Hva har du gjort i dag?

Nyttige linker en kommer over på internett
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Hva har du gjort i dag?

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Var ute og sjekket:
Plata er 82 cm i diameter
Den er 1,5 cm tykk
Tettheten for jern er 7,9 (stål 7,8).

kan det bli 250 kg?
Er det mulig? Har jeg glemt et komma....?

Syntes bilen ble litt tung? - og at humpene i veien forsvant?
Håper ikke bilen bøyer seg på midten?
Arealet av en sirkel er Pi x r x r
3,1415 x 41 x 41 = 5280 kvadratcm
Volumet er grunnflate x høyde
5280 x 1,5 = 7921 kubikkcentimeter avrundes til 8 liter.
8 liter x 7,9 kg/liter er drøyt 60 kilo.

Bordet i seg selv veier ikke så mye, men det kommer an på hva du skal ha oppå det...... :shock: :roll: :wink:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Hva har du gjort i dag?

Post by Torbo2 »

Det stemmer bedre. Da er det ikke rart at jeg klarte å løfte det rett inn i bilen.
Skulle nok ha sjekka formelen bedre først.

Pi*D2/4*h (syl.)---- glemte å deler på fire...

60 kg er jo litt det også....
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Hva har du gjort i dag?

Post by Reodor57 »

Hva jeg har gjort i dag?
INGEN VERDENS TING! :-). (Gjelder da mandag) Bare hengt opp ei lampe i taket og lest litt i en bok om metalldreiing :-).
Men i dag er planen å komme litt videre med Duetten. Forhåpentligvis får jeg da sideplata på plass på riktig sted etter retting av siden. Ser at førerdøra også er for rett, så har noen utfordringer som må planlegges ut ifra verktøyet jeg har for hånden. Så får vi se hva dagen bringer hehe. Veldig mange nyttige linker nå gitt..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Hva har du gjort i dag?

Post by Torbo2 »

I dag ha jeg to ting i tankene:
Sette på smørenipler på kingboltene?
- Slik at man kan vri et halvt "turn" på dem før hver langtur. Kolberg og Kaspari tror jeg har, men jeg skal sjekke ut dette.

Tenkt på lading:
Selv har jeg stått i kø og tømt batteriet, helt til motoren stoppet. Kan man unngå dette? En likestrømsdynamo klarer ikke å lade på tomgang fordi turtallet er for lavt.
For å få dynamoen til å lade bedre på lave turtall, evt. på tomgang, elelr fra ca. 1000 o/min kan man gjøre noen grep som under:
Det er begrenset hvor fort en dynamo kan rotere uten av viklingene slynges ut mot ankerviklingene. men for oss som beveger oss under 4500 - 5000 o/min på motoren, kan dynamohjulet reduseres i diameter, f.eks. dreie nytt, slik at dynamoen kan lade godt med lave turtall. Uten at dynamoen kommer opp i farlig turtall - ca. 11 000 o/min.

Diameter på reimhjul på dynamoen originalt: 125 mm og på dynamo 70 mm. Det gir utvekslingsforhold på 1,8.
Om man tar utgangspunkt i originalhjulet på dynamoen på PV B16, og regner med noe lading fra 1200 o/min og oppover, må man ned i et reimskivehjul på 58 mm for å få lading fra ca. 1000 o/min. Med det vil dynamoen ikke overstige farlig turtall på 11 000 o/min med motorturtall på under 5000 o/min.
Her kan man dreie nytt hjul, skaffe et mindre eller dreie om det hjulet som er...
Tabell:
Image
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Hva har du gjort i dag?

Post by 445 »

Torbo2 wrote:I dag ha jeg to ting i tankene:
Sette på smørenipler på kingboltene?
- Slik at man kan vri et halvt "turn" på dem før hver langtur. Kolberg og Kaspari tror jeg har, men jeg skal sjekke ut dette.
Dette høres veldig interessant ut!
Vil vel fungere som smørekopp til propellaksling på båt?
http://www.maritim.no/motor-styring/pro ... td-messing
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Hva har du gjort i dag?

Post by Torbo2 »

Nettopp! Man må jo sjeke om det er plass, eller legge opp rør? Men rør, kunne man jo hatt en smørekopp, og litt større på hver side som dekket to foringer?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Hva har du gjort i dag?

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Nettopp! Man må jo sjeke om det er plass, eller legge opp rør? Men rør, kunne man jo hatt en smørekopp, og litt større på hver side som dekket to foringer?
Jeg tror jeg ville foretrukket en kopp pr nippel.
Hvis ikke er det vanskelig å fange opp om den ene nippelen går tett.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Hva har du gjort i dag?

Post by Torbo2 »

En vil neppe gå tett, men problem kan være at fettet går den letteste veien, altså der hvor det er mest slitasje, om det er godt brukte foringer. Men om boltene er fine tror jeg det bør går bra.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Hva har du gjort i dag?

Post by Reodor57 »

Største problemet vil være å få plass tenker jeg. Disse er ikke små. Har en slik på min gamle FM 2,5 hk totakter som står til pynt hjemme i gangen. Diameter er vel ca 4cm. MEN med så mye fint dreieverktøy som er i anmarsj etter hva jeg hører så kan en kanskje lage noe selv. Kombinert med bremseslanger eller noe i den duren kan en jo forlenge tilkoblingen til under panseret :-).
Tilbake til hva jeg har gjort i dag.. Støvsugd hobbyrommet. Dvs gulvet. Fant utrolig mye metallstøv og ikke minst småkapp som er farlige om en trår på dem. Så for sikkerhetens og trivselens skyld bør en holde det nogenlunde rent rundt seg når en arbeider. Alt for lett å glemme men er viktig :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Hva har du gjort i dag?

Post by 445 »

Reodor57 wrote:Fant utrolig mye metallstøv og ikke minst småkapp som er farlige om en trår på dem.
Det er delvis min skyld 8) :wink:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Hva har du gjort i dag?

Post by Torbo2 »

I helgen ble det mange sveiseøvelser med TIG. Så begynner jeg å få dreisen på det, samt innstillingene. Det er det vanskeligste. Selve sveisingen er ikke å ulik gammeldags gassveising (autogen, som man kalte det før).. Så ble det en oppjustering av MIG/MAG- apparatet. Tråden hoppa litt, og etter diverse smøring og rens hjalp det litt. Men topp ble det ikke. Selv på litt tykt materiale måtte jeg ned med trådhastigheten, og av med varmeovnene for å få stabil strøm til god flyt i sveisen. Uff da, da må jeg beholde det en tid til... Skal vel være glad for det, men 130 amp utgave er i minste laget. skulle helst hatt 180-200 amp.
I går:
Så lagde jeg en trekker til det fremre lageret. Litt flattjern, gjengestenger og noe muttere så ble den sånn.
Den ene delen hadde jeg fra før, men den nedre delen var for liten. Men nå...
Image
I dag:
Så ga min sønn meg en utfordring. Han har en kaffekvern med sveiv som går på en femkant. Så ville han bruke sin minidrill på den for å spare tid, me han ville ikke file om femkanten til sekskant for å tilpasse den drillen. Da måtte jeg tenke gitt..
Image
Så ble det slik:
Jeg slipte en knekt gjengetapp om til sekskant i riktig størrelse.
Så tok jeg en kvarttommers mutter og slå "gjengtappen" igjennom.
Så ble det et pent femkantet hull.
Så skulle jeg sveise på en bit, men jeg ville ikke mangle en i settet så da slipte jeg en til som jeg sveiset på "femkantmutteren".
Så ble den sånn som den borterste. Den nærmeste er gjengetappen som jeg brukte til å stanse ut et femkantet hull (pentagon).:
Image
Som hjelpemiddel til å fin femkant, lagde jeg en platebit av aluminium som jeg limte på gjengetappen.
Image
Hvem skal passe på stanseverktøyet til min sønn kommer løpende og evt. forteller at overgangen er mistet?
Jo, Obama, han er kjent med pentagon....
Image
Litt sprøtt, men noe skal man jo drive med. Og så ble min sønn fornøyd, for å si det mildt....
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Hva har du gjort i dag?

Post by Torbo2 »

Reodor57 wrote:Største problemet vil være å få plass tenker jeg. Disse er ikke små. Har en slik på min gamle FM 2,5 hk totakter som står til pynt hjemme i gangen. Diameter er vel ca 4cm. MEN med så mye fint dreieverktøy som er i anmarsj etter hva jeg hører så kan en kanskje lage noe selv. Kombinert med bremseslanger eller noe i den duren kan en jo forlenge tilkoblingen til under panseret :-).
Tilbake til hva jeg har gjort i dag.. Støvsugd hobbyrommet. Dvs gulvet. Fant utrolig mye metallstøv og ikke minst småkapp som er farlige om en trår på dem. Så for sikkerhetens og trivselens skyld bør en holde det nogenlunde rent rundt seg når en arbeider. Alt for lett å glemme men er viktig :-).
Plass, ja... Det må sjekkes.. Men det fins noen små kjekke smørekopper, som trolig går rett på...
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Hva har du gjort i dag?

Post by Torbo2 »

Denne passer vel best her. Denne lagde jeg på lørdag...
Så kom kuler til jekken på plass, og den fungerer 100.

Så fikk jeg bruk for en stor opphengskule fra Camperen. Den og noen pinner ca. 5 mm tykke fra en hylle ble sveiset sammen og så ble det en fin tredje hånd, et lite troll, for å holde på småting som jeg ska sveise. Mulig jeg legger litt castroline-bronse på føttene for at den ikke skal bite seg fast i benken og det skulle gå strøm igjennom den?
Image

Den har ikke armer som her, men den bør kanskje ha det?
Image
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Hva har du gjort i dag?

Post by hlyshaug »

Hmmm... Vil gjerne se bilde av trollet i aksjon, for å skjønne hvordan den virker! :?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Hva har du gjort i dag?

Post by 445 »

Som skrevet i et annet innlegg: Du har ikke laget et troll, men "Den lille Hjelper", assistenten til Petter Smart.
Forøvrig ingen dum sammenligning når det gjelder deg!
Skjermbilde.JPG
Skjermbilde1.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply