Veteranbilulykken på Rjukan i 2018

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Post Reply
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Veteranbilulykken på Rjukan i 2018

Post by Reodor57 »

Da ser jeg at rapporten fra veteranbilulykken på Rjukan er klar.

Årsaken er da konkludert med manglende vedlikehold av bremser pluss stor belastning.
De påstår også at en teknisk kontroll av bremsene på en EU kontroll ville avdekket feilen. Der er jeg ikke helt enig. De kunne nok kanskje ha avdekket gammel bremsevæske, men trommelbremser er vanskelige å sjekke om en ikke tar av tromlene, og det gjøres ikke på EU.
Jeg fikk i april godkjent bremsene på min 62 modell 544 på EU kontrollen og kjørte glad og fornøyd hjem. Etter 100 meter ca gikk bremsene metall mot metall. Dvs at splinten som holder bremseskoen mot bakdekselet røk og låsefjæra la seg mellom skoen og trommelen. Bremsene ble så overhalt i sin helhet hvor det ble oppdaget potensielle fatale feil på alle fire hjul. Og det uten å være spesielt pirkete. Det er lite hyggelig å tenke på.
Nå skjer slike ulykker heldigvis sjelden, men om en ikke har muligheter selv, så få noen til å sjekke bremsene for deg. En enkel greie er jo å bytte bremsevæske om den er noen år gammel. Tar en av tromlene og vet hvordan en skal sette de riktig på igjen, er det lett å sjekke hjulsylinderne. Sjekk om det er bevegelse i begge ender. Løft på støvgummien og se om det er lekkasje under denne. Her skal det være tørt. Bremsebeleggene og grov rust på komponenter er jo lette å se. Husk at feil på ett hjul han gjøre at hele systemet bryter sammen med enkrets system slik vi har. På min ville en bremsesvikt på fotbremsen bak ført til at håndbrekket ikke fungerte!
Til de som arrangerer smøretreff vil jeg oppfordre til å sjekke bremsevæske på alle biler, og har dere en bremsetester tilgjengelig som de har i de lokalene Oslo og Akershusavdelingen leier til smøretreff, så bruk denne. Det er nesten viktigst for de bilene som er fritatt fra EU kontroll. Fritatt for EU betyr ikke fritatt fra ansvar til å holde bilen vedlike og lovlig å kjøre med.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Veteranbilulykken på Rjukan i 2018

Post by Reodor57 »

For de som vil lese rapporten i sin helhet er den her.
https://havarikommisjonen.no/Vei/Avgitt ... er/2019-06
Viktigheten av bremsesjekk er en nødvendighet, samt kjøring på gir i lange utforbakker. I dette tilfellet er det 10km med 10% helning. Det at girvelgeren står i D på aktuell bil er etter hva jeg vet wn konsekvens av at den ikke kan gires ned...
Vinteren er derfor tiden for bremsesjekk og bytte av bremsevæske.
God Jul og vi håper på et bedre nytt år :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply