Farger

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Post Reply
volvoveteran
Posts: 31
Joined: Sat 13 Feb 2016 19:38
Location: Gol

Farger

Post by volvoveteran »

Siden jeg ble medlem, har jeg fått matrikkel nr. 6, til min store glede. Jeg er et medlem som leser grundig i denne når det er noe jeg vil vite. Likevel savner jeg av og til opplysninger rundt bilenes data/ID. her er noen spørsmål om diverse ting jeg lurer på da, å som kunne vere gode å ty til når en for eksempel skal vurdere et kjøp eller lignende. Kanskje dette har vert belyst tidligere? slik at det går an å finne her på forumet? men anyvay, her er noen spørsmål fra meg.

1. Finnes det fargekart eller noe som antyder fargen til fargenummeret som er opplyst i matrikkelen?
2. Pv opererer med flere farger på hver årsmodell: Favoritt, Spesial 1 og 2, og Sport, De fornyet sitt fargetilbud år om annet, og her er et eksempel på et spørsmål
om farge; -Pv Sport var nyhet i 1958. -Hvilke farge var typisk for PV Sport i alle år?
3. Hvilke farge på inredning var til sport?
4. Har PV innslått rammenummer i karosseriet? (ev. hvor)?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Farger

Post by Torbo2 »

volvoveteran wrote:Siden jeg ble medlem, har jeg fått matrikkel nr. 6, til min store glede. Jeg er et medlem som leser grundig i denne når det er noe jeg vil vite. Likevel savner jeg av og til opplysninger rundt bilenes data/ID. her er noen spørsmål om diverse ting jeg lurer på da, å som kunne vere gode å ty til når en for eksempel skal vurdere et kjøp eller lignende. Kanskje dette har vert belyst tidligere? slik at det går an å finne her på forumet? men anyvay, her er noen spørsmål fra meg.

1. Finnes det fargekart eller noe som antyder fargen til fargenummeret som er opplyst i matrikkelen?
2. Pv opererer med flere farger på hver årsmodell: Favoritt, Spesial 1 og 2, og Sport, De fornyet sitt fargetilbud år om annet, og her er et eksempel på et spørsmål
om farge; -Pv Sport var nyhet i 1958. -Hvilke farge var typisk for PV Sport i alle år?
3. Hvilke farge på inredning var til sport?
4. Har PV innslått rammenummer i karosseriet? (ev. hvor)?
Fargenummeret pleier å stå på "chassisplata" ved siden av varmeapparatet på torpedoveggen.
volvoveteran
Posts: 31
Joined: Sat 13 Feb 2016 19:38
Location: Gol

Re: Farger

Post by volvoveteran »

Ja dette har jeg også benyttet "så langt det lar seg gjøre" Men har akkurat sett på en PV som var til salgs med helt annen farge både på bil og innredning...chassienummer "kunne" nok stemme, men ID plata gir opplysning om at det er en annen bil. (Altså en farge på innredning som ikke er den som bilen er annonsert med). Det er derfor jeg skulle ønske at noen har kunnskap rundt mine spørsmål.
guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: Farger

Post by guntor »

På nettsidene til Jørgenrud evt. VP så er det en farge vist ved aktuell farge
Det gir ihvertfall en antydning om hva slags farge det er, men vil selvfølgelig aldri bli helt korrekt

Sjekk linken under

http://212.247.61.152/no/main.aspx?page ... 6000000310
-60 544A Special 2
volvoveteran
Posts: 31
Joined: Sat 13 Feb 2016 19:38
Location: Gol

Re: Farger

Post by volvoveteran »

Takk for denne linken "guntor" dette gir svar på fargene, og med ID platen kan en da finne ut hvilke farge og innredning det skal vere på bilen da. (men oversikt over PV Sporten sine data, eller spesial modellene) kunne og vere fint å få tilgang til.
guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: Farger

Post by guntor »

Dette med innredning og farger til de forskjellige modellene tror jeg det er skrevet noe om i matrikkelen til den
svenske PV-klubben. Er ikke i nærheten av min nå, så jeg får ikke sjekket. Mulig noen andre sitter med den innenfor
rekkevidde og kan bekrefte det eller fortelle om jeg husker fullstendig feil (ikke helt usannsynlig det i grunn) :wink:
-60 544A Special 2
volvoveteran
Posts: 31
Joined: Sat 13 Feb 2016 19:38
Location: Gol

Re: Farger

Post by volvoveteran »

Ja det kunne vert fint om medlemmene her på forumet kunne finne dette i matrikkelen våres også.

-Å ettersom det blir ferre og ferre "gamlinger" med god kjennskap til de forskjellige modellene, så kunne det vert ønskelig med et chassienr/type oversikt her på forumet så ikke unge Pv entusiaster risikerer å kjøpe f.eks. en 544C med 444 - 57modell papirer. PV,n er sårbar for dette.
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: Farger

Post by G.Larson »

Ståle B.
volvoveteran
Posts: 31
Joined: Sat 13 Feb 2016 19:38
Location: Gol

Re: Farger

Post by volvoveteran »

Supert forum dette...Takk for all info, har nå printet ut alt om "Bilmodeller og Data" og dette skal legges ved min matrikkel.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Farger

Post by 445 »

volvoveteran wrote:Å ettersom det blir ferre og ferre "gamlinger" med god kjennskap til de forskjellige modellene, så kunne det vert ønskelig med et chassienr/type oversikt her på forumet så ikke unge Pv entusiaster risikerer å kjøpe f.eks. en 544C med 444 - 57modell papirer. PV,n er sårbar for dette.
Har nylig sett en 544 på finn som klart og tydelig er omtalt som en 57-modell. Ble kontaktet av en som visste mer om den bilen, og den er tydeligvis registrert som dette også.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply