Har noen løsning på sikkerhetsseler i PV

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Post Reply
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Har noen løsning på sikkerhetsseler i PV

Post by Reodor57 »

Har en utfordring på Damas 444LS. Seler. Det har vært seler i den originalt, for nedre del fant jeg under baksetet. Øvre del er borte, men hvordan så det ut? Boltstørrelsen kan jeg sikkert finne ut selv, men om noen vet er det fint. To bolter som er mindre enn dagens standard. Holdt de en brakett? Om noen har ett sett med gamle belter som de vil bli av med, er jeg interessert.
Alternativet er om noen kan gi meg en god løsning på feste av nymotens snellebelter kan det også være av interesse. :idea: Det er jo så liten plass mellom baksetepute og døråpning at normal plassering av snella nede vil være i veien. Dama ønsker seg litt sikkerhet ikke bare kos.
Håper noen kan hjelpe. :)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Vet at Hlyshaug har belter i sin 444. Antar at han har noen bilder å legge ut etterhvert.

Min 445 har ikke belter i det hele tatt.
Kombinasjonen av ett-krets bremsesystem, ikke deformasjonssoner, totalt fravær av ABS og airbager - men et tynt upolstret ratt med jernspiler - har gjort at man tenker litt på sikkerheten....

Synes originalbelter er fine å se på, men virker litt tungvindte. Jeg har ikke kommet så langt at jeg har undersøkt alternativer ennå. Kommer derfor til å følge denne tråden med spenning.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Litt fleipete kan en jo si at en har to kretser, men at den andre kretsen kun virker på bakhjulene :D. Derfor er det viktig og alltid ha ett godt håndbrekk hehe.
ABS er forøvrig oppskrytt! Gir lengre bremsestrekkning på tørt føre, og det er jo da vi tar ut PV.n :D .
Men, for å være litt mer seriøs.
Snakket med en kar på jobben for noen år siden om temaet, men han la inn årene for godt før vi kom noe videre. Vi var inne på å bruke baksetebelter fra en med små sneller på innsiden av panelene bak, men kom aldri så langt som til å plukke ut biltype. :( . Men, fint om en kunne fått sett hvordan originalen ser ut ihvertfall, og om noen vet om biler med små sneller innebygget i "karosseriet". Har en idé om at disse passer inni bak panelene på PV'n også, og at selen da kommer ut igjennom en slisse i panelet og opp til øvre festet...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Hei!

Har du funnet ut noe mer om mulige løsninger på sikkerhetsbelter?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

hei. Nei, har vært så kaldt om dagen at jeg ikke har åpnet garasjedøra en gang. Tenkte jeg skulle ta mål for å vite hva jeg skal se etter. MEn, egentlig startet jeg dette for å se om det var noen som HADDE EN løsning, slik at jeg slapp å finne opp kruttet selv hehe.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Post by hlyshaug »

Min PV har montert noe jeg regner med er originale trepunktsbelter foran. Beklager dårlige bilder, men det var stupmørkt i garasjen, og jeg måtte stole på autofokus og litt tilfeldige utsnitt.

Først: Bøyle montert i kardangtunnelen, der spennene for begge beltene klikkes på.

Image

Dernest: Veggfeste med to skruer. Over, i samme beslag som hempen, er det en krok til å henge beltespennen på når den ikke er i bruk.

Image


Og slik ser det ut med beltespennen i "hvilestilling":

Image

Beltespennen virker grei nok, men det er en liten jobb å stille inn beltet slik at det passer kroppen. En absolutt fordel at man har faste plasser i bilen!

Liker godt at fargene på beltet stemmer med interiøret for øvrig. Spennene har en liten krok som tar tak i bøylen i kardangtunnelen, og er fjærbelastet, slik at den sneppes på. På sjåførsiden har fjæren sagt takk for seg, slik at kroken må låses manuelt. Har ikke sjekket om dette er reparerbart - ennå.

Mener at far påsto at PV'n hans hadde topunktsbelter, men vet ikke om dette stemmer. I såfall kan det være at jeg har uorginale belter, ettersom min bil er av samme årgang som familiens første PV.

Skulle gjerne hatt diskrete seler i baksetet også, men der finner man neppe originalløsninger.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Hei

Får ikke bildene opp her på jobben, men de høres uoriginale ut. Nedre del finnes på dama sin, og de er to punkts uten hoftebelte. De ender opp under baksetet!. Får først sett på bildene på fredag ettermiddag tror jeg, for da har jeg tilgang til pc uten massive spærrer.
Takk for innsatsen så langt :-). Kommer nok til å forske litt selv også når bare snøen ikke ligger en meter opp foran garasjedøra. :(. Tydeligvis kjører de fleste uten seler....
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply