Page 1 of 1

E10-bensin

Posted: Thu 17 Feb 2011 23:59
by hlyshaug
I følge en pressemelding fra Volvo vil det bli innført en etanoltilsatt bensin - E10 - som skal erstatte 95 oktan. I følge Volvo er nesten alle Volvo-motorer produsert etter 1976 kompatible med E10 (unntaket er 1.8 GTD-motoren som ble brukt i S40 og V40 frem til 2003).

Men hva med B16 og B18?

Re: E10-bensin

Posted: Fri 18 Feb 2011 00:46
by Torbo2
hlyshaug wrote:I følge en pressemelding fra Volvo vil det bli innført en etanoltilsatt bensin - E10 - som skal erstatte 95 oktan. I følge Volvo er nesten alle Volvo-motorer produsert etter 1976 kompatible med E10 (unntaket er 1.8 GTD-motoren som ble brukt i S40 og V40 frem til 2003).

Men hva med B16 og B18?
Vi mister vel et par hester... Ellers skulle det vel ikke være noe problem...
Kjørte E85 på min Amazon og fikk motorstopp etter en viss tid. DEt var gummiventilene i en Biltemabensinpumpe som var svulmet opp. Den originale hadde fiberpakninger, så var det bare å sette inn den gamle til jeg fikk tak i ny pumpe og så sluttet jeg med E85, da bilen gikk dårligere og med større dyser brukte den mer, riktignok hadde den mer futt, men det hadde jeg ikke bruk for. Vinninga gikk opp i spinninga økonomisk...

E10, 10% etanol i bensinen gjør vel ikke mer skade enn bly i gammel bensin?
Uansett kan det vel neppe bli noen problemer med dette... Så kan de som påstår at dette er miljøvennlig få litt trøst.
Kjører ellers med en dieselbil med 8% biotilsetning... Det meste ser ut til å gå.
I bensinkrisa for mange mange år siden kjørte jeg en gammel bil med 50% parafin, uten effektreduksjon!... Det gikk det og....

Posted: Sun 06 Mar 2011 14:24
by Reodor57
E10 skal ikke gi problemer overhodet. De fleste motorer tåler dette også motorsykler med høykompresjons aluminiumstopper. De "jøtul" utgavene av noen motorer vi har tåler det meste av drivstofftyper. E85 har jo 85% etanolinnblanding, så det blir noe helt annet, som kan gå utover slanger og gummi forøvrig, samt gjør at forbruket går opp.