Første gangs PV eier

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Post Reply
User avatar
Dodgedog
Posts: 18
Joined: Wed 12 Jun 2013 10:36
Location: Ålesund

Første gangs PV eier

Post by Dodgedog »

Hei folkens.

Har gått til innkjøp av gammal Volvo etter noen år med Amerikanere. En Volvo PV -63 står nå utenfor stua :D etter hva jeg har forstått så er dette en 544 D og jeg har full historikk på bilen. Har noen spørsmål ang den. 2 brødre fra Arendal kjøpte hver sin PV, den ene med 3 trins kasse og den andre med 4..forhandleren hadde mikset med biler og farge og enden på visa vart at de byttet girkasse på de.Er utvekslingen på kardangen den samme orginalt på en 3 trins kontra en 4?
syns den "uler" bra i høy fart..skulle gjerne hatt noe mer målere i bilen som temp og oljetrykk..er noe fra biltema egnet her?..hvilken olje brukere dere på gir/kardang?
Har prøvd å justere bremser så de tar likt, men dette er ikke lett har jeg funnet ut.Den trekke litt til venstre og ikke F om jeg klarer å få den til å slutte med det :x
noen gode råd her?
Eller så er bilen grei teknisk, men trenger pleie utvendig og ny lakk som blir prosjektet i vinter..Bruker bilen så å si hver dag nå og den virker fint den :D
-63 PV 544
-97 Chevrolet Tahoe
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Første gangs PV eier

Post by pals »

Velkommen på forumet!
Bra valg av bil, og full historikk gjør det enda bedre! Ser fram til bilder :)
Noen andre svarer sikkert på utveksling og olje, det er sikkert også behandlet i et tidligere innlegg.
Gamle trommelbremser er ikke enkle, selv om man skifter alt så er de likevel en utfordring å holde jevne. Men et godt tips: det ligger reparasjonsmanualer på hjemmesidene til PV-klubben.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Første gangs PV eier

Post by Håvard E Johansen »

Hei. Gratulerer med bil kjøp, håper du får det bra med den.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Første gangs PV eier

Post by Torbo2 »

Dodgedog wrote:Hei folkens.

Har gått til innkjøp av gammal Volvo etter noen år med Amerikanere. En Volvo PV -63 står nå utenfor stua :D etter hva jeg har forstått så er dette en 544 D og jeg har full historikk på bilen. Har noen spørsmål ang den. 2 brødre fra Arendal kjøpte hver sin PV, den ene med 3 trins kasse og den andre med 4..forhandleren hadde mikset med biler og farge og enden på visa vart at de byttet girkasse på de.Er utvekslingen på kardangen den samme orginalt på en 3 trins kontra en 4?
syns den "uler" bra i høy fart..skulle gjerne hatt noe mer målere i bilen som temp og oljetrykk..er noe fra biltema egnet her?..hvilken olje brukere dere på gir/kardang?
Har prøvd å justere bremser så de tar likt, men dette er ikke lett har jeg funnet ut.Den trekke litt til venstre og ikke F om jeg klarer å få den til å slutte med det :x
noen gode råd her?
Eller så er bilen grei teknisk, men trenger pleie utvendig og ny lakk som blir prosjektet i vinter..Bruker bilen så å si hver dag nå og den virker fint den :D
Utvekslingen bak kan være forskjellig om det er B16- eller B18-motor. Jeg har ikke blitt klok på dette, da det er flere varianter og to produsenter som brukes, Spicer og ENV.
Tror man rett og slett må sjekke den aktuelle bilen, om ikke noen hoster opp noe fra spesifikasjonene?
Jeg har god erfaring med turteller og oljetrykksmåler fra Biltema.
Det at trommelbremser trekker, kan være en utfordring. Friksjonen må være dønn lik på begge sider, og selv om alt er ok må ofte bremsene varkjøres noe for å få dem til å ta likt. De må også være likt justert.
Er det fuktig vær, kan bremsene hogge til begge sider ettersom det passer, men det hleper å "tørke dem" ved å varmkjøre.
Bremsestov i tromlene kan også gi lumske bremser, eller om håndbremsen er justert før bremseskoene.
Bremseskoene må altså justeres med slakk vaier, og vaier må alltid justeres til slutt.
Skjeve tromler kan også hugge etter som det passer dem selv?
Men ser man litt grovt på det så skal det gå bra. De utålmodege bygger om til skivebremser, men det har også sine ulemper, og krever tilb´pasning av bremsetrykk til bakhjulene ++ ..
På girkassa er det olje uten EP-tilsetning som gjelder, og det har ikke Biltema! Jeg fikk feilinformasjon der en gang og fikk en girkasse som skrapa som en utslitt kasse. Jeg klarte å redde den ved å fylle på Castrols Syntans transaxle 75-90 - uten EP-tilsetning!!!. Så her bør man ikek kjøpe det første og beste. Torshov har en god fransk olje uten EP også forresten. Total - om jeg ikke husker feil? Var på nippet til å kjøpe den, da den er billigere....
User avatar
Dodgedog
Posts: 18
Joined: Wed 12 Jun 2013 10:36
Location: Ålesund

Re: Første gangs PV eier

Post by Dodgedog »

Se der ja :D fikk jo svar på div med en gang..er en B18 dette og er ganske orginal vil jeg tro..tenker det blir en tur til biltema og innkjøp av bedre målere i bilen..
sier jo ikke så mye de som er der..liker å vite hvordan det går der under..
Er ikke noen her inne som har noen seter å selge da? Førersetet er nesten farlig å sette seg i..stikker ut fjærer og elendighet..hehe..
eller passer noen andre volvo seter inn? kanskje noen med mer komfort? for meg er ikke 100% orginalitet et must..heller litt til custom, men har litt ondt for å begynne..klarer ikke helt å bestemme meg for å gjøre det..bilen har jo helt klart sin sjarm som den er..
En ting jeg glemte..sikkerhets belter bak til 544 finnes det? liker ikke at ungene sitter løse der bak..
-63 PV 544
-97 Chevrolet Tahoe
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Første gangs PV eier

Post by Torbo2 »

Jeg har noen gode emner. Mulig at jeg bruker trekkene i PV-en til min sønn, da de har riktig farge. Resten er helt og fast i fisken og går billig.
Så kan man kjøpe trekk fra Autoparts/Jørgenrud og få den fargen man vil.

Her har jeg ikke bestemt meg for hva jeg vil gjøre ennå....
Må se hva jeg har, tror det er to seter, et baksete og en framre seterygg.
Post Reply