Volvo med ny motorfamilie (PRM)

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Post Reply
User avatar
hlyshaug
Posts: 676
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Volvo med ny motorfamilie (PRM)

Post by hlyshaug » Thu 16 May 2013 19:20

Image
Volvo Car Group startar nu produktionen av de första motorvarianterna i en nya högeffektiv fyrcylindriga motorfamilj. Utveckling och produktion sker inom Volvo Car Group och är en viktig del i företagets självständighetsstrategi.

Strategin att satsa på fyrcylindriga bensin- och dieselmotorer tillsammans med elektrifiering är den väg Volvo Cars valt för framtiden. Genom att nu ha total kontroll över utveckling och produktion av motorer och drivlinor samt minska antalet motorvarianter ökar flexibiliteten och möjligheten att påverka kvaliteten.

­- Detta är en milstolpe i Volvo Cars historia. Med vår nya motorfamilj fokuserar vi ytterligare på två viktiga egenskaper, körupplevelse och bränsleeffektivitet säger Derek Crabb, Vice President Powertrain Engineering.

Toppmodern fabrik med effektiv montering

I Volvo Car Groups motorfabrik i Skövde har förberedelserna inför produktionsstarten av VEA (Volvo Engine Architecture) pågått under cirka två år. Bland annat har en ny toppmodern fabriksdel på 4 500 kvadratmeter byggts för inre montering av de nya motorerna. Samtliga motorvarianter byggs på samma bana som löper genom den nya fabriksdelen vilket ger en mycket effektiv produktion.

­- En av de största utmaningarna har varit ombyggnaden av linan för bearbetning av cylinderblock. 30 bearbetningsceller har bytts ut eller byggts om till en kostnad av cirka en halv miljard kronor säger Oskar Falk, Vice President Global Engine Production.

Miljarder investeras i konkurrenskraftig motorfamilj

Utvecklingen och investeringen i en ny motorfamilj är en del av en omfattande utvecklingsplan inom Volvo Cars. I fabriken i Skövde investeras cirka två miljarder kronor. Det säkrar verksamheten och därmed ett stort antal arbetstillfällen för lång tid framöver. Investeringen anses vara den viktigaste i motorfabrikens historia.

Utvecklad inom Volvo Cars


De nya VEA-motorerna är utvecklade av ett svenskt ingenjörsteam. De nya mindre motorerna är optimerade och ger högre prestanda än dagens sexcylindriga alternativ samtidigt som de har lägre bränsleförbrukning än dagens fyrcylindriga motorer.

- Under utvecklingen av VEA har utgångspunkten varit kunderna och vad vi vill erbjuda när det gäller god bränsleekonomi, låg miljöpåverkan och stor körglädje till ett attraktivt pris. Men det handlar självklart också om att vi på Volvo Cars nu hittat en bas för att utveckla framtida teknologier med bränsleekonomi i världsklass, säger Derek Crabb.

Lanseras i höst


VEA består av fyrcylindriga bensin- och dieselmotorer och ersätter tillsammans med satsningen på elektrifiering de tidigare åtta arkitekturerna i tre olika plattformar. De nya motorerna kommer introduceras mellan åren 2013-2015. Under 2013 produceras nästan 20 000 motorer och under slutet av året ligger takten på 2000 per vecka. De första varianterna lanseras i Volvo S60, V60, XC60, V70, XC70 och S80 under hösten 2013.
A-76304
Tips PV-Magazinet! pv-magazinet@norskvolvopvklubb.no

User avatar
445
Posts: 5801
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Volvo med ny motorfamilie (PRM)

Post by 445 » Fri 17 May 2013 18:41

Også jeg som likte så godt lyden av den 5-syl motoren.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
hlyshaug
Posts: 676
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Volvo med ny motorfamilie (PRM)

Post by hlyshaug » Fri 17 May 2013 21:18

Du får kjøpe en gammel Audi 100, da. De var vel først ute med 5 sylindre i 1978 eller deromkring.
A-76304
Tips PV-Magazinet! pv-magazinet@norskvolvopvklubb.no

Torbo2
Posts: 4623
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Volvo med ny motorfamilie (PRM)

Post by Torbo2 » Sat 18 May 2013 09:26

"Sangen" fra femmeren i min VW T4 camper er heller ikke av veien. Med fjernet framre potte (noen har katalysator der, men det trenger jeg ikke da jeg har katt hjemme) og rakt rør fra den bakre potta, klinger det ekstra godt med godlyd og fylde. Da tenningsrekkefølgen er annerledes enn i en firer, blir tonene annerledes, og mer drønnende.
Her er tilbudet å sitte på, eller stå bak å mimre.... Selger nemlig ikke den bilen, selv om jeg skulle finne på å kjøpe større campingbil.

Post Reply