Repsett til bensinpumpe på B16

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Repsett til bensinpumpe på B16

Post by Reodor57 »

Jeg kjøpte også et repsett fra VP, og det er etter min mening defekt og ufulstendig allerede fra fabrikken. Membranen sitter ikke fast til akselen og slipper inn luft. Jeg måtte klemme skivene på hver side temmelig mye sammen for å få membranen til å sitte fast i akselen. I tillegg leveres det ikke med tetting mellom akselen og pumpehuset som skal hindre olje fra motoren å komme inn på undersiden av membranen. Hadde et gammelt repsett fra Volvo, og det var av en helt annen kaliber kvalitetsmessig. Ellers er pakningsringen under glasset litt hard og vanskelig å få skikkelig tett. Må kun håndpumpe på våren når bilen ikke har vært startet i løpet av vinteren, men lhyshaugs var usedvanlig vrien å få trykk på. Ville anbefalt å ta opp pumpen på nytt og se om det kan sitte noe møkk i de to ventilene, evt om de sitter samme veien. Det skal de ikke, de skal kun åpne i strømningsrettningen, akkurat som tilbakeslagsventilen det er foreslått ovenfor. Vedr den, så ikke kjøp mindre enn 8 mm, da denne har mindre motstand. Er det noe pumpen ikke skal ha så er det ekstra motstand.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Repsett til bensinpumpe på B16

Post by hlyshaug »

Dagens uforståelige: Svarten har nå stått urørt i et par uker, etter forrige oppstartsforsøk. I dag hadde jeg rustet meg med fireliterskanne med bensin, verktøykasse og gå-på-humør.

Ikke noe av dette kom i bruk. For hva ser jeg? Kontrollglasset i bensinpumpa er halvfullt, og etter noe få manuelle pump helt fullt. Deretter et par sekunder med starteren, og motoren fyrte villig vekk. Hyggelig, men uforståelig. Tidligere har bilen krevd massiv pumpeinnsats etter en liten ukes stillstand.

Eneste avvik fra normal stillstand er at choken har vært trukket ut siden forrige startforsøk, ved en ren forglemmelse. Men her kan det vel ikke være noen sammenheng?!
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Repsett til bensinpumpe på B16

Post by Reodor57 »

Kan nok være at det har ligget noe forurensning i ene ventilen i pumpa som har løsnet akkurat når du ga opp sist. Sånne ventiler er svært ømtålige for f.eks tråder fra pussefiller. Tidlige tiders Twist eller pussegarn var fy fy å bruke i forbindelse med bensinsystemet. Da får vi håpe det har gått seg til :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply