Hvordan rense en reservekanne for rust innvendig?

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Post Reply
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Hvordan rense en reservekanne for rust innvendig?

Post by 445 »

Jeg har en tidsriktig reservekanne som jeg ønsker å renovere.
Det er mye rust innvendig. Forslag til fremgangsmåte for rustfjerning?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Hvordan rense en reservekanne for rust innvendig?

Post by Torbo2 »

Da jeg fjernet rust på min sønns besintank brukte jeg nesten en halvliter ferrobet og et kg grus og så ristet vi et kvarter hver. Med litt lange pauser hvor ferrobeten fikk virke så holdt armene seg på plass.
Etter jobben la vi inn sinkstrimler for å stabilisere og stoppe resterende rust,om det skulle komme kondens/vann på tanken.
Kan vel ikke si at dette var 100, da det fortsatte å komme rølig bensin framover mot filtret en stund, men det har holdt i fem år og gradvis ble bensinen klar som kildevann. Bensinfilter ble byttet et par ganger første året og en gang senere.

Andre forslag?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Hvordan rense en reservekanne for rust innvendig?

Post by 445 »

Grus og ferrobet!
Ikke dumt. Men, skal ikke ferrobet nøytraliseres med vann etterpå?
Kan grus og diesel (eller parafin) også gå an?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Hvordan rense en reservekanne for rust innvendig?

Post by Torbo2 »

Den rusten løser seg nok best opp i vann/syre, ifølge mine avlegse kjemikunnskaper, men jeg har jo ikke prøvd det samme med diesel/parafin el.l.
Og ferrobetten bør nok nøytraliseres med vann etterpå, det gjorde vi og tørket den godt ut innvendig og brukte kondensfjerner på første tankfylling.

Om du ikke har ferrobet, kan du ta en sterk saltvannsoppløsning og en runde med grus og riste i mange minutter.
Salt er jo som syre å regne.. Og skal du gjøre noe nmer dramatsik som jeg ikke anbefaler så kan du tømme batterisyre oppi, først vann og så sand og foreta riste prosessen. Da kan du risikere å den så ren innvendig at forurensningsmyndighetene kommer løpende...
Etter jobben må saltvanent (evt. ikke anbefalt syre) nøytraliseres, og så kan den stå natta over med noen sinkbrikker oppi og tørket ut neste dag.
Rust/jernoksid er jo en kjemisk katode, så derfor er det best å få vekk mest mulig, helst alt.
Mulig at du kan få sirkulert grusen inni med en blåsepsitol og trykkluft?
Dette var noen tanker rundt dette, men det er nok flere muligheter som jeg ikke kjenner til?
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Hvordan rense en reservekanne for rust innvendig?

Post by hlyshaug »

Så et eller annet sted et filmklipp med en fyr som hadde bundet tanken med grus fast i betongblanderen, da slapp han å riste. Har også hørt at det går an å bruke vaskemaskinen på samme måte, rent bortsett fra at man da forer rundt tanken med klær eller filler eller puter så den ikke kommer i kontakt med trommelen (sikkert greit å unngå sentrifugering, forresten).
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Hvordan rense en reservekanne for rust innvendig?

Post by Torbo2 »

Den var smart! Hvem har betongblander?

Den andre løsningen vår like god, men den må man vel ta når man er alene hjemme?
Post Reply