Bilen-som-vant-verdens-toffeste-rally

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Post Reply
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Bilen-som-vant-verdens-toffeste-rally

Post by G.Larson »

Artig artikkel. :D :D
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/201 ... este-rally

Imponerende at rekorden for tidsdifferanse ned til nr 2 fortsatt står.
Ståle B.
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: Bilen-som-vant-verdens-toffeste-rally

Post by esk1ld »

Ja, og hos Bård Risan og hans Rud Vintage Garage kan du i disse dager snart kjøpe en replika. Vet ikke om Bård er helt ferdig med den ennå, men bra blir det nok :D Tror for øvrig denne replikaen stod utstilt på helgens Classic Car Show i Oslo.
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: Bilen-som-vant-verdens-toffeste-rally

Post by G.Larson »

Ja, har sett den til Bård Risan. Ett skikkelig tøft prosjekt.
Ståle B.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Bilen-som-vant-verdens-toffeste-rally

Post by Reodor57 »

Originalen var en 64 modell PV Sport med bla safari forstilling med doble støtdempere. Spesialtrimmet B18 med 130 HK, skivebremser, to bensintanker, plater under motor, girkasse og bensintank, håndtak over bakvinduet, andre støtfangere osv osv. Hjelper ikke å jasse opp en vanlig 59 modell (Original B16) med dekor og litt stasj og kalle den for replika. Den er drøy.
Forskjellen fra originalen er overveldene:
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/201 ... este-rally
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: Bilen-som-vant-verdens-toffeste-rally

Post by esk1ld »

Vel, å kalle det drøyt var minst like drøyt... Det ble sagt replika og ikke noen «blåkopi». Her er det heller vektingen av ordet replika som er avgjørende, for det betyr tydeligvis mye mer hos noen. Selv er jeg vel vant med å bruke begrepet replika og replikabiler om etterligninger, ser også det er allment brukt rundt om i bilbransjen. Også her til lands ser man rett som det er replikabiler bygd på VW etc. Porsche Speedster og Lamborghini Countach er vel noen av bilene det er bygd en del replikaer av. Tror allikevel ikke noen ved sine fulle fem påstår at dette er biler identiske med originalene, såvel teknisk/mekanisk som utseendemessig, selv om de blir kalt replikaer. Prisene gjenspeiler som oftest også dette.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Bilen-som-vant-verdens-toffeste-rally

Post by Reodor57 »

Nå vet jeg ikke om du har sett bilen i virkeligheten. Det har jeg. Dette er en rullemalt(Med sig i lakken) "lookalike" "bygget" på en sliten 59 PV spesial med standard B16 motor satt på to stk SU forgassere. For meg er en replika i det minste en pen bil som ser mest mulig ut som originalen utvendig. Denne er bare slengt på lookalike dekor. En Mercedes blir ikke en AMG bare ved å sette på andre merker, og selv med full styling kaller de det ikke for en replika, men en Mercedes med AMG styling.
Så for meg er det drøyt å kalle det en replika. Sånn er det bare, så får folk selv bestemme hva de vil betale for noen klistremerker om de er interessert. Selve bilen er ikke verd stort i mine øyne.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: Bilen-som-vant-verdens-toffeste-rally

Post by esk1ld »

Med fare for å gjenta meg selv, her er det fort vektingen av ordet replika som blir utslagsgivende. Min mening var at man ikke behøver bl.a. safari forstilling med doble støtdempere. Spesialtrimmet B18 med 130 HK, skivebremser, to bensintanker, plater under motor, girkasse og bensintank, håndtak over bakvinduet, andre støtfangere osv. osv. for å måtte kunne kalle det en replika. At vi nå også plutselig skal diskutere lakken og dens kvalitet blir å spore helt av, da begynner argumentene å bli svake.
Hvorvidt det er en "bra" eller "dårlig" replika kan nok sikkert drøftes, men det blir en annen side av samme sak. For meg er denne bilen ei heller verdt stort, ei heller en Ferrari eller Lamborginhi med folkevogn chassi og motor, like fullt ut velger jeg å kalle begge en replika. Så for øvrig at Broom-Benny (Christensen) også omtalte safari-PV'n som replika i sin artikkel etter Classic Car Show, da er det i allefall noen som er enige med meg. Også lar vi ballen ligge død der :) :wink:
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Bilen-som-vant-verdens-toffeste-rally

Post by Reodor57 »

Replika betyr kopi. I den forstand at den skal gi en noe følelse av hvordan originalen var. Ferrari med boble understell er kitkcar. Ulempen med å hive klistremerker på et dårlig underlag er at da er alt låst. En kan ikke rette på underlaget for å bringe det opp til autentisk nivå. Da ødelegger en jo dekoren.At Broom Benny kaller det en replika betyr vel ikke annet en at andre kaller et vogntog for en trailer. Trailer er jo som kjent hengeren hehe. Men, vi blir ikke enige så kan like gjerne la det ligge.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply