Spørsmål ang 6v PV

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Post Reply
Anders
Posts: 1
Joined: Mon 07 May 2012 11:54

Spørsmål ang 6v PV

Post by Anders »

Hei.
Er inne for første gang og vet ikke om jeg har kommet riktig sted. Var på Ekeberg lørdag og ble rådet til å gå inn på PV Klubb Forum med spørsmålet jeg har:
Hvor kan jeg få kjøpt hovedlykt innsats ( glass og reflektor ) til PV med 6V? Jeg er takknemlig for svar og er imponert over de fine sidene dere har på nettet
Hilsen Anders
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Spørsmål ang 6v PV

Post by 445 »

Hei, og velkommen på forumet!

Er det slik innsats du tenker på:
ScreenShot057.jpg
VP Autoparts i Sverige har denne til SEK 286,-
Da antar jeg at Jørgenrud i Spydeberg også har.
Lokalavdelingene i Østfold, Vestfold og Oslo&Akershus skal ha kjøretur dit på onsdag denne uken.

Heng deg på, da vel!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Spørsmål ang 6v PV

Post by Torbo2 »

Det kan se ut som de har den rikige buen på glasset også. Da er det ingen upris, selv om Biltema tar lavere pris, men de er omtrent flate på glasset om man skal være pirkete. Jeg har Biltemalykter, men vurderer de buede da dette er prisgunstig.

jeg har også buede glass med gammel pæresokkel, og da er det er alternativ å bytte selve glassene til ny reflektor med H4-sokkel. men det er en møysommlig jobb, og tidkrevende. Så det er litt på kanten... :roll:
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Spørsmål ang 6v PV

Post by Reodor57 »

En får buede glass med og uten H4 feste på VP. Har også sett "sealed beam" lamper...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Spørsmål ang 6v PV

Post by Torbo2 »

Mulig jeg forklate litt krøkkete, men de lyktene med buede glass er på mitt "reservedleslager", og vil trolig ikke bli brukt. Så derfor ville jeg evt. flytte over glassene til de nye reflektorene med flate glass, mne med riktig pæresokkel. Dette er kanskje litt på kanten...?
Men takk for opplysning om at nye helt riktige reflektorer fins å få tak i...
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Spørsmål ang 6v PV

Post by Reodor57 »

Jeg har H4 pære med vanlig sokkel. Blir mindre knot da hehe. Kjøpt på VP de også. Da har en alle kombinasjoner, men tror trådstarter har fått svar hehe
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Spørsmål ang 6v PV

Post by Torbo2 »

Takk for info!
Kjekt å vite! Trodde ikke de var så lette å få tak i?
Er det ikke det som kalles "båtpærer"? - siden de strengt tatt ikke er lovlige?
Til vårt bruk er det vel ingen som trenger å bry seg, om de er ok satt sammen, lyser jevnt og ikke blender...?

Da er jo dette det greieste, så slipper jeg "unødig jobb"...

Jeg har litt ansre ting å drive med når jeg tenker meg om...

Plugg and play - den er grei.....
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Spørsmål ang 6v PV

Post by 445 »

Jeg har også 6V pærer med H4-sokkel i Duetten. Enkelt og greit.
Dette var installert av forrige eier, dvs for mer enn 18 år siden.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Spørsmål ang 6v PV

Post by Torbo2 »

Da kan man snakke om holdbarhet.
Vet ikke om du kikket inn i måleapparatet for lysjustering ved forrige EU-kontroll, men der vil unøyaktigheter i lyspærer vise seg. Men fikk du ingen kommentarer, høres dette bra ut.

Tidligere var såkalte "piratpærer" av forskjellig fabrikat uøyaktige, og ga ikke alltid like pent lysbilde (lysfordeling) framover...

Så kan jo de gamle gode, som ellers er strøkne, komme til sin rett på en enkel måte... :)
(på en feil dag kombinert med rydding, kunne det sogar hende at jeg hadde kastet dem...) uff, uff...

Dette var nyttige tips...
Post Reply