Restaurering PV 1957

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
vegardall
Posts: 13
Joined: Thu 25 May 2017 19:43
Location: Sandefjord

Restaurering PV 1957

Post by vegardall »

Hei folkens,
Har en Volvo PV som står hjemme i låven som har vært i familien nesten siden den var ny!
Den er plukket fra hverandre og har masse reservedeler, blandet annet 2 motorer nye skjermer og masse annet som er lagret i kasser.
vet ikke når den sist var på veien men jeg har aldri sett bilen hel i min tid (30 år)
Har fått lyst til å sette den i stand men vet ikke så mye om hva som må gjøres og sånn ,så håper noen har litt tips til hvem som kan ta seg av ett sånt projekt!
Eventuelt Hjelpe meg på veien :D

Vi snakker da om full restaurering tilbake til "orginal" stand, eller så nærme man kommer da=)
å om noen har peiling på hvor mye dette vill koste sånn ca,
Fatter og Farfar påstår att alle deler skal være der ,pluss dobbelt av noe, så nye deler skal det ikke være bruk for( hverfall ikke veldig mye), men vet det er en del rust som må tas !

Takk for tips
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering PV 1957

Post by 445 »

Hei, og velkommen på forumet!

Det er fryktelig vanskelig å mene noe om kostnader for restaurering uten å ha sett en masse bilder. I tillegg må du gjøre deg opp en formening om hvilken finish du vil ha på det ferdige produktet. Skal den være i bruksstand eller utstillingsstand?

Erfaring tilsier at det er vanskelig å få noen til å sveise rust og at det derfor koster en del. Deretter kommer forberedelser for lakkering + lakkering.
Litt avhengig av egeninnsats, hvor i landet du holder til og om du har bekjente som kan hjelpe til så vil jeg si at 50000 fort går til lakkering.

Det mekaniske er enklere å få noen til å utføre, men det kommer jo an på hvilken tilstand delene er i. Kan motoren brukes, eller må du investere i en nyoverhalt?

Håper du får tatt en masse bilder som du kan legge inn i en egen prosjekttråd her på forumet. Da vil det ikke ta lang tid før du drar igang et stort engasjement.

PS. Legg gjerne inn "Bosted" i profilen din. Kanskje det bor en PV-entusiast ikke så langt unna.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering PV 1957

Post by Reodor57 »

Hei og velkommen til forumet. Høres ut som et morsomt prosjekt du har tenkt å starte på. Siden ting allerede er nedplukket bør det være greit å få en oversikt over hvor mye rust det er. Mye rustskadedeler er å få kjøpt om en tenker seg å gjøre dette selv. Dette er også en fin måte å lære seg å sveise. PV er ikke noen blikk kasse, så er takknemlig å sveise på. Et godt MIG apparat til en 7-8000 gjør jobben lettere. Jeg kjøpte meg et pent brukt apparat på 140 ampere og med intervall omstilling til min første bil. Har ikke angret et sekund. Men, en må like å jobbe med metall.
Lakkering kan en få en brukbar finish på selv med litt tålmodighet og en god lakksprøyte.
Ta gjerne kurs i sveising og lakking. Det finnes lakkfirmaer som har slike kurs, og hvor en kan få leie lakkboks og utstyr etter endt kurs. Da blir prisen en brøkdel. Men, her gjelder det å starte i riktig ende. Begynn med rust og gjør dette ferdig. Da har en noe å henge delene på etterhvert som disse blir gjort i stand og lakket opp. Delene må gåes over alle som en etter så lang lagring. Holder som regel med en grundig vask og ny oppsmøring.
Dessuten må en beregne noe tid på jobben om en ikke har gjort noe slikt før. Fordelen er at en får noe en kan være stolt av senere. 1957 modellen er også dem modellen av 444 det ble solgt mest av så deler er ikke vanskelig å få tak i om en trenger. Ting som må overhales er vel stort sett forgasseren og kanskje også bensinpumpen, og bremsene. Dette er ting som ikke liker langvarig lagring. Tøm for all del også ut bensin og bytt bremsevæsken. Dette høres jo ut som et flott familie prosjekt spør du meg!! :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
vegardall
Posts: 13
Joined: Thu 25 May 2017 19:43
Location: Sandefjord

Re: Restaurering PV 1957

Post by vegardall »

hei takk forn noen tips
,Skal få tatt litt bilder å lagt ut så det blir lettere for folk å si noe, =) bor i Vestfold så er sikkert noen som bor i nærheten ja, fatter har også en kollega som har drevet med biloppretting tidligere så han skal hjelpe til med rust,
Har 2 Motorer , den ene ble kjøpt da for 25-30 år siden så de må jo ha en runde , men skal ha 2 komplette så da kan jeg vell få satt de sammen til 1 fungerende håpet jeg=)
som sakt skal få slengt ut litt bilder om litt
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering PV 1957

Post by Reodor57 »

Dette høres ut som et mulig prosjekt :-). Siden det ble kjøpt inn en ekstra motor så er kanskje det en grunn til det? Tar en av topplokkene på disse vil det fort kunne fastslås hvilken som er å satse på. Uansett er det ikke noe å spare på å ikke skifte stempelringer og lagere på veivakselen og få honet opp sylinderne. Slitekanten på toppen av sylinderne må vekk. En får da en tett motor som normalt ikke vil bruke olje. Men, dette blir å foregripe begivenhetenes gang. Viktig som sagt å få karosseriet ferdig først slik at man lettere ser fremdriften.
P.S. Det er fortsatt ansatte hos A/S Bilservice i Sandefjord som kan Volvo PV :-). Min Duett ble kjøpt ny der i 1958.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
vegardall
Posts: 13
Joined: Thu 25 May 2017 19:43
Location: Sandefjord

Re: Restaurering PV 1957

Post by vegardall »

Hei Igjen!
Da er jeg tilbake med flere spørsmål!
Biler er kalkblåst, Sveising er i gang å jeg begynner å se på lakk valg å motorn.

Først om Motoren, Vet ikke hva som er lurest, men tenkte å plukke den helt i biter å bytte ut lager pakninger å alt som er slitt, dette ser jeg nok når jeg får den opp, å så sliper jeg toppen om den har behov for det,
så tenkte jeg å lakkere opp alle delene, noe jeg bør gjøre ekstra for å kunne kalle det en overhalt motor ?

å så står jeg litt fast når det gjelder Chassisnummeret! har nemlig ett nummer på platen som var poppet fast ( venstre hjørne på torpedovegg der det sår Type , fargekoder osv) å ett nummer som sitter på høyre side av torpedoveggen , altså rett ved rattstammen!

er begge deler chassisnummer? å hvorfor er de IKKE da like?
rart om noen av disse er bytta da farfar har hatt bilen siden 59.

Ser også att på platen med fargekoder står det 48 , dette er vell da gylden beige etter hva jeg har fårstått, men jeg synes fargen er mye hvitere!
tror kanskje 1957 også ble levert i California white kode 42, men det er jo rart hvis ikke koden som sår i bilen stemmer!

Plundrer litt med å få lastet opp bilder men det kan jeg få greid etterhvert!
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering PV 1957

Post by Reodor57 »

Hei. Vedr chassinummeret. Det som står på siden ved rattstammen er vel også poppet på? Det har ikke noe med chassinummeret å gjøre, men er et produksjonsnummer på selve karosseriet. Dersom nummeret er slått inn mellom sikringsboksen og varmeapparatet skal de være like. Normalt kom ikke nummeret her før i 1962.
Fargen du refererer til 48 hadde en lei tendens til å blekne i solen. Californiahvit 42 er den nok ikke.
Vedr motor bør den demonteres og måles. Stempelringer og rådelagere er et must.maling gjør en til slutt for ikke å få maling i pakningsflatene.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
vegardall
Posts: 13
Joined: Thu 25 May 2017 19:43
Location: Sandefjord

Re: Restaurering PV 1957

Post by vegardall »

Da fikk jeg til bilder også! Dette er fra da Både bilen og Farfar var unge å spreke!
Image
vegardall
Posts: 13
Joined: Thu 25 May 2017 19:43
Location: Sandefjord

Re: Restaurering PV 1957

Post by vegardall »

ja det er skrudd fast det som er ved rattstammen også, men det var supert å få svar på , da skulle jo det stemme med farge 48 som det står på det andre skiltet.

sliter litt med å finne ut hvilken motor som sto i bilen når den var ny også ettersom den er byttet en gang i tida, er det sånn att chassisnummer og motornummer skal matche?
om det er det så tror jeg ingen av de 4 jeg har er originalen, så da får jeg bare ta den beste av de i såfall.=)
Bare jeg får ferdig 1 da så har jeg jo 3 andre b16 motorer om noen trenger , men de som trenger har vell kanskje, er vell flere motorer igjen i forhold til biler.

Har en kammerat som har litt peiling på motor som skal "koke" de største motordelene så de blir skinnende reine, så ser jeg da hvordan tilstanden er, så ser jeg også at Jørgenrud har det meste man trenger av deler. så det virker greit å få tak i.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering PV 1957

Post by Reodor57 »

Hvilke motornummere har du å velge mellom, og hva er chassinummeret på bilen? Kan muligens finne ut hvilket nummer som er mest sannsynlig er originalmotoren. Har bilen hel frontrute? Ser nesten sånn ut på bilde
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
vegardall
Posts: 13
Joined: Thu 25 May 2017 19:43
Location: Sandefjord

Re: Restaurering PV 1957

Post by vegardall »

bilen har delt Frontrute, har de nummerne på verkstedet men chassisnummeret er 147477. så kan jeg få fiska opp de andre nummerne i løpet av noen dager.

Image
automania
Posts: 62
Joined: Thu 06 Oct 2011 22:17
Location: Kongsberg

Re: Restaurering PV 1957

Post by automania »

hei ser ut til og vere to forskjellige biler pa bildene
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering PV 1957

Post by 445 »

Jeg synes også dette ser ut til å være to ulike biler. Bilen på det første bildet ser ut til å ha hel frontrute.
[Tilføyd]: Ser nå i annet lys og med annen PC-skjerm at bilen på det første bildet også har delt frontrute. Midtstolpen var vanskelig å se!

Hvis chassisnummeret er 147477 så har du siste modell 444 (januar 57 - august 58).
Den ble levert med B16-motor på 60 hester.

Hva slags motorer har du stående? B16 eller B18?
Til info kan jeg nevne at Torbo2 og jeg har en ferdig renovert B16 til salgs - hvis interessant.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering PV 1957

Post by Reodor57 »

Det er nok bare vinkelen og lyset som gjør at det ser ut som hel frontrute. Ellers var det ikke uvanlig i 1959 som dette bildet skal være tatt å ha hel frontrute med knekk dersom den var byttet. En ser også at staget som støtter gangstercapen går ned til midten på ruta. Det kan den ikke på en 544. Chassinummeret er ca april- mai 1957. Vi har litt høyere nummer på vår og den er registrert første gang i juni 1957. Motortypen. DVS detaljnummeret skal da være 495382. Siste siffer slått inn i blokka. Vil tro at det laveste serienummeret du har i "samlingen" er originalmotoren. På grusveier holdt ikke disse motorene lenge før de måtte overhales. Mye støv og elendige luftfiltre gjorde at de ble fort slitt. Jeg mener derfor at det er tidstypisk å ha byttemotor :-). Tips til topplokk. Mål høyden på de du har. De skal være 99mm standard. De kan imidlertid slipes ned til 97,5 uten at det går utover noe som helst. Du får da litt høyere dreiemoment, men den går fortsatt fint på 95 blyfri.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
vegardall
Posts: 13
Joined: Thu 25 May 2017 19:43
Location: Sandefjord

Re: Restaurering PV 1957

Post by vegardall »

Det er i hverfall helt garantert samme bilen på begge bildene!
Farfar sitter i bile på det gamle bilde å har eid bilen hele tiden så det er ingen tvil. :D


Fant nummerene på motorene også, på to av dem sto det stemplet inn under pluggene og på den andre sto det på en plate på andre siden av blokka, Leger til bilde
så etter hva jeg kan tyde er nummerne:
14563 står på plate
17435 står på plate
53078 står i blokk
107416 står i blokk

ser jo ut som de startet å slå det i blokka men på de første sto det på den ekstra plata på andre siden av motoren? eller er det noe annen grunn til att det er forskjellig?

Så da er det mest sannsynlig 14563 som er originalen da!

Men hva tror dere om verdien på bilen med riktig motor i forhold til om jeg tar den som ser best ut, har egentlig ikke noe å si for bilen kommer jo aldri til å selges men om det ikke betyr noe så tar jeg i førsteomgang å setter i den det er minst jobb med å få bra i bilen .
der er vell kanskje ikke mulig å bekrefte det 100% uansett! Bortsett fra att jeg vet en av de er originalen.


Image

Image

Ser bildene ble liggende men ,
Post Reply