Hva bør vi satse på i tiden som kommer?

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Post Reply
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Hva bør vi satse på i tiden som kommer?

Post by Reodor57 »

Fra tid til annen dukker det opp spørsmål om hvem som gjør hva av reparasjoner og overhalinger av diverse komponenter i PV klubben. Ikke alle har muligheten til å gjøre alt selv, og andre har kapasitet til også å gjøre ting for andre.
NVPVK sentralt har ingen oversikt, så det går litt på jungeltelegrafen i lokalavdelingene har jeg inntrykk av. Noen kan skaffe deler utover det Jørgenrud kan skaffe, men de melder seg sjelden på forumet. Enten fordi de ikke er på nett, ikke finner ut av hvordan en kommer seg inn på forumet, eller ikke vil selge de delene en har samlet seg. Det er ofte veldig tregt å søke etter deler.
Som Webmaster, og deltager på diverse arrangementer får jeg ofte spørsmål om hvem som kan gjøre dette og hint i klubben, men kommer ofte til kort da jeg kun har vært med i miljøet en 10 års tid. Jeg vet det er mange som sitter på hele låver med deler, uten å meddele dette til andre enn lokallaget og knapt nok det.
Puh det var et hjertesukk fra min side. Vi som er av de mest aktive på forumet hjelper til så godt vi kan, men det er ikke lett når vi også mangler gode kontakter.
445 overhaler B16 motorer som hobby, i tillegg til at han og jeg har noen runder i garasjen hans med overhaling av Zenith forgassere til B16 og B18.
Torbo2 gjør det meste og dokumenterer det her på forumet, samtidig som vi forsøker å bruke ham litt pent som "konsulent" på diverse jobber.
Siden lokallagene ikke har anledning til å sitte på noe delelager blir det begrenset hva disse kan bidra med utover det som den enkelte kan bidra med. Vi trenger derfor å samle et nettverk.
Jeg har så smått startet opp med kingboltoverhaling, men da dette krever mye spesialverktøy og tid, vil det være begrenset hva jeg eventuellt kan levere utover det som trengs lokalt, når jeg en gang blir ferdig med å lage meg verktøy. Hvem andre kan bidra?
Hvem kan påta seg andre jobber? Sveising-lakking-overhalinger?
Om du ikke svarer her på forumet, kan du sende en mail til webmaster@norskvolvopvklubb.no slik at jeg kan lage et register for klubben etterhvert. Fint om du da også skriver hvor du bor så vi kan få en oversikt på landsbasis. Dersom du ikke ønsker at dette skal offentliggjøres på nettsiden, men bare formidles ved en direkte henvendelse til meg er det helt greit.

Da håper jeg optimistisk på mange henvendelser :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Hva bør vi satse på i tiden som kommer?

Post by Torbo2 »

Bra du har omtanke for medlemmene! God ide med å få opp et register på hvem som kan gjøre hva!

Det er mange som kan mye i klubben, men ikke alle er like flinke til meddele sine kunnskaper. Noen av oss er frimodige, men vi frimodige vet ikke alt. Og for å snakke for meg selv, har jeg mye å lære av mange andre både her og der. Har registret at en bygger turbomotor som eksempel.
Dette kunne det vært morsom å høre mer om?

I mellomtiden får jeg prøve og feile så godt jeg kan, og legge ut litt forskjellig om det kan ha nytterverdi? Jeg er vel til tider "motormanisk", noen ganger påståelig, men det er bare å styrke det som ikke passer....

Har forreten et topplokk til B18 som er overhalt og oppgradert om noen skulle trenge?
Foreløpig har jeg det til mal for et oppgradert innsug for "intercooling"... En slags trimmetode som jeg skal sjekke ut...
volvoveteran
Posts: 31
Joined: Sat 13 Feb 2016 19:38
Location: Gol

Re: Hva bør vi satse på i tiden som kommer?

Post by volvoveteran »

Ja disse to inleggene foran her gir et godt bilde på hvordan forumet kan bli bedre. Det er mange volvo entusiaster som også savner en "ny giv" i f.eks Kjøp å salg sidene.... Til sammenligning på Pv forumet.se, er dette svært bra, men må man altså til Sverige for å få tak i deler? -At det er medlemmer som sitter på mye deler er nok virkeligheten! at kjøp å salg av Pv,er heller ikke bruker dette flotte forumet er betenkelig. Det er heller sjeldent å se biler t.s. her på forumet.
Derfor oppfordrer jeg også alle medlemmene til å bruke forumet mer aktivt.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Hva bør vi satse på i tiden som kommer?

Post by 445 »

volvoveteran wrote:Derfor oppfordrer jeg også alle medlemmene til å bruke forumet mer aktivt.
Støttes!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Hva bør vi satse på i tiden som kommer?

Post by Reodor57 »

Hei. Er helt enig med deg, og det er helt gratis å bruke forumet for alle. Det er imidlertid veldig mange som bare leser på forumet, og kommer med innspill på mail og telefon til noen av oss på forumet. Det løser sakene ofte utenfor forumet. Men, det er også viktig at de som er på forumet, som deg, også melder hva de er på jakt etter. Da får de ofte svar på en eller annen måte. Viktig da at all kontaktinfo bosted etc ligger inne. Så det er bare å komme med ønsker. :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply