Fjerne rust på stoff + treverk + setetrekk?

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Fjerne rust på stoff + treverk + setetrekk?

Post by Torbo2 »

Image
Da jeg skulle få orden på fiskestengene nylig, fant jeg noen irriterende rustflekekr på trekket til en av de eldste og beste stengene mine!
Hva gjør man? De fleste ville kanskje bare kastet det og kjøpt nytt?
Hva med Ferrobet? Fjerner den rst på stål bør den vel fjerne rustflekker på et stofftrekk?
Image

Det var jo bare å prøve... Og det gikk ikke mange minuttene - mindre enn fem - før flekkene forsvant.

Den styggeste flekken fikk fem minutter med et lite sinkstykke på for å få fortgang, og det ble det.

Image
I mens satte jeg over kaffen, og den ble nesten ikke ferdig trukket før flekkene var borte... Så var det bare å skylle trekket i såpevann og rent vann for å nøytralisere.

Etter det og et strøk med strykejernet var flekkene nesten ikke å finne igjen uten lupe... :)
Tror det var her et sted?
Image
Så benyttet jeg anledningen til å gå over sømmene med symaskinen, når jeg først var i gang.
Det var jo som vanlig mest et eksperiment, men
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Fjerne rust på stoff + treverk + setetrekk?

Post by 445 »

Dette ble jo flott!
Vet også at noen bruker ferrobet for å fjerne ruststriper (f.eks fra skruer) på plastbåter.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Fjerne rust på stoff + treverk + setetrekk?

Post by Torbo2 »

Det fungerte bra på tresnekka mi.. De rustrøde feltene rundt naglene skiftet farge til naturlig furu, men med en anelse teakfarge akkurat rundt naglene, men det var nesten usynlig. Så Ferrobet er ikke av veien!
Han som kjøpte snekka etter min 20 år i min forvaring, var i alle fall fornøyd... Skulle jo bare mangle, han fikk jo også lov til å låne den til meg, og jeg "tunet" ting og tang så den gikk på 50 o/min på tomgang og startet alltid på første vipp med sveiva, også etter vinteren. Men da fikk den et par drammer på toppen..
Hva skal man si? Skulle ikke ha solgt den...! ?
Det er noe med at dørget bare har 24 timer... - har visst noen biler også, når jeg tenker meg om...
Last edited by Torbo2 on Thu 09 Feb 2012 23:30, edited 1 time in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Fjerne rust på stoff + treverk + setetrekk?

Post by 445 »

Er ferrobet for sterkt til å bruke på bilens lakkerte flater?
På hverdagsbilen har jeg såkalt piggdekkrust, dvs små metallpartikler som sitter fast i lakken.
Disse har begynt å ruste, utenpå lakken.
Vet at noen vasker lakken med syre, og da burde vel Ferrobet kunne gjøre nytten?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Fjerne rust på stoff + treverk + setetrekk?

Post by Torbo2 »

Ferrobet er nok en god ting, jeg har aldri fått flekker, men sitter den for lenge på er faren tilstede.
Prøver du i et hjørne først så er risikoen lav....
Rødfarger kan være litt følsomme, da de røde oksidene i lakken kan endre seg...
Post Reply