bilen for 40.000 i vår, basert på kjærlig magefølelse. Samtidig hadde han det litt travelt med salget nå, og Finn-annonsen var i ferd med å gå ut.

Bilen blir levert i kveld, og da får jeg også mer historikk - han hadde en hel perm!

Så 445 / turbo2 - skal vi legge ut hele salgsprosessen/ kalkylene her - evt lage en tråd med eget navn, feks "verdivurdering/besiktigelse ved kjøp"?
---
Lykkelig fersking på veteranbilfronten med 1962-Duetten "Caruso", engasjement og forbløffende lite bilkunnskap. :-)
terjehva
Posts: 143
Joined: Thu 21 May 2009 22:22
Location: Hadeland

Re: Bilkyndig hjelp for kjøp av duett?

Post by terjehva »

Da er det bare gratulere som duett eier. håper dere får mange fine turer sammen..
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bilkyndig hjelp for kjøp av duett?

Post by Torbo2 »

Gratulerer!
Dette blir gøy!
Superbil og -miljø i klubben!

Dere kommer ikke til å angre et sekund!!

Av de bilene jeg har hatt og de jeg har, er Duetten blant to enere - kan si uavgjort! Men enerne er litt til forskjellig bruk.
Derfor kan jeg ikke kvitte meg med noen av dem....

Tillegg som er litt utenom:
Mulig jeg selger Amazonen (69 m.) etter hvert, da jeg har litt plassproblemer... Strøken teknisk, men litt puslearbeid på høyre framskjerm...
Ingen rust under noe sted! over 200 000 km på telleren... (husker ikke sifrene)
Og min eldste sønn snakker om å selge sin Renault 4 (72 m.) - rustfri og strøken teknisk m. 90 000 km på telleren.
Min yngste sønns PV går da inn i Amazongarasjen om jeg gjør et slikt fært valg som å selge....
Dauphinen (Renault) kommer jeg aldri til å selge! Om jeg ikke blir helt helseløs....
Last edited by Torbo2 on Thu 08 Sep 2011 07:53, edited 1 time in total.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bilkyndig hjelp for kjøp av duett?

Post by Torbo2 »

Tar sjansen på å legge ut vår grove gjennomgang av bilen...
Bil: Volvo Duett 1962 mod.
Funn etter taksering:
* Utette ventiler på syl 1. og 2. Ventilsliping
* Slitte kingbolter – en er over grensen Begge bør byttes med det første.
Litt slakk i hjelpesnekke Noe å tenke på senere
* Hjullager bak Sannsynligvis må minst et byttes
Noe småbulker og lakkfeil små utbedringer
Noe rustangrep i skjemfester Beskytttelse kan være ok i første omgang
Noe rustangrep i bakskjermer Beskyttelse
* Ulyd fra mellomaksel Skifte gummioppheng, evt. et kryss i tillegg…
Mangler gulvlister i bagasjerommet Kan være som det er?
Litt finpuss på dørene innvendig og sidevindu bak.
Litt sparkling og lakk øverst ved A-stolpe (vindusstolpe) plus litt her og der...
Oljesvetting fra differensial Simmering er byttet, men trolig spor i flens (kan trolig vente).
Gode bremser og gir og kløtsj ok.
Kjølesystem og sylinderlekkasje ok.
Minst et støtfangerhjørne (v.s) - bør byttes
Dekk så som så men ok
Eksosanlegg pluss ok
Bilen, annonsert il 40 000 kroner har mye godt i seg og kan være et godt kjøp om prisen blir nedjustert med ca. 8 000 – 12 000 kr.
På sin måte "bruktbil" var den bra... Vil man ha mer stas kan man som 445 er inne på å legge penger i sparebøssa og ta et større løft senere.
- Selv vet ikke jeg om særlig bedre investeringer...., men nå er jeg ikke så god på aksjer o.a.
Har jeg glemt noe nå 445?
Tror du hadde noen småting til, men jeg husker ikke detaljene....
* -merket må tas med det første....
En "snill" EU-kontrollør vil kanskje godkjenne kingboltene en gang til? Men problemet med å ikke ta det i god tid før neste EU-kontroll er at bilen kan bli stående mens jobben utføres på feil tid av året.
(det er ikke noe fare med slitte kingbolter, da opphenget ikke kan falle fra hverandre!). Men bilen blir lite presis i styringen, derfor trenger ikke en kontrollør være for streng på dette. Det er verre med slitte opphengskuler på nyere biler - de kan sprette fra hverandre og hjulopphenget falle sammen eller man kan miste styringen). Styrestagene på denne bilen var fine, og her bør man følge med og være mer streng....
Oljebehandling under kan være viktig i første omgang til man får tatt smårustten under hist og pist...
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Bilkyndig hjelp for kjøp av duett?

Post by Håvard E Johansen »

Gratulerer med duett bil. :D


Hilsen Håvard E Johansen
ElinF
Posts: 29
Joined: Thu 25 Aug 2011 13:44

Re: Bilkyndig hjelp for kjøp av duett?

Post by ElinF »

Takk for alle gratulasjoner. Og føles som en slags "familieforøkelse" også :-)
Når det gjelder kingboltene så har jeg vel tenkt å finne noen som kan ordne det for meg.
Men hva slags årstidstilpasning må jeg ta? bilen skal på kontroll i mai.
Nå, i løpet av vinteren, eller mars/april?

Og har noen noen gode kjøretips? Gamlefar snakkt mye om bremsing med girene etc. Bør jeg på noen måte tilpasse kjørestilen for å unngå unødig slitasje?
---
Lykkelig fersking på veteranbilfronten med 1962-Duetten "Caruso", engasjement og forbløffende lite bilkunnskap. :-)
ElinF
Posts: 29
Joined: Thu 25 Aug 2011 13:44

Re: Bilkyndig hjelp for kjøp av duett?

Post by ElinF »

Og kan legge til at kvelden har vært en eneste lang kjøretur :-D
---
Lykkelig fersking på veteranbilfronten med 1962-Duetten "Caruso", engasjement og forbløffende lite bilkunnskap. :-)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bilkyndig hjelp for kjøp av duett?

Post by Torbo2 »

Om bilen ikke skal brukes midt på vinteren, kan det være et godt tidspunkt?

Skal den gå i saltsøla, haster det mest med Antirustbehandling/oljebehandling...

Kommer du på neste treff er dukker det sikkert opp mange gode forslag...
og tips om kontaktpersoner som kan ordne det meste...

Bremsing med girene og kjøre jevnt er jo smart, som du er inne på.
På ekstremt glatt føre, om du skulle bevege deg ut på glattisen, skan man være forsiktig med motorebrems (bremse på girene, da bakstussen kan komme ut i sladd helt uten videre... Ellers er vel bilen som biler flest.
Men ABS og ESP er manuell..... he he

Falt bilen i smak for hunden også?
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Bilkyndig hjelp for kjøp av duett?

Post by Mikal »

Slenger meg på og sier gratulerer med bil!

Makan til hyggelige folk skal du lete lenge etter, du har blitt med i riktig "familie". Jeg har tidligere hatt gammel VW Caravelle og Opel Kadett B, men jeg kan med hånda på hjertet si at jeg ikke har vært borte i mer engasjerte folk enn den gjengen her. Lurer du på noe er det bare å spørre, som regel får du både grundige instruksjoner, tegninger og kaskje også et bilde. Det er perfekt for sånne som oss som er førstegangskjøpere på Volvofronten.
Grimstad, Duett -65, B18.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bilkyndig hjelp for kjøp av duett?

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Har jeg glemt noe nå 445?
Tror du hadde noen småting til, men jeg husker ikke detaljene....
Først og fremst: Gratulerer så masse som Duett-eiere, og takk for at jeg fikk være med på befaringen!
Håper vi sees ofte i lokalavdelingen.

Torbo2 (ikke turbo2 :) ) har som vanlig fått med seg det meste. Mye mer enn det jeg ville ha funnet.
Litt kosmetisk: Sideplatene ved bena foran var ikke originale. Den heldekkende gummimatten var erstattet av et teppe. Det var (som vanlig) en sprekk i skaien på instrumentpanelet.

Som bildene over viser, så er det noe rust ved innfestingen av forskjermene, men det var overraskende lite rust øvrige steder under bilen.

Jeg tror jeg ville spandert en rustbeskyttelse før vinteren. Det går en annen tråd om dette på forumet.
Personlig mener jeg at denne bilen IKKE må sprøytes med understellsmasse, for dette må av igjen før eller senere.
En skikkelig steaming, tørking og deretter påføring av olje vil kanskje være det beste? Vet at hlyshaug kan anbefale et verksted like utenfor Oslo som gjør dette.
Innspill?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply