Elektronisk tenning - Ignitor

Nyttige linker en kommer over på internett
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Elektronisk tenning - Ignitor

Post by Torbo2 »

En ny hjemmeside med interessante ting. Blant annet Ignitor til greie priser.
Jeg har kjørt med denne i Amazon med meget god erfaring. Fungerer bra med standard coil.
http://kent.hortlund.se/
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Elektronisk tenning - Ignitor

Post by 445 »

Elektronisk tenning er herlig.
Jeg har satt inn 123 i min, men Ignitor er sikkert minst like bra.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Elektronisk tenning - Ignitor

Post by Torbo2 »

123 er vel mer stabil, da man skifter hele fordeleren. Og så kan man velge tenningskurver. Men vakumreguleringen er jeg usikker på?
Det skal jo kobles på slange, men om den drar opp tenningen ved motorbremsing og avtagende motorbelastning, har jeg ikke registrert, verken på kurver eller ved å suge i slangen?
Til trim bør den være fin, da man kan velge kurver ut fra trimgrad og hva motoren måtte tåle før "knaking" (tenningsbank). Og med trim vil mange kutte vekk vakum uansett, og regulere sentrifugalregulering og den statiske til det maksimale. Vakum kan varierere i utakt med gasspådrag ved f.eks rally, og derved kan ikke de andre kurvene optimaliseres, da det kan oppstå skadelig "knaking" og knitring. Altså selvtenning elelr detornasjon inni motoren som eksempelvis kan brenne hull i stemplene..

Ignitor er en enklere sak som krever en god fordeler, men da beholder man de originale innstillingene, og vanlig vakumstyring. Tenningen henger bedre med oppover i turtall, som ved 123, og tenningen virker meget bra selv med original coil.
Valget er vel en smak sak, men begge deler gir stabil og nærmest vedlikeholdsfri tenning.

Det ble nevnt her inne tidligere at 123 har vakumregulering, men det har ikke jeg forstått? Det må i så fall forklares?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Elektronisk tenning - Ignitor

Post by Reodor57 »

Nå har vi tilfeldigvis begge deler :-), så kan uttale meg litt føler jeg. 123 fungerer veldig greit, og en har visse andre muligheter i tillegg til bare å bytte ut stiftene på en vanlig fordeler. Men, så lenge en ikke modifiserer motoren i nevneverdig grad så fungerer begge deler like bra. Men, og det er et men. Med ignitor forutsetter det at fordeleren er i god stand. Overhalte fordeleren til Blåmann fordi jeg ikke fikk den til å gå som jeg ville. Fungerte greit en stund , men den begynte plutselig å "butte imot" når jeg skulle starte bilen. Det viste seg at jeg da ikke hadde fått den mekaniske reguleringen til å gå lett nok slik at den ikke gikk tilbake fra full tenning. Etter at jeg fikk fikset dette og strammet litt på fjærene fungerer den fint igjen. Bilen har forøvrig aldri vært vanskelig å starte.
I Gråbein var fordeleren litt "frynsete" i kanten etter over 20 års stillstand og slett vedlikehold før det igjen, så valgte å putte inn en 123 fordeler. Enkel å stille inn, men når det er sagt, er den klønete å stille om tenningskurven på. Da må fordeleren ut fordi justeringen sitter på undersiden. Den største fordelen er at alt er nytt, og det ser nesten originalt ut foruten at den ikke har vakuumklokka bakpå. Den har slangetilkobling, men tror den bare føler på undertrykket uten at ting beveger seg fysisk inni. Jeg vil også tro at tenningen ikke endrer seg så lenge motoren går på lavt turtall uansett om en suger i slangen eller ikke. På tomgang ønsker en jo kun at motoren skal gå pent og rolig. De mange reguleringskurvene vil også kunne regulere effekten av vakuumet i manifolden slik at en unngår knitring. På en gammel fordeler med fysisk flytting av stiftene var dette vanskeligere uten å justere utslaget til vakuumregulatoren om dette var mulig. Var det ikke mulig ble det til at en tok vekk slangen og plugget denne.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Elektronisk tenning - Ignitor

Post by Torbo2 »

Jeg bruker selvbygde i PV-en og Duetten fra Eektrokit, men for tiden vanlig stiftetenning på Duetten, da jeg hadde noe fusk på tomgang. Så fikk jeg eliminert elektronikkfeil.
Feilen var så uvanlig som sprekk i manifold...
Så går vel Elektrokitten inn igjen, eller så blir den erstattet med Ignitor, da den er genialt enkel og uten masse ledninger.
Fordelerne er fine, så jeg tar nok ikke steget til 123.
Post Reply