Konkurranse: Hvor er bildet tatt?

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Post Reply
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: Konkurranse: Hvor er bildet tatt?

Post by G.Larson »

Reodor57 wrote:Har gjort et forsøk på å slette nanet i bildet.
Da kan jeg røpe at det var mislykket. :mrgreen:
Ståle B.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Konkurranse: Hvor er bildet tatt?

Post by 445 »

Det står Kikutstua ganske klart og tydelig :-)
Har du, Reodor57, noen ide om hvor Duetten befinner seg på forrige bildet?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Konkurranse: Hvor er bildet tatt?

Post by Reodor57 »

Jepp. Første gang med nytt redigeringsprogram på mobilen og gjort samtidig som vi forbereder middag til en vennegjeng som kommer om en time... Da må det jo gå skeis hehe.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Konkurranse: Hvor er bildet tatt?

Post by Reodor57 »

I nærheten av Helle?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Konkurranse: Hvor er bildet tatt?

Post by 445 »

Ikke så langt unna. Jeg skrev en artikkel i PV-Mag om dette for en stund siden.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Konkurranse: Hvor er bildet tatt?

Post by Reodor57 »

Bakveier ved Kragerø, eller var det mellom Larvik og Kragerø? Tror jeg har vært i nærheten eller der en gang jeg kjørte på GPS hehe. "Polsk" innstilling hehe.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Konkurranse: Hvor er bildet tatt?

Post by 445 »

Stedet ligger like før Helle (ved Kragerø), heter Askeklova og var E18 - Sørlandske hovedvei frem til 1971. Vi har hytte i nærheten og jeg husker godt vi sto i kø forbi her på fredager og søndager.

Jeg legger like gjerne ut hele artikkelen her:


I-2727 på gamle veier
Med hytte i nærheten av Kragerø er det naturlig å ta noen ettermiddagsturer i distriktet. En av turene gikk i mai i år langs vei 363 fra Helle, forbi gamle Gofjell kro til Dørdal. Strekningen var en del av E18 frem til 1971, da dagens E18 ble åpnet. Undertegnede husker godt bilturene til og fra hytta på disse smale veiene. Spesielt smalt og spennende var det ved Skjærsjøeidet/Askeklova. Jeg stoppet bilen under overbygget og løp ut og tok noen bilder. Selv på disse smale veiene er det høyere fartsgrense enn på deler av E18 gjennom Vestfold, så det ble ikke lange fotostoppet.
Tilfeldighetene ville at jeg på samme ettermiddagsturen reiste innom og kjøpte et flott lokalhistorisk verk skrevet av Per Lia. Det heter "Glimt fra det gamle industrisamfunnet på Helle og boplassene der". Hjemme etter bilturen ble jeg sittende å bla litt i de 600 sidene og plutselig ser jeg et bilde av Askeklova. Der står det flott beskrevet om byggingen av denne veien. Her er hovedtrekkene i historien, lett redigert fra Per Lias bok:
Straks etter at pengene til ny "Sørlandske hovedvei" var bevilget i 1866 kom arbeidet i gang flere steder langs veitraseen. Veien fulgte i stor grad terrenget rundt fjellnabbene, men noe sprengning var nødvendig, spesielt ble Skjærsjøeidet/Askeklova den største bøygen. Det var her planlagt en veibredde på 6 alen - 3,6 meter - skutt inn i "beinmåren", men så bred ble den ikke før noen år senere, i 1892. Det var svenske rallare som jobbet i Askeklova fra 1867 til 1870. Fredrik Haugen forteller i sine "Kragerøminner": De bodde på Skauen gård og de gikk barbeint både sommer og vinter. De hadde stiger som de stod i når de boret. Disse var festet i tauverk fra toppen av fjellet, der også smedene hadde smia stående og klatret da opp og ned med armene fulle av bor. Det vanlige var at en smed kunne holde 8-10 mann med kvasse bor, her klarte han bare 5 mann. Fjellet i Askeklova er kjent for å ha særdeles hard kvalitet, noe Telemark vegvesen benyttet seg av til toppmasse da den nye E18 ble bygd, åpnet i 1971. Sprengningen foregikk med svartkrutt og nitroglyserin. For kruttsprengning ble bare boret 30 cm dybde, men med 40 mm bordiameter. Mineringskruttet besto av store runde kuler som ble fylt i hullene, etter at hullet var "brent" for å gi plass til mest mulig krutt. Nitroglyserin, eller sprengolje som den kaltes til daglig, var et helt nytt og effektivt sprengstoff, som ble levert på stålkanner, klar til bruk. Dette sprengstoffet var det vanskelig å bruke, og var det under 13 varmegrader måtte sprengolja varmes for å bli flytende, og det minste støt kunne bli skjebnesvangert. Nitroglyserin som sprengstoff ble derfor brukt i de første tre år før dynamitten ble tatt i bruk. De første "tennere" som ble brukt i forbindelse med nitroglyserinen var uthulte trestykker, med krutt inni, og isatt lunte. Når vi så vet at elektriske tennere var tatt i bruk første gang i 1867, skjønner vi at det var mye pionerånd over arbeidet i Askeklova. Fredrik Haugen skriver i sine erindringer at det var i Akeklova dynamitten ble brukt for første gang på våre kanter. Den var oppfunnet av Alfred Nobel, som tok ut patent i 1867. Den første dynamitten ble produsert ved Nitroglyserinkompagniet året etter. Det er ikke så usannsynlig at det blant annet var i Askeklova at dynamitten ble brukt for første gang i Norge.
Et minne fra da jeg var 4-5 år har brent seg fast hos meg. Vi var på vei hjem fra hytta en søndag ettermiddag og kjørte på den smale og svingete E18 fra Helle. Litt foran oss kjørte en bil med campingvogn, og den møtte en lastebil akkurat på det trangeste i Askeklova. Trafikken var tett, og med fullt av biler bak seg hadde ingen av dem mulighet til å rygge. Løsningen ble at en del sjåfører fra andre biler fikk hektet campingvogna av bilen, og trillet den til en møteplass. Da var det plass til at lastebilen kunne passere, og floken løste seg etter hvert opp. Jeg har mange ganger hørt folk kommentere at man godt kunne ha laget disse veiene litt bredere når de først var i gang. Hadde de visst hvilket enormt slit som måtte til for hver eneste meter vei, så hadde de nok spart seg for slike kommentarer. I dag kan vi kose oss på denne veien nesten alene, og la moderne biler suse i vei på veier av bedre standard - men med mye mindre sjarm.


G.Larson / Ståle B: Kom gjerne med dine opplevelser og minner fra disse veiene!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Konkurranse: Hvor er bildet tatt?

Post by Reodor57 »

Hm siste setningen ga meg en ide. Kanskje en skulle oppfordre f.eks LMK til å utarbeide et alternativt veikart for oss med veteranbiler som liker å kjøre på gamle stier. Ikke alltid det hjelper å stille GPSen inn på unngå motorveier, for da kan det lett bli at vi kjører oss fast fordi den gamle veien egentlig ikke er kjørbar. De fleste har vel hørt om vogntog som kjører seg fast på gamle seterveier i forsøket på å unngå bompasseringer.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Konkurranse: Hvor er bildet tatt?

Post by 445 »

Du/vi kan gjerne oppfordre dem, men som regel er det like lett å gjøre jobben selv. Som det fremgår av andre tråder har jeg lett etter et kartprogram som både fungerer på PC og mobil, de jeg kan planlegge ruten på PC og overføre til mobil. Det skal helst også fungere slik at mobilen kan "ta opp/tracke" ruten som faktisk kjøres og overføre den til kart. Jeg har ikke funnet et slikt verktøy ennå.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Konkurranse: Hvor er bildet tatt?

Post by Reodor57 »

Har sendt spørsmål til LMK nå, så får vi se. Tenkte kanskje de kunne samarbeide med NAF som i alle år har laget veibøker....
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: Konkurranse: Hvor er bildet tatt?

Post by G.Larson »

445 wrote: G.Larson / Ståle B: Kom gjerne med dine opplevelser og minner fra disse veiene!
Her har jeg fartet mye om sommerene. Mellom Stathelle og Kragerø og Helle. Også på veien om Fossing. Mange kjente, jevnaldrende hvor vi var på fester i helgene. Eller ute på by'n i Kragerø.
Mange fisketurer i vanna rundt Askeklova. Ørret og røye var det i vanna. Men det begynner å bli lenge siden nå, så vet ikke hvordan fiskebestanden er der i dag.
Når jeg var liten og vi kom fra sørlandet og trafikken stod pal på E18, så kjørte vi ofte om disse veiene istedenfor.

Om vinteren var vi på Hullvann ved Gofjellkroa og så på israce rundt Hestøya. Eller prøvde isfiske. Med bil på isen :mrgreen:
Ståle B.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Konkurranse: Hvor er bildet tatt?

Post by 445 »

Jeg tar et bilde til, selv om jeg her tror det kun er G.Larson som kan ha en anelse om hvor bildet er tatt....
IMG_1400.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: Konkurranse: Hvor er bildet tatt?

Post by G.Larson »

Usikker, men synes det ligner på brua på Åtangveien over Kammerfosselva. :D
Ståle B.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Konkurranse: Hvor er bildet tatt?

Post by 445 »

Midt i blinken!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: Konkurranse: Hvor er bildet tatt?

Post by G.Larson »

Artig tråd, som jeg i løpet av det nye året håper å kunne bidra til med egne bilder fra rundt om. :D :D

Kom litt sent inn i tråden, men har tatt de fleste bildene. Unntatt den gamle bensinstasjonen, fergebildet og kirken. Ellers så er de fleste bildene fra kjente trakter ser jeg. :wink:
Ståle B.
Post Reply