Luft problemer i bremsene

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
uttern
Posts: 66
Joined: Sun 03 Apr 2016 13:02
Location: Sola, Rogaland

Luft problemer i bremsene

Post by uttern »

Nå har jeg litt av en utfordring til alle dere som har god greie på bremser. Jeg har skiftet alle hjulsylinderene og etter det har jeg luft i systemet som jeg ikke får ut. Selv om mastersylinderen var kun tre år ble den også skiftet (ny) sist uke uten at det hjalp. Ved lufting av bremsene bak og høyre foran er det kun bremseveske og ikke luft. Men på venstre forhjul er det sinnsvakt med luft. Har kjørt gjennom 3 til 4 liter og det er fortsatt mye luft. Har prøvd bremselufter (2 typer) uten å bruke pedalen, prøvd med fallmetoden, prøvd med slange ned i boks slik at luften ikke går tilbake, ingen synlige lekkasjer osv. Nå har jeg holdt på siden lenge før påske og trenger derfor råd. Ingen mekaniker som jeg kjenner forstår dette når det kun er luft på ett hjul. Hva med hjulsylinderen? Kan den slippe inn luft?

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Luft problemer i bremsene

Post by 445 »

Det må være et sted som slipper inn luft. Er du sikker på at bremseslangen er tett?
Har du en ny eller en annen brukt å prøve med?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Luft problemer i bremsene

Post by Siffen »

Lufter du slik at du har en mann (eller dame, unge eller lignende) inne i bilen som pumper opp trykk før du slipper ut på hjuletsylinderen og at du stenger nippel før pedalen slippes tilbake? Noen ganger må en være veldig nøye på at det blir utført slik, altså: Nippel stengt, pumpe opp trykk på pedalen, åpne nippel slik at pedalen går inn (og holdes inne), stenge nippel og slippe ut pedal og pumpe opp trykk på nytt og gjenta prosedyren flere ganger til luften er ute.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
uttern
Posts: 66
Joined: Sun 03 Apr 2016 13:02
Location: Sola, Rogaland

Re: Luft problemer i bremsene

Post by uttern »

445 wrote:Det må være et sted som slipper inn luft. Er du sikker på at bremseslangen er tett?
Har du en ny eller en annen brukt å prøve med?
Den ser helt fin ut og det lekker ingen ting fra den. Skulle vel kommet noe veske ut hvis den var lekk. Har hatt fast trykk på pedalen i flere dager og der var ingen lekkasje noen plass. Sjekket røret fram til slangen og det er helt fint.

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
uttern
Posts: 66
Joined: Sun 03 Apr 2016 13:02
Location: Sola, Rogaland

Re: Luft problemer i bremsene

Post by uttern »

Siffen wrote:Lufter du slik at du har en mann (eller dame, unge eller lignende) inne i bilen som pumper opp trykk før du slipper ut på hjuletsylinderen og at du stenger nippel før pedalen slippes tilbake? Noen ganger må en være veldig nøye på at det blir utført slik, altså: Nippel stengt, pumpe opp trykk på pedalen, åpne nippel slik at pedalen går inn (og holdes inne), stenge nippel og slippe ut pedal og pumpe opp trykk på nytt og gjenta prosedyren flere ganger til luften er ute.
Ja har gjort det etter alle kunstens regler og anbefalinger. Masse luft kommer ut når jeg kun bruker lufteverktøyet fra Biltema uten å bruke pedalen. Har også brukt slange fra nippel og ned i en boks med bremseveske slik at luften ikke skal bli dradd tilbake når en slipper pedalen. Dette er merkelige greier:-)

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Luft problemer i bremsene

Post by Siffen »

Problemet kan ligge i at det lekker i gjengene på selve nippelen, da vi det komme mye luft når du bruker Biltemalufteren. Når du har slangen ned i boks vil det også kunne suge luft inn med gjengene når du slipper pedalen tilbake. Beste metoden er å stenge nippelen før pedalen slippes tilbake.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
uttern
Posts: 66
Joined: Sun 03 Apr 2016 13:02
Location: Sola, Rogaland

Re: Luft problemer i bremsene

Post by uttern »

Jeg har hatt gjengetape på lufteskruen, men det må jo komme en eller annen plass fra. Kan det komme inn vi bremsecylinderen når den går tilbake? Men det er vel ikke mulig når en ikke bruker pedalen

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Luft problemer i bremsene

Post by 445 »

uttern wrote:Har også brukt slange fra nippel og ned i en boks med bremseveske slik at luften ikke skal bli dradd tilbake når en slipper pedalen. Dette er merkelige greier:-)
Når du bare har slange på nippelen og løsner nippelen, kommer det da luft i slangen?

Du har høy bremsevæskebeholder - og holder den ganske full mens du lufter?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
uttern
Posts: 66
Joined: Sun 03 Apr 2016 13:02
Location: Sola, Rogaland

Re: Luft problemer i bremsene

Post by uttern »

Hei. Prøvde nedfallsmetoden etter anbefaling fra Lars og da kommer det luft i slangen, men mindre enn når en bruker pedalen. Ja har tank oppe og holder den godt fyllt med veske. Ser at slangen ned til masteren svetter litt veske, men om det skulle komme inn luft her så vil jo den stige oppover. Om så var at det er luft i masteren så skulle den kommet ut på de andre hjulene også, men bak og høyre foran er kun veske.

