Faglig bakgrunn på forum og forholdet til NVPVK

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Post Reply
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Faglig bakgrunn på forum og forholdet til NVPVK

Post by Reodor57 »

Det stilles ikke krav om faglig bakgrunn på forumet, her kan en komme "som en er" med de spørsmål og erfaringer en har. Noen ganger utarter dette til litt hissige diskusjoner, men da er det kanskje litt greit at en vet litt om bakgrunnen til de som til tider er mest aktive på det rent bilfaglige her. (Du får ha meg unnskyldt 445 at jeg kun tar Torbo2 og meg selv med her, men du kokketerer med at du ikke kan mye, selv om det er ren beskjedenhet slik jeg ser det :-))
Litt om Torbo2 og meg selv her, så kan de som har lyst fylle på selv.
Vel, Torbo2 har mange års utdannelse i bilfag bak seg, og er vel den som lettest finner frem til riktige "fabrikksvar" og måter vi kan kontrollere dette på. Dette er for å gi mest mulige riktige rent faglige svar i forhold til problemstillingene vi stilles ovenfor, og slippe lange diskusjoner som tar mye tid og krefter. Torbo2 kan sikkert supplere med mye mer en den korte introen her, men den bør egentlig si sitt. Han kan MYE!!
Undertegnede er selvlært på det aller meste (Derfor Reodor57(1957 modell). "Liker alt som brummer" ble en kompis av meg en gang presentert som, og den betegnelsen stemmer nok godt på meg også. Har lest noen tusen sider med teknisk bilstoff i den anledning, men har ikke noen papirer på at jeg kan noe som helst da jeg ikke fikk lov å bli bilmekaniker av min far og derfor måtte velge annerledes og ble VVS ingeniør (Som faglig sett er basert på maskinlinjen). Man adlød sine foreldre den gangen.. Min far sa også til meg at "du kommer til å skru nok på andres biler allikevel", og i perioder har det kanskje blitt litt vel mye skruing på alt som rører seg.. I den forbindelse har man også lært seg å bruke alternative metoder og verktøy for å gjøre jobber en ikke har spesialverktøy til, selv om jeg har måttet krype til korset noen ganger og kjøpt verktøy som har blitt brukt en gang...
Jeg har i årenes løp også lært meg å finne informasjon på internett før jeg går i gang med større oppgaver. Motorer har jeg overhalt noen av, som har gått langt etterpå, så noe riktig har jeg nok gjort, Forgassere har jeg også overhalt en god del av untagen det å sette inn nye spjeldakselforinger da jeg ikke har verktøyet til det, og derfor lar være. Dette er et pressisjonsinstrument om det skal fungere optimalt. Girkasser og drivakseler har jeg mindre erfaring med. Noe karosseriarbeider har det også blitt, men der skulle jeg gjerne gått kurs for å lære mer for å kunne gjøre ting riktig med en gang og utnytte verktøyet mitt riktig. Uansett får jeg det som oftest til selv om jeg bruker litt tid, men da lærer en masse underveis.. Mao en god amatør som har skrudd på det meste siden han var 5år og tyvlånte fattern's skrutrekker for å lage lampe til bestefatter'n som han kunne bruke under bilen der det hente han lå og sov hehe. (Om lampen virket? Selvsagt, jeg hadde jo sett på fatter'n noen uker i forveien :-))
Det hender imidlertid av og til at Torbo2 og jeg ikke er helt enige i konklusjonene eller løsningene til hverandre, men det er en del av "forumuniverset" at det er sånn, men det Torbo2 sier er i hvert fall i følge læreboka, når han da ikke eksperimenterer hehe

NB!NB! PVFORUMET er IKKE Norsk Volvo PV Klubbs ansvar eller meninger utad, men en egen separat "greie". Her skal en kunne diskutere fritt så lenge en ikke blir veldig usaklig og personuthengende(Noe tåler vi :-)), så her har vi egne moderatorer som gjør en oppmerksom på at dette kanskje ikke er helt tema, eller som sletter upassende innlegg og "russere"..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Faglig bakgrunn på forum og forholdet til NVPVK

Post by pals »

Jeg får fylle på, selv om jeg ikke er like flink til å bidra med råd som flere andre her inne. Dette forumet er blitt svært bra etter hvert, takket være meget gode og dyktige bidragsytere. Takk!

For min del kan jeg dokumentere at jeg kan litt om mye, for å si det sånn. Min yrkeskarriere har gitt meg fagbrev som platearbeider og industrimekaniker, i tillegg har jeg hatt et par sveisesertifikater. Så det praktiske og teoretiske innen disse fagene kan jeg bidra mye med. Nå jobber jeg som maskiningeniør, mest mot tyngre industri, så det er nok ikke så bilrelatert. Men generell teknisk kunnskap har jeg en del av. Jeg har også skrudd en del på bil opp gjennom årene, noe som har gitt meg en del god erfaring. Men i forhold til bil er jeg ikke ekspert på noenting :D
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Faglig bakgrunn på forum og forholdet til NVPVK

Post by Reodor57 »

Bare kort: Flott bidrag, og at vi lærer mye gjennom din tråd er ikke til å stikke under en stol. Har for meg gitt masse inspirasjon til å gå på "Duettprosjektet", selv om det er lett i forhold til det du driver med. Igjen takk :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Faglig bakgrunn på forum og forholdet til NVPVK

Post by Torbo2 »

Jeg vet lite om fotball o.a. Mer om biler... Men holder meg til bøkene/manualene såfremt det er sikre løsninger, mest for å spare tid. Gjør noen justeringer noen ganger og har mange reparasjonsmetoder på lur. Prøver ut mye rart, også innen foto...
Har forresten fagbrev som bilmekaniker, fra den gangen man reparerte ting, heldigvis.

Tenkte ikke å si så mye mer her, men siden andre tør å fortelle, kan jeg si litt til.
Teknisk opplæring på militære kjøretøyer i forsvaret, fra Wiesel til Volvo beltevogner.
Utover bilmekaniker-utdannelse har jeg bilteknisk fagskole om maskiningeniør-utdannelse. Har jobbet som faglærer i bilfag, mekanisk-, skade- og elektrofag.
I over 15 år ble det årlige tekniske kurs for oppdatering på forskjellige biltyper, dens særegenheter og typiske feil og reparasjonsmetoder i jobben.
I disse kursene inngikk alt fra skadereparasjoner, lakk, sikkerhet og elektro. Elektro og elektronikk var en del av mitt område.

Etter den tid, over ti år, har jeg jobbet tett med ADAC og EuroNCAP innen sikkerhet. Så der er vel derfor jeg har blitt litt "på den sikre siden"?
En del besøk på bilfabrikker i Europa og lengre øst har det jo også blitt. Utover dette har jeg oppdatert meg noe innen ny teknikk.
Men det er mest morsomt med bilene våre, som man kan "ta og føle på", og gjøre noe mer med selv.
Last edited by Torbo2 on Sun 09 Sep 2012 13:32, edited 6 times in total.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Faglig bakgrunn på forum og forholdet til NVPVK

Post by Reodor57 »

Fotball er 22 gærninger som flyr etter en ball :-D. (22 baller på banen samtidig og opptelling etterpå hadde vært litt mer spennende å følge med på hehe) Takke meg til en liten "innemotor" eller noe en kan pusle med mens de holder på hehe Ikke spør meg om sport forøvrig heller. Er og blir teknikk på meg. Er bare født sånn hehe. Nei nå ble jeg veldig personlig utleverende merker jeg hehe.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Faglig bakgrunn på forum og forholdet til NVPVK

Post by 445 »

Min faglige bakgrunn er innen økonomi. Ble ferdig med høyere utdannelse i 1991 og har siden jobbet med økonomi.
Har imidlertid vært svært interessert i bil hele livet. På min 9-års fødselsdag uttalte jeg at "nå er jeg halvveis", altså til å bli 18, og kunne ta lappen.
Noe bilkunnskap har jeg tilegnet meg etterhvert, men kommer aldri på nivå med en del andre her på forumet.
Kjøpte min 445 av min tante i 1994 etter at min onkel døde. Litt gøy at jeg kjøpte bilen noen måneder FØR jeg traff kona. Ved behov kan jeg minne henne på hvem av dem som kom inn i livet mitt først...

Riktig person, men feil merke:
Saab gul.jpg
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: Faglig bakgrunn på forum og forholdet til NVPVK

Post by guntor »

Det er tydeligvis tid for en presentasjonsrunde, så jeg slenger meg med.
Det jeg vet om bil er selvlært, både ved å skru på egne biler, hjelpe kamerater og
lese seg til en god del. Hadde jeg lest skolebøkene med like stor iver som bilblader
hadde jeg nok vært veldig smart. :wink:
Har papirer på at jeg kan kalle meg maskiningeniør og jobber med aluminium
innen byggebransjen, så noe teknisk bakgrunn har jeg jo, men setter stor pris på
å kunne få råd og kunnskap av folk som reodor57 og Torbo2 :D
-60 544A Special 2
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Faglig bakgrunn på forum og forholdet til NVPVK

Post by Torbo2 »

445 wrote:Riktig person, men feil merke:
Den er da svensk! Herlige biler det også. Jeg husker en episode med denne som stasjonsvogn, men den egner seg ikke her.
Økonomi, ja det er visst noe som har med penger å gjøre?
Derfor vil jeg aldri finne på å argumentere med deg på slike ting!

Men du glemte å si at du er snekkermester! --- skulle jeg ikke ha sagt det? jeg skan stryke, om du er redd for telefoner om snekring...
Hjulkryss er tingen:
Image
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Faglig bakgrunn på forum og forholdet til NVPVK

Post by 445 »

Snekkermester er vel å ta ganske kraftig i!
Liker å holde på med nesten alt av håndverk, og med eget hus får jeg mulighet til å utøve flere håndverksgrener. Er nok best på tømring, men maling, muring, flislegging, elektro, vvs, sveising og ikke minst skogsdrift er også gøy.
Når det gjelder bil er jeg nok bedre på å forebygge/vedlikeholde enn å reparere, men litt reparasjoner blir det også.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Faglig bakgrunn på forum og forholdet til NVPVK

Post by hlyshaug »

Kan jo brette meg ut litt, jeg også:

Undertegnede har utdannelse innen økonomi, markedsføring og informasjon, og arbeidet med dette frem til 2005. Da fant jeg ut at jeg skulle gjøre noe nyttig, og ble trikkefører i stedet. Skrudde (i stykker) bil i ungdommen, men i rekkehustilværelsen har det vært lite med sånt. Viljen er stor, læringskurven er bratt, men evnene er vel sådär, som svenskene sier. Jeg er oppflasket i Volvo, omdirigert til V.A.G.-produkter litt senere, ettersom mor hadde jobb hos Harald A. Møller, og har etter å ha skrudd fra meg på VW type 1 og 2, samt noen billøse år, kjørt Skoda, Lada, Subaru og Mitsubishi. 444'n er mitt nostalgiprosjekt, sammen med en Tempo Corvette. Jeg regner tastatur og kamera som en stor del av verktøykassen...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Faglig bakgrunn på forum og forholdet til NVPVK

Post by jangu1@hotmail.com »

Ja siden alle andre legger ut om sin bakgrunn for jeg gjøre det også da. Det begynte med og skru på gressklippere da jeg var ca 5 år. Da nabo sønnen var sønn av en bilmekaniker med eget verksted. Så jeg vokste opp på verkstedet sammen med nabo gutten. Vi skrudde på alt som hadde motor og som andre hadde gitt opp. Vi var ute og prøvekjørte bilene vi fikk til og gå som 10 åringer. Og som 12 åringer var vi ute og kjørte 2cv. Og selv hadde jeg gocart med kawasaki 350 motor. Kjørte fra politi med den da jeg kjørte på sykkelstien. Jeg hadde vespa 125 som 9 åring. Så hadde jeg tempo og suzuki 50 ac. Og den første bilen jeg hadde som 18 åring og med lappen i lomma var en volvo 142 som det etterhvert ble flere av. Hadde vel ca 20 stk av dem. Ellers har jeg hatt det meste av bilmerker. Som chevrolet, dodge, honda, mercedes,toyota, ford av flere forskjellige slag. Taunus, escort, mustang, cortina, granada, scorpio, sierra. Har drivi litt med trimming også. Både av mopeder og biler og båtmotorer. Så jeg har jo litt erfaring med biler. Men ikke elektronikk i biler. Jeg har vel hatt ca 500 forskjelllige biler. Kanskje flere for jeg bytter stadig bil. Min jobbakgrunn er Tine meierier på Sem utenfor Tønsberg der jeg har jobbet i 27 år. Og etter det har jeg jobbet litt her og der og sist på Gardermoen flyplass. Som stuer der jeg håndterte bagasje inn på fly og ut av fly. Så det har jo ikke noe med bil og gjøre akkurat. Jeg jobbet litt på bensinstasjon på meieriet når de hadde egen bensinstasjon også jobba jeg litt med og skru på lastebiler der. Så har jeg kjørt lastebil i ca 20 år og litt som trucksjåfør etter det. Så jeg hadde lappen på alt som kunne kjøres. Men nå har jeg latt den delen av lappen gå ut fordi jeg skal aldri mere kjøre lastebil eller buss. Så det jeg kan om bil er selvlært. :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
johnab
Posts: 6
Joined: Tue 26 May 2015 18:43

Re: Faglig bakgrunn på forum og forholdet til NVPVK

Post by johnab »

Hei Alle pv eiere.
Er ny eier av en 1953 pv 444a.Så nå er den b-registrerte bilen tilbake på østlandet (Fredrikstad). :D
johnab.Er noen ulyder som jeg ikke liker I girkasse 1-2 gir men får vel finne ut av det etter hvert.
Post Reply