Repsett til bensinpumpe på B16

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Repsett til bensinpumpe på B16

Post by hlyshaug »

Image
Etter motorbytte tidligere i år går "Svarten" så det suser, med ett unntak: Når bilen har stått en stund, gjerne et par-tre dager, siger bensinen tilbake i tanken, og jeg må håndpumpe for å få startet bilen.

Dette har fungert på et vis, men i dag - etter at bilen har stått en uke - fikk jeg ikke pumpet opp bensin, selv om jeg pumpet til jeg fikk blodsmak i kjeften i ca 5 minutter. Bensinpumpen ble overhalt med et repsett, og montert på den "nye" motoren i forbindelse med overhalingen.

Er det flere som har hatt liknende erfaringer. Jeg mistenker at det er membranen som lekker. Hvis det er en systemfeil hjelper det jo ikke å kjøpe et repsett til...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Repsett til bensinpumpe på B16

Post by 445 »

Hos meg renner det tilbake til pumpen, men ikke videre.
Da jeg koblet fra tanken i vinter forsvant bensinen helt fra systemet.
Da måtte jeg gjøre det som din far lærte meg på en hyttetur for ca 30 år siden - å leske/læske(?) pumpen. Skrudde av lokket på pumpa og fylte bensin rett ned i. Da kunne pumpen pumpe væske og ikke luft. Snart var alt ved det gamle.
Har fått et tips fra et annet medlem om en tilbakeslagsventil som skal løse problemet. Skal sjekke noen eposter og komme tilbake til saken.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Repsett til bensinpumpe på B16

Post by Torbo2 »

Sjekk og evt. ettertrekk glasslokket. Om det lekker litt i pakningen, siger bensinen tilbake i røret bakover. Kanskje det hjelper noe?
Om ikke så er returventil en løsning, eller en enkel elektrisk pumpe fra Biltema som settes i serie med røret, f.skes. etter pumpa.
Jeg gjorde det på min sønns Renault 4 og det fungerer. Her kan du koble til strøm og la den pumpe litt, og så fyre opp og la motoren gå med mekanisk pumpe.
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Repsett til bensinpumpe på B16

Post by Håvard E Johansen »

Jeg å har hatt problemer med at pumpa blir tom. Så jeg må dra en stund på starteren. Men når den står vinteren over da holder ikke det. Da tar jeg blåse pistolen med en fille rundt å blåser litt trykk i tanken, da kommer den med en gang.
Har brukt rep sett fra vp på pumpa mi å?
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Repsett til bensinpumpe på B16

Post by hlyshaug »

Torbo2 wrote:Sjekk og evt. ettertrekk glasslokket. Om det lekker litt i pakningen, siger bensinen tilbake i røret bakover. Kanskje det hjelper noe?
Om ikke så er returventil en løsning, eller en enkel elektrisk pumpe fra Biltema som settes i serie med røret, f.skes. etter pumpa.
Jeg gjorde det på min sønns Renault 4 og det fungerer. Her kan du koble til strøm og la den pumpe litt, og så fyre opp og la motoren gå med mekanisk pumpe.
Du mener å plassere en 6V pumpe mellom original bensinpumpe og forgasseren? Dersom Biltema har dette er det jo verdt et forsøk. Men skal sjekke pakning og glasslokk først.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Repsett til bensinpumpe på B16

Post by 445 »

Tror ikke Biltema har 6V pumpe.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Repsett til bensinpumpe på B16

Post by Torbo2 »

Det har de nok ikke... Men det kan hende den går på 6 volt, men trenger bare et halv til et minutt minutt ekstra?
En elektromotor vil som regel bare gå mer sakte (halve hastigheten) med halve spenningen, så lenge det er full tilgang av strøm.
Det kan også hende at den ikke orker, men det koster bare et par/tre hundringser på prøve...?

I dette tilfelle skal ikke pumpa levere en bestemt mengde bensin, men hjeple bensinen fram til forgasseren, for så å slås av igjen når lyden fra puma endrer seg, eller det har blitt trykk fram til forgasseren.
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Repsett til bensinpumpe på B16

Post by hlyshaug »

Viktig da at det er en pumpe som har fri gjennomstrømning når den er slått av...

