Utvikling? 50 års forskjell

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Post Reply
lervang
Posts: 53
Joined: Sun 13 Dec 2009 14:36
Location: Fredrikstad

Utvikling? 50 års forskjell

Post by lervang » Sun 25 Apr 2010 14:43

Spørsmålet blir hvilken vei har utviklingen gått?
Drift og sikkerhet har blitt mye bedre, men utseende???

Image

User avatar
hlyshaug
Posts: 676
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Post by hlyshaug » Sun 25 Apr 2010 15:07

Før laget man biler som så snille ut. Nå ser de ut som om de skal ete deg...
A-76304
Tips PV-Magazinet! pv-magazinet@norskvolvopvklubb.no

Torbo2
Posts: 4623
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 » Wed 02 Feb 2011 18:57

Er virkelig driftssikkerheten blitt så mye bedre?
Her skal man være forsiktig med å si noe, da det er mange innfallsvinkler. Og det er antagelig smart å ikke begynne med masse sammenlikninger, da det kan ta av. Som Reodor sier er det nok best å holde oss til PV/Duett. Litt Volvo generelt må vel gå?
Det er i alle fall lite som kan skje med en PV/Duett i god stand.
Men sikkerheten hører til en annen tid. Riktig nok har mange av bilene sikkerhetsbelter. Men sikkerheten reguleres nok best opp ved å kjøre defensivt. Alt ut over det skal vi vel være forsiktig med å si noe om? Ingen kollisjonssituasjoner er like. Men likevel er det jo bra at det er innført standarder. Eksperter på peker at farten er avgjørende…..
Last edited by Torbo2 on Tue 08 Feb 2011 20:56, edited 1 time in total.

User avatar
445
Posts: 5801
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 » Wed 02 Feb 2011 19:25

Er definitivt ikke enig i det du skriver om Toyota, men ellers var det mye jeg kan nikke til.

Det som uten tvil har blitt utrolig mye bedre de siste årene er sikkerheten både for de som er inne i og utenfor bilene. Jeg vet at dersom jeg krasjer i over 50 km/t med min Duett, så er det det siste jeg gjør. I en moderne bil sitter du mye tryggere.

Når det gjelder driftssikkerheten så er det færre ting som kan gå i stykker på våre kjære gamle. Men, dersom du ikke kan skru selv, så er det stadig færre langs landeveien som forstår seg på å reparere dem.

Torbo2
Posts: 4623
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 » Wed 02 Feb 2011 19:40

Slettet, da sammenlikninger med andre nyere biler kan dras for langt. Og vi vil vel ikke bli misforstått?
Last edited by Torbo2 on Tue 08 Feb 2011 20:58, edited 1 time in total.

User avatar
pals
Posts: 278
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals » Wed 02 Feb 2011 22:05

Torbo2 wrote:Er virkelig drifssikkerheten blitt bedre?
Hvis jeg skal svare generelt, er svaret ubetinget ja. La meg begrunne:

Før var det ikke uvanlig at biler ble kjørt på huggern når de passerte hundre tusen, mange var da regelrett oppbrukt. Unntakene var premiummerkene som også da lagde biler som holdt.
I dag er bilene så godt som nye ved samme kilometerstand.

"Mandagsbilene" er så godt som borte på grunn av moderne produksjonsmetoder. Kvalitetskravene har aldri vært høyere eller mer etterlevd. Bilfabrikkene i dag er så høyteknologiske at de like gjerne kunne produsert fly.

All elektronikken og funksjonene i moderne biler gjør selvfølgelig at det er mer som kan gå i stykker, og at det gjerne er komplisert å fikse. Men generelt går bilene lenger mellom hver feil i dag. Påstand, men jeg er rimelig sikker på at jeg har rett i den.

For ikke å snakke om sikkerheten. Den har tatt sjumilssteg. Ulykker du i dag spaserer ut fra med mobilen på øret, ville du forlatt i kiste for 30-40 år siden.

Jeg tror heller ikke at verditapet er særlig større i dag enn det var før. Det kommer selvsagt an på merke / type, men levetiden på bilen er ikke kortere i dag. Bilene var heller ikke billigere før. En vanlig bil kostet kjapt en årslønn da også.

At man kan bli skremt av et seks-sifra verditap i året, ja. Jeg går ut fra at den nye sommerbilen min er av samme merke som du nevner ovenfor :wink:
Men vi, om ikke andre, bør da vite at bil er så mye mer enn transport fra A til B, og man kan ha like mye glede av en bra veteranbil som en nyere entusiastbil.

Image
Image

Torbo2
Posts: 4623
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 » Wed 02 Feb 2011 22:55

Klart vi snakker om to verdener...
Spesielt med den sportslige saken på bildet.....

Har fått spørsmål flere ganger om jeg tør å kjøre på langtur med Duetten. Går den fort nok osv.? Svaret mitt er ja, men jeg kjører defensivt.
Tenker jo på den saftige rattakslingen som kan komme inn i bilen, utstikkende vindushendler som kan lage kutt i hodet om sikkerhetsbeltene ikke er strammet osv.
Last edited by Torbo2 on Tue 08 Feb 2011 21:01, edited 1 time in total.

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2870
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 » Sat 05 Feb 2011 23:53

Hei
Greier ikke å holde kjeft her heller. Hehe
Dett ehar jo egentlig lite med PV/Duett å gjøre men.
I forhold til Nyere biler og utkjørt km foretrekker jeg nok en nyere bil hehe. Blir færre feil på moderne biler per utkjørt km, men det kom nok av at veiene også var desidert mye dårligere enn i dag. Det gjør jo at veteranene våre også lever lengre mellom hver nødvendig skruing. Olje er en annen ting. Vesentlig bedre kvalitet, men i dag utnytter en det ved å la bilene kjøre opp til 30000km på ett oljeskift. Det dreper motorer så det holder! Longlife oljer hehe. Definisjonen på en longlife olje er at den garantert holder 10000 km. Oljeprøver av motorer som har gått 20 og ikke minst 30000 km på ett skift er ikke gode! Der er det mye metall fra motorene. Vi skifter jo en gang i året på våre biler stort sett. Da etter en 4-5000km som er godt innenfor hva moderne vanlige oljer holder. Det eneste som må smøres ofte på PV/Duett er forstilling og ikke minst kingbolter.
Hvorfor så mange tilbakekallinger i dag Turbo2? Vel, det er nok fordi en er mer opptatt av sikkerhet og tar dette på alvor i dag. Ikke minst siden en rettsak i f.eks USA kan ruinere en bilprodusent. Underleverandørene er ofte mindre igjen og sikrer seg på denne måten når de oppdager feil. Toyota som er nevnt noen ganger her er vel av de som tar denne sikkerheten på alvor. Se hva de har lagt ned i "Prius" saken. Rart at den bilen skulle hatt problemer med gasspedalen siden de bare hadde en markedsandel av totalt produserte gasspedaler på 5%. Hvorfor har ikke de 95% andre problermer?. De mest kjente tilfellene er jo bare bullshit i tillegg.
Men, når dette er sagt: La oss holde oss til det dette forumet er til. Volvo PV og Duett og de utfordringene en står ovenfor der. Tror det holder for dette forumet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Torbo2
Posts: 4623
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 » Sun 06 Feb 2011 00:18

Mener at det bør være plass til litt utenomprat innen bil her på forumet. Men det bør vel vente til vi får passende seksjoner å legge ting inn i.
Last edited by Torbo2 on Tue 08 Feb 2011 21:03, edited 1 time in total.

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2870
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 » Sun 06 Feb 2011 01:15

Mest snevert er det vel at alle linkene du la inn i ene innlegget ditt kun omhandler gamle Toyota Previaer. Stort sett privatimporterte som ikke er i den vanlige "serviceportefølgen" til Toyota. Hvordan mener disse som har kjøpt eller importert disse at Toyota i Norge skal vite at disse er her i landet og i tillegg ta ansvaret for dem. Det er noe en bør ta ansvaret for selv når en importerer en bil som ikke har Norsk spec i tillegg. Tror du at f.eks en annen stor importør som Møller tar ansvar for en bil som er eldre enn ett år, som de i tillegg har solgt selv? Glem det, det skjer ikke. Derfor kjører jeg Toyota hehe. Men, det har fortsatt ikke noe med Volvo PV/Duett å gjøre som forumet her er til for.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5801
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 » Sun 06 Feb 2011 10:12

Torbo2 wrote:Snevert!
Hvor snevert skal dette forumet være? Passer det ikke men tanker og meninger rundt bil - bilprat generelt Reodor?
Jeg frekventerer ofte et annet forum også. Det er båtrelatert.
Her har de delt inn forumet i et forum som har med båter å gjøre, og et "off topic"-forum.
Når PV-forumet kommer over på ny plattform, så håper jeg at vi kan gjøre tilsvarende her.

Torbo2
Posts: 4623
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 » Mon 07 Feb 2011 12:54

Slettet. Det hørte visst ikke hjemme under denne seksjonen...
Last edited by Torbo2 on Tue 08 Feb 2011 21:04, edited 1 time in total.

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2870
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 » Tue 08 Feb 2011 11:08

Hei

Bare for å "avslutte" dette vedr. Toyota. Det må sies at de tre eksemplene du kom med ikke var spesiellt gode. Dette er biler som er holdt unna Toyotas oversikt både fordi de er bruktimportert og ikke har vært innom Toyota etter at de kom hit. Da blir det krøll fordi eieren bevisst har holdt den unna å bli oppfanget i Toyotasystemet i Norge. Og så klager de etterpå! Det går ikke automatisk beskjed til Toyota eller andre importører i norge at nå er det registrert en bruktimportert bil av deres merke i Norge. De "Norske" bilene som har hatt motorproblemer, du nevner Avensis 1,8 og Landcruiser har alle fått innmontert ny motor av Toyota uten kostnad. Det har versert noe på nett om at en var så "fortørnet" fordi dette hadde blitt gjort på service uten at han hadde fått vite om det! Det kalles service.
Ellers har jeg omtrent ikke opplevet maken til driftsikkerhet på de Toyotaene jeg har hatt opp igjennom årene, men som med alt annet de må stelles. Serviceintervall på 20 og 30 tusen betyr at oljeskift skal utføres på 10 og 15 tusen. Se i serviceboka! Noen oljeskift ekstra er billigere enn et motorhavari. Var vi ferdige med Toyota da? Håper det slik at vi kan konsentrere oss om Volvo, helst PV og Duett hehe. :D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Torbo2
Posts: 4623
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 » Tue 08 Feb 2011 21:10

Du har nok rett!
Det er farlig å trekke inn andre bilmerker i sammenlikningen innen utvikling. Det kan som føre feil av sted, ikke minst fordi det er så utrolig mange sammenlikninger og meninger. Og ingen er vel i tvil om at det har vært en stor utvikling.
Vi må vel heller utvide vårt eget område på forumet...

User avatar
rojo
Posts: 37
Joined: Wed 19 Aug 2009 08:44
Location: Tiller

50 år

Post by rojo » Mon 14 Mar 2011 23:13

Hei, her er min Durango, den har også skjermer, som Duett og PV.
Image
PV544A B16 sport 60+Duett210D 63+Poletta 84+MX-5 90+Matiz 01+Aquamar 20 60HK 04+Durango 04
Hilsen Rolf

Post Reply