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Luft problemer i bremsene

Post by Torbo2 »

uttern wrote:Hei. Prøvde nedfallsmetoden etter anbefaling fra Lars og da kommer det luft i slangen, men mindre enn når en bruker pedalen. Ja har tank oppe og holder den godt fyllt med veske. Ser at slangen ned til masteren svetter litt veske, men om det skulle komme inn luft her så vil jo den stige oppover. Om så var at det er luft i masteren så skulle den kommet ut på de andre hjulene også, men bak og høyre foran er kun veske.

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
Det høres greit ut. Det kommer neppe luft inn der. Men tett slange som nevnt over vil nok bety at den siden ikke blir kvitt lufta og at luft sniker seg forbi luftenippelen. Nye eller nokså nye slanger er et must på disse bilene.
- hvem har ikke opplevd tette slanger i PV-klubben?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Luft problemer i bremsene

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Nye eller nokså nye slanger er et must på disse bilene.
- hvem har ikke opplevd tette slanger i PV-klubben?
Jeg satte en gang en "stoppetang" på en bremseslange for at væsken ikke skulle renne ut.
Fjernet tangen og slangen så fin ut, men var helt tett inni. Ny slange måtte på plass, og da ble alt bra.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
uttern
Posts: 66
Joined: Sun 03 Apr 2016 13:02
Location: Sola, Rogaland

Re: Luft problemer i bremsene

Post by uttern »

Takk for tips. Det som er litt merkelig er at bremseskoene på venstre forhjul oppfører seg fint både når jeg bremser og når jeg slipper pedalen tilbake. Da returnerer skoene fint og det skal vel tyde på at slangen fungerer?

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Luft problemer i bremsene

Post by Reodor57 »

Jeg har også tenkt på at honingen i mastersylinderen kan være for grov slik at den trekker luft forbi pakningen, men det rimer ikke med selvfallsmetoden. At det kommer luft med Biltemalufteren er helt vanlig, derfor bruker jeg den kun som oppsamlingstank og som suger på bremsevæskebeholderen. Det har fungert bra for meg, men jeg har alltid lufteren stående over luftenippelen på hjulet for å få mottrykk. Siden det renner lystig fra luftenipplene tror jeg heller ikke slangene er tette.
Neste spørsmål er litt banalt, men i kampens hete kan det kanskje hende. Bremseslangen går inn under luftenippelen, ikke sant, slik at lufteskruen står øverst? Husker i farten ikke hvordan festeskruene er montert, men hadde en bil en gang hvor bremsecalipperne var tatt fra en annen bil. Da måtte jeg demontere disse for å få lufteskruen øverst mens jeg luftet bremsene. Tror vel ikke det er tilfellet her men...

Ellers hjelper ikke gjengetape deg noe. Lufteskruen stenger med kon innerst, slik at bruk av gjengetape kan gjøre at den ikke stenger 100%. Sjekk også at konen i hjulsylinderne er ok. Har opplevd alt fra manglende gjenger til at konen her ikke var bra i helt nye hjulsylindere. Luft slipper lettere igjennom enn bremsevæske.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Luft problemer i bremsene

Post by 445 »

Sikkert et veldig dumt spørsmål, men har du testet om bremsene fungerer slik de skal? Kanskje de er helt i orden, men at "luftemetoden" gir luftbobler?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
uttern
Posts: 66
Joined: Sun 03 Apr 2016 13:02
Location: Sola, Rogaland

Re: Luft problemer i bremsene

Post by uttern »

Reodor57 wrote:Jeg har også tenkt på at honingen i mastersylinderen kan være for grov slik at den trekker luft forbi pakningen, men det rimer ikke med selvfallsmetoden. At det kommer luft med Biltemalufteren er helt vanlig, derfor bruker jeg den kun som oppsamlingstank og som suger på bremsevæskebeholderen. Det har fungert bra for meg, men jeg har alltid lufteren stående over luftenippelen på hjulet for å få mottrykk. Siden det renner lystig fra luftenipplene tror jeg heller ikke slangene er tette.
Neste spørsmål er litt banalt, men i kampens hete kan det kanskje hende. Bremseslangen går inn under luftenippelen, ikke sant, slik at lufteskruen står øverst? Husker i farten ikke hvordan festeskruene er montert, men hadde en bil en gang hvor bremsecalipperne var tatt fra en annen bil. Da måtte jeg demontere disse for å få lufteskruen øverst mens jeg luftet bremsene. Tror vel ikke det er tilfellet her men...

Ellers hjelper ikke gjengetape deg noe. Lufteskruen stenger med kon innerst, slik at bruk av gjengetape kan gjøre at den ikke stenger 100%. Sjekk også at konen i hjulsylinderne er ok. Har opplevd alt fra manglende gjenger til at konen her ikke var bra i helt nye hjulsylindere. Luft slipper lettere igjennom enn bremsevæske.
Den opprinnelige mastersylinder en ble honet uten at det gjorde en forskjell. Kjøpte ny fra Jørgenrud sist uke og det er det samme problemet. Luftnippel en er på det høyeste punktet. Tror jeg må sjekke nippelen om den stenger godt nok. Det er noe som lurer meg her for det e så store luftmengde som kommer ut når jeg åpner nippelen. Nippelen stenger ihvertfall for veske for det er ingen lekkasje.

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
Post Reply