Hei
En rimelig ultralydvasker kan fungere, men bruker lengre tid enn de kraftige og dyre. Disse er som regel på 40kHz mens de kraftige ligger på 30kHz og under. Uansett må du ha noen liters volum. Min er på 12 liter og holder greit til en forgasser og andre småtteri. Dette kommer av at ting ikke må stå i direkte kontakt med sidene i karet (Stopper svingningene og ødelegger svingerelementene), derfor kurv oppi og da forsvinner mye av volumet. Ultralydvaskeren bør også ha varmeelement.
Noe av det viktigste er rensemiddelet en bruker. Dette må være vannbasert og egnet for en aluzinklegering som forgasseren er laget av. Oljebasert rensemiddel kan eksplodere eller ta fyr. De små ultralydvaskerne er stort sett greie til å rense gullet til "mor". Sølv får en ikke renset. En bruker da litt zalo og salmiakk i vannet (Blir "gullende rent")
.
Var jeg deg ville jeg brukt pengene på noe annet morsomt og kjøpt forgasserrens på boks. Lettere å lykkes med rensen da, men bruk gassmaske. Legger en forgasseren i kaldavfetting en uke i forveien spyler med varmt vann og så bruker forgasserrens før en blåser igjennom med trykkluft og setter den inn med WD 40, så kommer en like langt egentlig.
Jeg bruker spesialmidler for rens i ultralyd som er forholdsvis skånsomt mot aluzink, men jeg må passe på så det ikke brukes for lenge.
Kikket på ultralydvaskeren du nevner, og den har jeg liten tro på. 70 watt er LITE. Om dette da er kombinert svinger effekt og varmeeffekt blir du ikke fornøyd! Jeg har svingereffekt på ca 400 watt (30kHz) og varmeelement på 800 watt, men savner egentlig et større kar enn 12 liter for å kunne vaske motordeler som er større enn fra en liten motor bla.
Håper dette var opplysningene du spurte etter.
Uansett hva de reklamerer med. Ultralyd gir bare forsterket vaskeeffekt. Har en ikke et vannbasert vaskemddel som løser opp de aktuelle forurensningene, så viker den heller ikke. Blir ikke helt rent med bare høytrykkspyler og vann heller for å sammenlikne med noe.
Ellers kan sikkert Håvard E Johansen i Fredrikstad hjelpe deg med en rens av forgasser, eller du kan sende den til meg om du ikke har veldig hastverk. Uansett må du bytte pakninger på forgasseren da de går i oppløsning ved vask. P.S. Naglene som skal holde pakningene skrues ut med tang
. Jørgenrud bør ha pakningssett inne
.