EU godkjent - igjen!

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Post Reply
User avatar
lystrupduett66
Posts: 118
Joined: Mon 18 Aug 2014 17:09
Location: Asker

EU godkjent - igjen!

Post by lystrupduett66 »

Halla, her kommer en gladnyhet for de som er interessert :D Kjerra ble godkjent for 3. gang i dag under mitt eie, tross en lang mangelliste på første kontroll. Bilen gråt noen stille tårer på vei ut av Vollen Truck & Parts (ikke dra dit), men etter god hjelp fra Reodor57 og 445 suste den gjennom sjekken i dag med 0 feil, rusa på blyfri 98. Mange takk for hjelpen!

Jeg tenkte dette kunne bli en skryteliste for alle som trosser strenge krav og holder gliset i live, så bare å slenge inn et innlegg hvis du føler for det!
Attachments
EU godkjent.jpg
EU godkjent.jpg (34.65 KiB) Viewed 6726 times
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: EU godkjent - igjen!

Post by 445 »

Gratulerer!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: EU godkjent - igjen!

Post by esk1ld »

Så bra, gratulerer! :D

Selv var jeg inne med 145'n sist fredag, fikk 2-feil på vindusvisker bak som ikke virker... Sakens kjerne er at 68-modellen av 145 ikke ble levert med dette, derfor er det heller ikke lagt opp noe mer til dette, men det er hull m/gjennomføring på bakluken (denne er nok mest sannsynlig byttet en gang i tiden). Det er det, ingen motor på innsiden, ledninger eller lignende Jeg spurte kontrolløren om han mente jeg skulle skaffe deler, trekke ledninger og montere. Hadde jo i grunn vært kjekt med en bakrutevisker sa jeg spøkefult, han så ikke samme humoren i det :roll: Men som du skriver, også dette "strenge kravet" skal nok bli trosset :wink:
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: EU godkjent - igjen!

Post by 445 »

esk1ld wrote:Selv var jeg inne med 145'n sist fredag, fikk 2-feil på vindusvisker bak som ikke virker... Sakens kjerne er at 68-modellen av 145 ikke ble levert med dette, derfor er det heller ikke lagt opp noe mer til dette, men det er hull m/gjennomføring på bakluken (denne er nok mest sannsynlig byttet en gang i tiden).
Man kan jo bli matt av mindre! Hva blir det neste, at vi er nødt til å ha en fungerende radio fordi vi har antenne/hull til antenne?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: EU godkjent - igjen!

Post by Reodor57 »

Trenger ikke å være så vanskelig å få 2 er feil. Mener at 210 og 544 ble levert med vindusspylerdyser som standard. Resten av utstyret var ekstrautstyr. I dag får en da altså 2 er feil om en ikke har ekstrautstyret.. Var en innom meg som hadde fått 2er feil fordi vindusspyleren traff over toppen på ruta. Det er når bilen står stille. Kjører man i 60 feks treffer den midten. Hva da med moderne biler som har så kraftig trykk at de i tillegg til ruta treffer bilen bak i fart? Nei, noen må gi disse folka et kurs i gammelbil. Opplevde i sommer at guuta på trafikkstasjoner i Oslo er mer "oppdaterte" på hva som er normalt på gammel biler enn en ung "broyler" på et verksted. Synd vi ikke kan vise bilene våre hos trafikkstasjonene lenger...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: EU godkjent - igjen!

Post by 445 »

Reodor57 wrote:Synd vi ikke kan vise bilene våre hos trafikkstasjonene lenger...
Er ikke det mulig lenger?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: EU godkjent - igjen!

Post by Reodor57 »

Det er nok ikke mulig nei. Alt er overlatt til verkstedsorganisasjoner. NAF inkludert. Sikkert et tiltak for å få ned offentlig ansatte.. Er jo ikke kø på Risløkka en gang hvor de før omtrent sto ut porten i innkjøringen. Her har LMK en jobb å gjøre. Finne verksteder som vet hva gammelbil er, og påvirke slik at trafikkstasjonene kan ta kontrollen. Min ene bil som er registrert som bevaringsverdig fordi jeg ikke ville bygge om fra amerikanske lys bla. kan ikke verkstedene noe som helst om. De vet ikke hvilke regler som gjelder for disse, det måtte jeg fortelle verkstedet jeg brukte, og det blir jo helt feil.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
lystrupduett66
Posts: 118
Joined: Mon 18 Aug 2014 17:09
Location: Asker

Re: EU godkjent - igjen!

Post by lystrupduett66 »

Takk alle sammen :D Esk1ld, det der høres altfor kjent ut. Lista mi var også full av såkalte "magler" av høyst tvilsom betydning for bilens sikkerhet. Da var det deilig å endelig møte en mekaniker med litt praktisk sans og respekt for gamle biler :D
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: EU godkjent - igjen!

Post by Torbo2 »

Jeg er også irritert over noen "jyplinger" som finner ubetydelige feil! Irritasjonene blir ofte meddelt, og det gjør som regel at de setter seg enda mer på bakbeina.
Sist jeg var innom en mer eller mindre kjent testestasjon fikk jeg bemerkning på oljelekkasje. Reglene er trolig antall drypp på gulvet?
Her var det tre på gulvet, og jeg jevnte at motoren skal overhales i vinter og at jeg ikke fant det nødvendig å "pakke en om" nå, noe som vil bli delvis dobbelt arbeid.
Mye av oljelekkasjen ble fjernet før kontrollen, men det var fortsatt noe svetting fra bunnpannepakningen.
Gjorde så godt vi kunne her, sa jeg. "Do ikke gjort noe"! ,var testerens kommentar. Jo da sa jeg, og vil du på står at jeg ikke har gjort noen anstrengelser for å hindre oljelekkasjen? Du ser vel at jeg har gjort noe, sa jeg! Nei! "Do bare torke", sa han. Du påstår altså at jeg lyver, sa jeg, da jeg ble forbanna! Det må du bare ikke finne på å si!, sa jeg! Takk for det, sa jeg og slengte noen gloser til som ikke passer inn her...
2.eren på oljelekkasje ble stående, men siden bilen ikek skal brukes i vinter, går det greit, men det er så mye mas med disse usle "verdensmesterne", som ikke har noe som helst forhold til gamle biler, som gjerne svetter litt både her og der...
Har forresten mange historier her... Snakket med tidligere sjef for stasjonen et kvarter etterpå, da han var i huset, og han syntes helelr ikke dette var greit, men han hadde ikke noe med stasjonen å gjøre lengre. Det var bare såvidt han selv fikk lov å stikke nesa inn der nå, sa han...
guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: EU godkjent - igjen!

Post by guntor »

Hvis det ikke drypper litt fra en gammel bil så kan man jo mistenke at den er tom for olje :D

Skjønner at jeg er heldig der jeg har vært hele tiden. Men flere av gutta der skrur gammel bil i fritiden selv.
Fikk også en gang en gul lapp i tillegg som tipset om hva jeg burde se på til vinteren !
-60 544A Special 2
Post Reply