Jeg ser for meg at du mener pumpa skal stå mellom forgasser og originalpumpe, og være styrt med en bryter i motorrommet?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Repsett til bensinpumpe på B16

Post by hlyshaug »

Image
Kan rett og slett en "båtpumpe" være løsningen? http://www.biltema.no/no/Bat/Motortilbe ... ge-256961/

Ellers har Gasolin en 6V pumpe for montering ved tanken, men den koster litt... http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... s_id=11031

Biltema har diverse for 12V: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... pe-523226/
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Repsett til bensinpumpe på B16

Post by Torbo2 »

Båtpumpa er prøvd, og for å si det enkelt kan du får den jeg prøvde gratis....
Det tok uendelig lang tid, og var knapt en nødløsning, da den pustet tilbake i flottørventilen. På påhengere er det en liten fjærbelastning på flottørventilen som gjør at den virker som enveisventil og ikke slipper luft tilbake, men det er det ikke på bilforgassere.

De andre pumpene er bra. Jeg kjøpte den billigste, men den bråker og er noe treg, men den gjør jobben. Det er ikke motor i den, så et er uvisst om den virker på 6V?
Bestå velge den som settes i motorrommet tror jeg.

Enveisventil er nok det beste, og her har 445 adressen...
Jeg kommer vel også til å kjøpe til Duetten, selv om den skal stå ganske lenge før det siger tilbake...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Repsett til bensinpumpe på B16

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Enveisventil er nok det beste, og her har 445 adressen...
Jeg kommer vel også til å kjøpe til Duetten, selv om den skal stå ganske lenge før det siger tilbake...
Har funnet info. Hvilken slangediameter har dere på bensinslangen?
Ventilen finnes til 6, 8 og 10 mm slangediameter.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Repsett til bensinpumpe på B16

Post by Torbo2 »

Så bra!
Det er 6 mm mellom pumpa og forgasseren på Duetten. Og 8 mm til pumpa.
Tror vel at det er best å sette den før pumpa, men om de ha grei pris, så kjøper jeg både 6 og 8 mm.
Så kan jeg finne ut hva som er best, for framtidig vurdering.
Og så vet vi hva som er best om andre vil gjøre noe med saken....



Dagens tips: (dette har sikkert ikke noe her å gjøre i det hele tatt, men nevner dette for å komme ut av sjokket...
Sjekk priser:
Jeg hadde en liten lekkasje (drypp) i blandebatteriet på badet i bobilen, og begynte å sjekke priser på forskjellige steder: 1100, 1400, 1900, 700, 298 (Biltema), men de var utsolgt. Allerede her ble det prissjokk, men...
Så jeg tok krana fra hverandre og limte en sprukken pakning med Aqua-lim og byttet tilkoblingspakningene, inn til videre, til Biltema fikk inn igjen. Den keramiske ventilen var som ny, og feilen med pakningen kunne se ut som var feilmontert fra fabrikken?
Nå er krana potte tett nå, og trolig holdbar...
Men så ser jeg ved en tilfeldighet at IKEA har dønn lik kran til 198 kroner! Og den til vasken 175 kroner.
Er det mulig!
Hva gjør man da! Kjøper for å ha i reserve?
Føler likevel ikke at jobben var bortkastet, da jeg fikk innblikk i en moderne kranfunksjon, men tenker man tid og penger, så kan det diskuteres. Men jeg slapp å kaste en gammel kran på søpla.... Hva sier man?

Det er jo store prisforskjeller på bilder også, men denne rekorden er vanskelig å slå.
Rensultat: mer penger til Volvodeler..... :D
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Repsett til bensinpumpe på B16

Post by 445 »

Du verden for noen prisforskjeller. Dessverre blir jeg ikke sjokkert. Har opplevd det alt for mange ganger.

Da har jeg notert 1 stk 6 mm og 1 stk 8 mm på Torbo.
Kan ta i mot flere bestillinger og så kjøper jeg inn noen.
De handles på Romnes, men der må man ha konto. Det har jeg gjennom jobben.
For de som har andre forbindelser til Romnes er bestillingsdetaljene som følger:
Art.nr: CAR 080784 m.6mm.slangestuss, CAR 080785 m.8 mm.stuss og CAR 080786 m.10 mm.stuss.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Repsett til bensinpumpe på B16

Post by hlyshaug »

Ja, takk. En av hver.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Repsett til bensinpumpe på B16

Post by Torbo2 »

Tusen takk! Venter med spenning...
Post Reply