Erfaringer med QMI produkter

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Erfaringer med QMI produkter

Post by 445 »

Flytter denne diskusjonen fra tråd "oljetype gearkasse" til en egen QMI tråd....
Reodor57 wrote:....De forhandler også QMI produkter. Dette er "ting" med teflon i. Har f.eks brukt småmotorbehandling til å smøre wire med og det fungerer helt utrolig. .....
Interessant å høre at du har erfaring med QMI.
Jeg har aldri prøvd dette selv.
Har imidlertid lenge fulgt diskusjonen på Baatplassen vedr QMI.
http://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8514
Her er det mildt sagt varierende oppfatninger!
Last edited by 445 on Sun 25 Jan 2009 20:27, edited 1 time in total.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Sånn da er det flytta.

Kan godt dra i gang en QMI diskusjon er også, men som med alt annet må en bruke hodet i tillegg. QMI reparerer ikke en ødelagt motor, men kan redde en som er på vei. Ett av flere eksempler: Min Opel GT hadde stått i flere år etter overhaling og gikk dårlig som også var grunnen til at den ble stående i utgangspunktet. Vasket motoren og fikk ut utrolig mye dritt, men den gikk fortsatt ikke som den skulle. Feilen lå i overhalingen som var gjort. Skiftet stempelringer uten honing, og alt for trange lagere på kammen bla. Etter at dette ble rettet, er den nå ok. Overhalingen var en "ren fryd". Motoren var totalt fri for avleiringer inni med unntak av undersiden av stemplene. Jeg og motorverkstedet som overhalte kamlagerne i toppen er totalt overbevist om at denne motoren ville ha skåret seg fullstendig om jeg ikke hadde tatt motorvasken og QMI behandlingen like etter at jeg kjøpte den. Nå skal den kjøres inn uten QMI en 5000-10000km før den får en ny omgang. Jeg har også kjørt min Renault Trafic 1,9 Diesel på dette stoffet, og det jeg merker er lettere start og vesentlig stillere gange.
Sylinderpolering får en heller IKKE. Så tykke lag med PTFE bygger det seg bare ikke opp. PTFE i QMI fester seg til det yttre laget av stålet, men bygger ikke på seg selv. PTFE senker igjen temperaturen på glideflatene som gjør at materialet ikke deformeres. Sylinderpolering blir derfor enda mindre sannsynlig. Om jeg har brukt det på PV'n? Nei ikke foreløpig fordi motoren er nyoverhalt, men de nye stempelringene er teflonbelagt fra fabrikk....(Hm.. Tenk det ) Men, gir og diff skal få seg en omgang sammen med neste oljeskift.
Drivstoff forbruk er subjektivt, og kan kun måles i testbenk, men motoren i Traficen er kvikkere med bedre bunndrag, og gjennomsnittsforbruket/km iløpet av året er omtrent det samme. Her spiller vær, temperatur, type kjøring, dekk, sinnsstemning og ørten andre faktorer inn. Min sønn bruker f.eks 50% mer drivstoff når han kjører samme bil... Men, det var QMI da.
Min konklusjon er at dette har positiv effekt på motorer og gir, og har løst en del mekaniske utfordringer, for venner, hvor det ikke skal koste noe... (Deler har jeg ikke råd til utfordringer) Jeg har til nå ikke opplevd at det ikke har en positiv effekt, og at vanlige midler kunne løst det like godt. (Det var jo ofte forsøkt først ikke sant?). Jeg kan også tenke meg mange grunner til at bla. utstyrsprodusenter ikke vil at en skal bruke dette. De lever jo av å selge nytt og deler. For oss er det om å gjøre å ta vare på de delene vi har..... Ble langt innlegg dette hehe.
Til slutt: Om noen skulle trenge flere konkrete eksempler, så send meg en mail. Blir vel egentlig for mye å liste opp her. Eller?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Reodor57 wrote:Til slutt: Om noen skulle trenge flere konkrete eksempler, så send meg en mail. Blir vel egentlig for mye å liste opp her. Eller?
Synes det er greit om du lister opp flere eksempler.

Mentalt ligger jeg og pendler mellom å mene at dette høres fantastisk ut, og til å mene at "dette er sikkert et lurium".

Jeg stiller i alle fall med et åpent sinn.

Så snart jeg har turen innom Torshov eller et annet passende sted, så kommer jeg til å kjøpe en liten flaske for å prøve med.
I første omgang vil jeg teste som "symaskinolje", dvs sånn til litt av hvert.

Får jeg "troen" så er mulighetene mange.
Har en gammel 9,9hk påhengsmotor som kan trenge litt ekstra stell.
Hverdagsbilen er en dieselpurke som har gått 100.000 km og bruker 1,3-1,4 liter/mil.
Motorsag, gressklipper, rydningssag mm kan være andre bruksområder.

Hmmm.... :wink:
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Hm her hadde jeg skrevet en lang epistel, og så datt jeg ut av forumet...
Men, prøver litt igjen.
Det beste eksempelet er vel en turbodiesel motor som hadde fått en ulyd som utviklet seg raskt til det værre. Skifet olje, men lyden ble ikke bedre. Tok derfor på QMI innvendig motorvask og det som ble tappet av etter en halv time var ikke pent!. Ny motorolje og Qmi motorbehandling ble så hatt på. Bilen ble kjørt en drøy uke, men lyden ble ikke bedre. Tok derfor å åpnet motoren for å finne feilen. Det viste seg at en av dysene i bunnen av sylinderen hadde gått tett, noe som gjorde at smøringen uteble. Motorvasken hadde heldigvis åpnet dysen igjen. At motoren hadde gått en uke er i seg selv underlig, da det var ca en mm klaring mellom råden og stempelbolten. Kontrollmåling av stempelbolten sa imidlertid at den var uskadet.... Etter skifte av råder er bilen nå tilbake i trafikk.
Ellers har jeg fått i gang igjen ett strømaggregat hvor innsugsventilen hang. Ikke en uvanlig feil på aggregater som ikke brukes så ofte. Dette fordi motorene ofte er tørre for olje i ventilmekanismen ved oppstart. Etter bruk av QMI småmotorbehandling på ventilen løsnet den, og qmi motorbehandling i oljen, har gjort at problemet ikke har oppstått igjen. Ellers har mindre ulyder forsvunnet, motorer blitt stillere, og trege lagere blitt revitalisert, noe som vanlig olje ikke greide alene.
Koster ikke all verden å forsøke disse produktene, og resultatet har alltid vært positivt for meg.
Drivstoffbesparelser er ikke mulig å måle ved vanlig bruk. F.eks kjører jeg mest bykjøring med snittforbruk på ca 0,7 med min Trafic varebil. Besparelser er ikke mulig å måle med noe produkt da kjøremønsteret er mildt sagt varierende. Har også hatt positiv effekt med QMI drivstofftilsetting, so har gjort en ujamn tomgang helt jamn. Støynivået er etter motorbehandling vesentlig lavere..
Les også eksemplene i første innlegg. God test :D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Reodor57 wrote:.....Det beste eksempelet er vel en turbodiesel motor ..... Tok derfor på QMI innvendig motorvask og det som ble tappet av etter en halv time var ikke pent!.
Skal prøve meg på QMI behandling av turbodieselmotoren i hverdagsbilen.

Hvordan gjøres QMI innvendig motorvask i praksis? Er det noe man heller oppi eksisterende olje og kjører en stund med? I så fall hvor lenge? Timer/dager/uker?

Er den påfølgende QMI behandling noe man blander i oljen, eller er det et helt eget oljeprodukt?

Beklager hvis spørsmålene er dumme, men her er jeg helt blank!

Heller også på en flaske dyserens ved neste dieselfylling.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Hei
Innvendig motorvask helles i oljen mens bilen står å går på tomgang. Pass på at det er plass til en liter, og at motoren er driftsvarm. La den gå i 20-30 minutter på tomgang, og tøm deretter ut oljen med en gang. Skift også filter. QMI motorbehandling er på ca en liter så når ny olje helles på så erstatt den siste literen med QMI behandlingen. Deretter kjører du vanlig til neste oljeskift. Det er anbefalt å kjøre en time etter at en har hatt på olje og motorbehandling. Dette er bla fordi en da blir kvitt det som ligger igjen av fuktighet etter motorvasken som er vannbasert (Motoren tar ikke skade). Alt dette finner en også i bruksanvisningen :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Da har jeg vært innom Snapper i dag og kjøpt div QMI-produkter.
Ser på hjemmesiden at det kan anbefales å bruke en ny olje til å kjøre en innvendig motorvask. Oljen i dieselpurka har gått ca 3000 km. Er denne oljen å betrakte som ny nok, eller bør jeg spandere en billig mineralolje til denne vasken?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Hei

Den oljen er mer enn bra nok. Anbefalingen er rett og slett fordi en har sett at det kan gjøre at vasken ikke gjør jobben effektivt om oljen er så møkkete at den ikke greier å ta til seg det som løsner av forurensninger. Mao. har du kjørt oljeskiftet helt ut og vel så det bør en ha på en ny billigolje bare for å ha noe som kan "skylle ut" forurensningene. Tror også jeg ville ha kjørt motoren litt lenger enn de 20 minuttene som er anbefalt om motoren har gått mye på tomgang. 30min er nok mer å anbefale. Men, lytt også til motoren underveis for mulige ulyder. Tror ikke det vil oppstå, men husker dette fra jeg renset motorer med diesel og oljeblanding 3/4 del diesel og 1/4 olje.Oppsto det "metallyder" i motoren var det bare å stoppe og skifte til ny olje og filter for da var det ferdig. Fungerte det også, men ikke på dieselmotorer. Kunne tenne i bunnpanna, og da måtte den stoppes mot veggen!

Lykke til :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Da er hverdagsbilen QMI-behandlet.
Skal bli spennende å observere resultatet de nærmeste ukene.
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Post by hlyshaug »

445 wrote:Da er hverdagsbilen QMI-behandlet.
Skal bli spennende å observere resultatet de nærmeste ukene.
Kanskje QMI kan helbrede ventiltikkingen fra Foresterern min. Tikker fælt når den er kald. Skyldes hydrauliske ventilløftere, sier verkstedet, og sier det ikke er noe å gjøre noe med...

(Litt off topic - sorry)
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
PV-Sport
Posts: 256
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Post by PV-Sport »

Hva slags olje bruker du på Forestern?
Jeg hadde samme problemet med Pajeroen min (V6 bensinmotor med hydrauliske løftere). Tikket noe grusomt på kald motor.
Har prøvd masse forskjellige oljer.. Castrol, Statoil, osv i forskjellige utgaver. Til ingen nytte.
Men når jeg fikk fyllt på Mobil1 sin helsyntetiske i 5-40 ble det tyst! Kan være verdt et forsøk!
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Hei

Dersom dette ikke er "medfødt" bør dette bli bedre med en innvendig motorvask først før en kjører på med en QMI behandling. Dette fordi en da får renset opp i oljekanalene slik at trykket kommer med en gang en starter motoren. PTFE'n i QMIen skal deretter gjøre glideflatene glatte slik at de går lettere. Har hatt gode erfaringer med hydrauliske løftere som henger litt før.
Lykke til om du forsøker! :D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

QMI og innvendig motorvask

Post by hlyshaug »

Dette må forsøkes. Har nettopp hatt bilen på oljeskift, så jeg drøyer nok til utpå våren før jeg får dette gjort.

Oljetype: Vet ikke merket - har latt merkeverkstedet gjøre dette (Aerobil på Ski). På kvitteringen står det "Motorolje 5W-30 Longlife"...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Hm ser ut til at bilen din blir godt vedlikeholdt. Gått langt? Har hatt gode erfaringer med å tappe av en liter olje og helle på en "dunk" med QMI dersom motoren er nogenlunde ren inni. Det bør være ca 5000km igjen til neste skift.
Ring verkstedet og spør hvilket oljemerke de bruker. Jeg har SVÆRT dårlige erfaringer med Shell oljer da disse gjør at motoren gror igjen innvendig. Raslende hydrauliske løftere tyder på noe sånnt. At Mobil1 olje kan hjelpe har jeg forståelse for da denne er svært tynn. Litt i tynneste laget etter min smak. Har hatt nestenhavari med den på en dieselmotor som kun hadde gått på den typen siden ny. Nestenhavariet kom ved ca 110000km. Får dårlig oljefilm og for liten glideflate i motoren er min konklusjon der.
QMI behandlingen skal bare helles i og det spiller forøvrig ikke noen rolle hvilken olje som er i motoren bare den er nogenlunde ren.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Post by hlyshaug »

Godt og godt. Får service en gang i halvåret (gamle Subaruer skal ha det, av en eller annen grunn). Får oljebehandling på Funderud en gang i året, så det er ikke mye rust heller. Mekanisk er den ålreit - gått litt over 160.000 - 55.000 med meg som eier. Men PEN er den ikke - forrige eier(e) har hatt som spesialitet å lage småbulker på førersiden...

Ringte verkstedet, og de sier oljen leveres av GM (!), er helsyntetisk, og beregnet på Saab - som vissnok er litt fin på det (ifølge verkstedet).
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Post Reply