Sakseløfter (løftebukk) til rammebil

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Post Reply
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Sakseløfter (løftebukk) til rammebil

Post by esk1ld »

Noen som har erfaring med montering av sakseløfter i garasje/verksted sett i forhold til bruk på biler med ramme (445 f.eks.)?
Vurderer å gå til innkjøp av en slik i egen garasje. Nøyaktig merke/leverandør spiller ingen rolle, de er stort sett like alle disse "billigversjonene" allikevel. Er vel stort sett navn og farge som skiller de (det er en slik type jeg vurderer).

Utfordringen slik jeg ser den er bredden mellom "løftebordene/kjørebanene", hos de fleste oppgitt til 860 mm (innerkant til innerkant), vs. bredde på ramme på f.eks. 445 som jeg har. Noen som hra løst denne utfordringen? Ideen min er å lage et par løse tverrgående (stål-)bjelker for å bruke hvis dette blir et problem. Men greit å dobbeltsjekke det før man evnt. går til innkjøp av slik løfter. En 445 veier ikke så mye at det skal være noe problem med denne løsningen slik jeg ser det.

Det finnes mange alternative løftere på markedet også, men sett ut ifra behovet så er slik type sakseløfter mest aktuell. Fordelene med slik type er slik jeg ser det;
- Bra løftekapasitet (3.000 kg), som vil si at den klarer å løfte Pajero, Land Rover etc. (som er biltyper jeg har hatt mye av) for hjulskift osv.,
- Prisgunstig alternativ,
- Sakseløfter kan også benyttes til arbeidsbord,
- Kan felles ned i gulv (som også er planen), og tar liten plass når ikke i bruk,
- Ingen søyler i veien på sidene (greit når man driver med bilpleie etc. og vil ha bil opp i arbeidshøyde for å jobbe med nedre paneler),
- Hjulene henger fritt m.t.p. hjulskift, smørerunder, bremsearbeid osv.

Slike løftere har begrenset løftehøyde (1 mtr), så man får ikke full arbeidshøyde under bilen, men jeg har heller ikke takhøyde til noe mer i garasjen, derfor har det liten hensikt å sette inn noe med større løftehøyde.

Synspunkter på slik sakseløfter og nevnte utfordring med ramme/445?
Det skal nevnes at løfteren også er tiltenkt like mye brukt på andre biler hvor dette ikke vil være en utfordring.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Sakseløfter (løftebukk) til rammebil

Post by 445 »

Reodor har sakseløfter nedfelt i gulvet. Den løfter til full ståhøyde under bilen, men han har takhøyde nok.
Som du sier er det en utfordring å løfte Duetter.
Her legger han en 2x8 på tvers foran og bak og gummiklosser oppå disse på riktige steder mot ramma.
Kan finne et bilde å legge inn hvis ønskelig.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: Sakseløfter (løftebukk) til rammebil

Post by esk1ld »

Ja takk, bilde er aldri feil :)

Prøvde å søke på forumet, å fant såpass at jeg konkluderte med at Reodor har noe slikt ja. Jeg må nok løse utfordringen med løft av Duett på noenlunde samme måte.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Sakseløfter (løftebukk) til rammebil

Post by 445 »

IMG_3751.JPG
Her er fra Reodors verksted og bilen hans under bakakselbytte.
Ser du nøye etter kan du se 2X8 på tvers mellom sakseløfterne og treklosser mellom dem og ramme.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Sakseløfter (løftebukk) til rammebil

Post by 445 »

Her er ett bilde til:
IMG_2883.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Sakseløfter (løftebukk) til rammebil

Post by Reodor57 »

Siden jeg er nevnt her så slenger jeg meg på. Min løftebukk er nedfeldt i gulvet og løfter va 1,8 meter. Her er det elektrisk sperre som kutter bukken før bilen går i taket(Justerbar).
Bukken trenger en armert støpt plate under på 20cm tykkelse. Monterte bukken etter anvisning, men ser i ettertid at jeg med fordel kunne ha smalnet avstanden med ca 10 cm uten at det hadde bydd på problemer selv for moderne biler. Jeg bruker som sagt en 2x8 liggende på tvers for å løfte duetten. Oppå denne har jeg 4x4" kloss og en gummipad. Forran er det bare plass til 4x4" klossen. Bak legger jeg klossen rett foran fjærfestet, og foran rett under festet til karosseriet slik at bolten presser seg ned i treklossen. Fordelen med treklossene er at bilen kommer såpass fri av løftebordet at det ikke byr på problemer å komme til.
En ser på bildet av bilen uten bakaksel montert at det er festet et bånd mellom ramma og bukken. Det er en sikring når en fjerner vekt slik at ikke bilen tipper. Hadde under istandsetting, når motoren var ute, samme problemet at bilen ville tippe bakover. Så for å være på den sikre siden da jeg tok av bakakselen stroppet jeg bilen fast.

Med sakseløfter har en også verdens kraftigste arbeidsbord når en skal gjøre noe. Eneste ulempen jeg ser, er at det burde ha vært et sluk i bunnen. Det samler seg utrolig mye dritt nedi gropa. Fordelen er jo at det aldri er i veien :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: Sakseløfter (løftebukk) til rammebil

Post by esk1ld »

Takk for nyttige innspill.

Du har nok en løfter som er "hakket over" den typen jeg vurderer Reodor. Har også vurdert den typen, men får ikke utnyttet dens ekstra potensiale (løftehøyde etc.) og det blir for meget å etterinstallere (større krav til underlag osv.).
Typen jeg vurderer har kun 1 mtr løftehøyde, behøver ikke boltes fast (man får hjulkit til den, slik at den er mobil) eller felles ned i gulv. Dog ønsker jeg å felle den ned i garasjegulvet. Det er ei heller mulighet til å justere bredde ved installasjon på den typen jeg vurderer.

Om ikke sluk, så planlegger jeg å lage drenering i bunn. Det blir ikke så langt å skjære ut snitt å legge inn et rør e.l. bort til eksisterende sluk/rist og sandutskiller. Det samme med hydraulikk/el.tilførsel (vurderer elektroniske solenioder på låsing for å slippe behov for trykkluft), skjære ut en bane til dette og bort til vegg.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Sakseløfter (løftebukk) til rammebil

Post by Reodor57 »

Høres ut som en god plan. Godt råd: ha avstand nok til veggen i front. Jeg har ikke alltid god klaring når jeg løfter nyere biler. En skal kunne passere foran bilen og ha litt armslag. Ellers er 2x6 toms planker mer enn sterkt nok til å løfte Duetten. Treverk er også lett å bære :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
automania
Posts: 62
Joined: Thu 06 Oct 2011 22:17
Location: Kongsberg

Re: Sakseløfter (løftebukk) til rammebil

Post by automania »

hvis du setter in løftebukk som kun løfter 1 m vil du sansynligvis angre bittert etterpå , det er utrolig kjekt og komme ordentlig under bilen .du trenger foresten ikke 20 sm støp i hele gulvet bare rundt der du skal ha bukken , husk og legge in exstra armering rundt bukken så er du sikker.det forutsettes såklart at du har takhøyde nok.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Sakseløfter (løftebukk) til rammebil

Post by Reodor57 »

Bare en liten ting vedr takhøyde. Når en beregner hvor mye en har, så kan en ikke måle høyden på bilen og legge på løftehøyde på bukken. En må måle høyden på karosseriet. DVS fra lekkefestet eller ramma og opp. En løfter ikke på hjulene. Cabrioleten min ville jeg kunnet løfte hele 2,5meter opp om det var et mål, men bilen er 1,25 stående på bakken, så det er lett å tenke 2,2 meter når en har 3,5 meter til taket. Duetten kan løftes nesten like høyt som PVn selv om det er vesentlig høydeforskjell på dem når de står på bakken.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: Sakseløfter (løftebukk) til rammebil

Post by esk1ld »

Jeg sier meg ikke uenig i argumentene, men slik forutsetningene er for installasjon så ser jeg ikke det nødvendig med noe annet. Garasjen har en takhøyde innvendig på 2,56 mtr. Har vært i kontakt med 2-3 leverandører for å undersøke hva som kreves av "fundamentering" på de forskjellige typene. Noe annet hadde det vært om det var snakk om et nybygg av en garasje, da hadde nok både tilpasset gulv og takhøyde vært på plass :wink:
Post Reply