Volvo Duett - Typenummer

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Post Reply
User avatar
SNe210
Posts: 20
Joined: Thu 12 Jan 2017 16:12
Location: Lier

Volvo Duett - Typenummer

Post by SNe210 »

Jeg har ved noen tilfeller funnet typenr. 211241 S på noen Duett'er. Dette må vel være en feilregistrering/misforståelse hos Statens Vegvesen (SVV)?
Jeg vet jo at Amazon og 140 (164 også, kanskje?) hadde bokstaven S for å fortelle at dette er en 69-modell, men Duett hadde vel bokstaven P både for 68- og 69-modellen?
Bildene viser typeskiltet og vognkortet til samme bil, og der er det jo ikke samsvar mellom disse to ...
Image Image
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Volvo Duett - Typenummer

Post by Reodor57 »

S betegnelsen kommer nok fra at mange Duetter for det meste "Skapvagn" ble levert som spesialutgaver med spesielle tilpassninger gjort på fabrikkken for de enkelte firmaene de ble laget for. Tror f.eks at televerket fikk sine levert med diffbrems som standard da i S-utgave. Det finnes dessverre ikke en oversikt over hva de forskjellige S kodene stod for, ei heller hvilke firmaer de ble kjøpt inn til. Det er bare noen få som er registrert av Svenske PV Klubben, men noen fullstendig oversikt finnes ikke. Bildet viser også at dette er en bil som ble levert ferdig grunnet men ikke lakkert fra fabrikken. Farge 27 er Grå grunnfarge. Grunnen til dette var at på den tiden var det svært vanlig at firmaene hadde sin egen fargekode og lakkerte bilen etter at de kom hit i denne fargen. F.eks haddee Transportsentralen i Oslo krav om at alle biler som var tilknyttet dem måtte lakkeres i deres farger. Dette selv om de ikke eide bilen selv.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
SNe210
Posts: 20
Joined: Thu 12 Jan 2017 16:12
Location: Lier

Re: Volvo Duett - Typenummer

Post by SNe210 »

Jeg kjenner til S-kodene, men det var ikke de jeg siktet til i dette tilfelle, men heller den "S-en" som er hengt på bak 211241. Jeg har så langt lagd meg en oversikt over ca. 350 Duetter med reg.nr. og ch.nr. , og for 69-modellene har jeg hittil funnet fem stk som omtales som "211241S" (uten mellomrom) eller "211241 S" (med mellomrom) hos SVV. Jeg har mistanke om at dette henger sammen med at de andre Volvo-modellene benyttet bokstaven S for å indikere at det er snakk om en 69-modell, selv om Volvo benyttet bokstaven P for både 68- og 69-modellene for Duett.
Jeg er jo blitt litt forundret etter hvert som jeg har samlet dette materialet at de bruker så mange forskjellige benevnelser for "Merke og modell" når man søker etter Kjøretøyopplysninger hos SVV. Noen eksempler:
VOLVO -
VOLVO 210
VOLVO 210 (DUETT)
VOLVO 211241P
VOLVO P-211241 P

Jeg har mange flere, men denne slår alle jeg har sett: "VOLVO 323 1.3". Dere kan jo sjekke B-6618 og sjekke selv. Dette er en Volvo Duett Pickup ... Her må det vel noen hos SVV som har vært overivrig med Copy & Paste :-)
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Volvo Duett - Typenummer

Post by Reodor57 »

Låter mer som Mazda ja, men en må også ha i bakhodet at et vognkort den gangen ikke var noe annet enn hva de som satt å skrev dette manuelt. Ikke noe data den gangen så med og uten mellomrom er hvordan damene fant det for godt å skrive det. Har også hatt vognkort hvor regne ikke stemte med skiltet jeg fikk utlever. Det var skrevet feil i vognkortet. Det siste du refererer til tyder jo på at damen som skrev vognkortet ikke hadde peiling på bil. På min bil står ikke hele typenummeret i vognkortet heller. Sånn er det bare, og ikke noe å forundre seg over :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply