Best bak
Best bak
Forklaring på mange uforklarlige ulykker!
Om noen var i tvil så kommer et eksempel her:
http://www.vibilagare.se/video/darfor-s ... a-bak-1454
Det samme sier Veg og Trafik Institutet, Michelin, Continental o.a.
Jeg kunne lagt fram mye mer dokumentasjon, men dette er vel bra foreløpig?
De som evt. mener noe annet, bør tenke på at liv kan gå til spille....!
Om noen var i tvil så kommer et eksempel her:
http://www.vibilagare.se/video/darfor-s ... a-bak-1454
Det samme sier Veg og Trafik Institutet, Michelin, Continental o.a.
Jeg kunne lagt fram mye mer dokumentasjon, men dette er vel bra foreløpig?
De som evt. mener noe annet, bør tenke på at liv kan gå til spille....!
Re: Best bak
Det var en interessant video, og ikke minst interessant å lese alle debattinnleggene under.
Snakk om religion!
Snakk om religion!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Best bak
Det er flere ting her, men man må se på worst case....
Jeg ville ikke lånt bort bilen min til min sønn med slitte dekk bak. Tenkt om han skulle kjørt litt fortere enn 80 i Sjølystsvingen på våt vei og bakstussen hadde kommet seilene! Hva gjør man da? Motstyre, ja, men det er ikke alltid så god plass der til å sladde.
Er man alltid forberedt? Nei! Vi gjør så mye rart i bilen snart at det går på sikkerheten løs.
For to uker siden så jeg ven vinglete bil (tysk), og i min høye bil så jeg hva hun hold på med! Det lyste blåhvitt fra en firkant på lårene hennes. Det var en ipad! Og den ene hånda på der og den andre var på rattet... Det var like før jeg ringte til politiet... men det er ikke min stil, da jeg langt fra er perfekt i trafikken selv. Men jeg bare registrerer at vi har en farlig utvikling.
Våre biler er til å kjøre med, kanskje ikke de beste kjøreegenskapene o.a. men det er vel det som er moroa, og ikke fikle med dingser?
Det er en grunn til at vi har billig forsikring.. det er ikke bare la kjørelengde som gjør at veteranbiler praktisk talt aldri er involvert i ulykker.
T.Ø.I. ha også tidligere bekreftet at det er de nyeste bilene som er mest utsatt for ulykker, og da gikk de ikke lengre tilbake i tid enn ti år!
Ja, man få noen tanker! Falsk trygghet!?
Saken er den samme om det er fram- eller bakhjulstrekk.
Så kan noen påstå at bremselengden er bedre på en forhjulstrekker med nye dekk framme. Ja selvfølgelig, da over 70 prosent av bremseeffekten ligger der!
Men hva er best av å møte noen sideveis eller med fronten? Og er man redd for for lang bremselengde skal man kjøpe alle fire dekkene nye, så slipper man å engste seg. Eller kanskje endre kjørestilen, kanskje se litt lengre fram i trafikken når man er ute og kjører?
Selv med halvslitte dekk framme vil man forresten få en tyngdeforskyvning til framhjulene (dynamisk moment) og bakhjulene løfter marktrykket tilsvarende, og da blir det farlig. Dette er det ikke mange som tenker på. Det er jo få som har lært om dynamiske endringer i bilen ved forskjellige kjøreforhold.
Med slitte dekk foran får man et forvarsel om glatt føre, og ved å slippe opp gasspedalen et par cm, flytter man friksjon fra framdrift til styring og bilen retter seg opp.
"- Ja men i dag har man jo elektronikk, ESP, ABS, osv. som skal ivareta slike situasjoner", sier mange.
Faktum er at disse ikke har noen effekt/funksjon når det ikke er friksjon eller grep å jobbe med! Nå hjula ikke har noen å ta tak i så er løpet kjørt, om man er kommet over den magiske grensen.
Andre forhold er jo overbremsing bak, når kallipere henger halvveis på grunn av korrosjon, eller bremsetromler er fulle av bremsestøv bak og lugger til, så hjelper ikke alltid ABS-en (om man har) særlig.
Det er en grunn til at bilfabrikkene legger under 30 prosent av bremsekraften bak, og med god sikkerhetsmargin. man vil rett og slett ikke at det skal slippe bak!
Dette kan du gjøre hjemme:
Ta en lekebil og legge en tape over bakhjulene og slipp den nedover en planke i ca. 30 grader helling. Svært mange tror at bilen da styrer fint nedover hellingen.
Men det motsatte skjer. Bilen snur seg rundt i løpet av et kvart sekund, og det er ikke alltid vil klarer å reagere på den tiden?
Morsomt eksperiment, også for barna, som kun bruker bakbremsene på sykkel! Det er også galt! Her måtte jeg kjempe lenge med mine egne barn for at de skulle forstå.
Motorsyklister som tidligere bare brukte bakbremsen, var stadig utsatt for ulykker, og det er først i den senere tid at dette har vært et større tema ved opplæring.
På sjåførskolen regnet vi med 1 sekund. Men selv om vi normalt reagerer noe raskere, hjelper det ikke om vi ikke er forberedt.
Jeg forakter ikke firehjultrekk, men der er det fare for å tøye grensene litt lengre. Og jeg må tilstå at jeg er dårlig på å håndtere en firehjulstrekker i sladd...
Det var mye, men jeg er engasjert på dette felt, og det er mye uenighet. Men jeg registrerer at det er de mest bilkyndige som mener det samme som meg, men dessverre er ikke de alltid like mye frampå som andre "eksperter"....
Spørs om vi ikke må tilbake den den gamle gode regelen med å kryssbytte hjulene?
Jeg ville ikke lånt bort bilen min til min sønn med slitte dekk bak. Tenkt om han skulle kjørt litt fortere enn 80 i Sjølystsvingen på våt vei og bakstussen hadde kommet seilene! Hva gjør man da? Motstyre, ja, men det er ikke alltid så god plass der til å sladde.
Er man alltid forberedt? Nei! Vi gjør så mye rart i bilen snart at det går på sikkerheten løs.
For to uker siden så jeg ven vinglete bil (tysk), og i min høye bil så jeg hva hun hold på med! Det lyste blåhvitt fra en firkant på lårene hennes. Det var en ipad! Og den ene hånda på der og den andre var på rattet... Det var like før jeg ringte til politiet... men det er ikke min stil, da jeg langt fra er perfekt i trafikken selv. Men jeg bare registrerer at vi har en farlig utvikling.
Våre biler er til å kjøre med, kanskje ikke de beste kjøreegenskapene o.a. men det er vel det som er moroa, og ikke fikle med dingser?
Det er en grunn til at vi har billig forsikring.. det er ikke bare la kjørelengde som gjør at veteranbiler praktisk talt aldri er involvert i ulykker.
T.Ø.I. ha også tidligere bekreftet at det er de nyeste bilene som er mest utsatt for ulykker, og da gikk de ikke lengre tilbake i tid enn ti år!
Ja, man få noen tanker! Falsk trygghet!?
Saken er den samme om det er fram- eller bakhjulstrekk.
Så kan noen påstå at bremselengden er bedre på en forhjulstrekker med nye dekk framme. Ja selvfølgelig, da over 70 prosent av bremseeffekten ligger der!
Men hva er best av å møte noen sideveis eller med fronten? Og er man redd for for lang bremselengde skal man kjøpe alle fire dekkene nye, så slipper man å engste seg. Eller kanskje endre kjørestilen, kanskje se litt lengre fram i trafikken når man er ute og kjører?
Selv med halvslitte dekk framme vil man forresten få en tyngdeforskyvning til framhjulene (dynamisk moment) og bakhjulene løfter marktrykket tilsvarende, og da blir det farlig. Dette er det ikke mange som tenker på. Det er jo få som har lært om dynamiske endringer i bilen ved forskjellige kjøreforhold.
Med slitte dekk foran får man et forvarsel om glatt føre, og ved å slippe opp gasspedalen et par cm, flytter man friksjon fra framdrift til styring og bilen retter seg opp.
"- Ja men i dag har man jo elektronikk, ESP, ABS, osv. som skal ivareta slike situasjoner", sier mange.
Faktum er at disse ikke har noen effekt/funksjon når det ikke er friksjon eller grep å jobbe med! Nå hjula ikke har noen å ta tak i så er løpet kjørt, om man er kommet over den magiske grensen.
Andre forhold er jo overbremsing bak, når kallipere henger halvveis på grunn av korrosjon, eller bremsetromler er fulle av bremsestøv bak og lugger til, så hjelper ikke alltid ABS-en (om man har) særlig.
Det er en grunn til at bilfabrikkene legger under 30 prosent av bremsekraften bak, og med god sikkerhetsmargin. man vil rett og slett ikke at det skal slippe bak!
Dette kan du gjøre hjemme:
Ta en lekebil og legge en tape over bakhjulene og slipp den nedover en planke i ca. 30 grader helling. Svært mange tror at bilen da styrer fint nedover hellingen.
Men det motsatte skjer. Bilen snur seg rundt i løpet av et kvart sekund, og det er ikke alltid vil klarer å reagere på den tiden?
Morsomt eksperiment, også for barna, som kun bruker bakbremsene på sykkel! Det er også galt! Her måtte jeg kjempe lenge med mine egne barn for at de skulle forstå.
Motorsyklister som tidligere bare brukte bakbremsen, var stadig utsatt for ulykker, og det er først i den senere tid at dette har vært et større tema ved opplæring.
På sjåførskolen regnet vi med 1 sekund. Men selv om vi normalt reagerer noe raskere, hjelper det ikke om vi ikke er forberedt.
Jeg forakter ikke firehjultrekk, men der er det fare for å tøye grensene litt lengre. Og jeg må tilstå at jeg er dårlig på å håndtere en firehjulstrekker i sladd...
Det var mye, men jeg er engasjert på dette felt, og det er mye uenighet. Men jeg registrerer at det er de mest bilkyndige som mener det samme som meg, men dessverre er ikke de alltid like mye frampå som andre "eksperter"....
Spørs om vi ikke må tilbake den den gamle gode regelen med å kryssbytte hjulene?
Re: Best bak
Det betinger dog at man ikke har dekk merket med rotasjonsretning...Torbo2 wrote:Spørs om vi ikke må tilbake den den gamle gode regelen med å kryssbytte hjulene?
Jeg hadde bil med permanent firehjulstrekk tidligere, nå en med bakhjulstrekk og innkoplbar firehjulstrekk. Fordelen er at jeg merker bedre når det begynner å blir vrient underlag, og kan kople inn firehjulstrekken bare når den behøves. Dessuten er det jo mye morsommere å kjøre bakhjulstrekk, da.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: Best bak
I ditt tllfelle kan det vel gå å bytte om framme og bak på hver side? Fra framme til bak på samme side og omvendt?
Jeg svarer litt fort nå, men det skulle vel gå?
Dessuten vil du ha ganske lik slitasje på din bil om alt er i orden. Og sliter den mest bak er grunnen at du sladder for mye!
Ombytte:
"Ja, men nå mister jeg kontrollen med hjulstillingen? Jeg får jo ikke sett om den sliter mest på inn- i forhold til utsiden av dekkene?"
Nei vel, men da har du enda en god grunn til å få sett på den viktige detaljen/hjulstilling før det kommer så langt at dekkene er feilsitt!
ja det er utrolig mange synspunkter her og mange er ritige og mange er feil. Men alle har sterkemeninger, da det angår mange. Og mange har gjort seg opp sine fastspikrede meninger, som kan være "ufravikelige".
Det jeg vil fram til at "the worst case", at f.eks. en ungdom kjører på natta i stor fart på en øde vei og bilen havner uforståelig ut på et jorde, i heldigste fall.
En film de viste meg på VTI i Sverige for noen år siden, var ganske tydelig og skremmene, og svenskene er litt mer framme ang. sikkerhet, så jeg hadde ingen problemer med å forstå hva de mente.
En kjent rallysjåfør kalget alltid på bilen... Den så understyrt! Og fabrikken "satte bilen opp" gjentatte ganger til å være mindre understyrt. Og hva skedde? ulykkene ble enda mer ufroklarlige og med større konsekvenser. På dette bilmerket med firehjulstrekk, kan man faksisk oppleve at rumpa kommer ut om man gi på i en sving. Så her har fabrikken "gått i fella" og kopiert noen av disse ideene over i "folkebilene".
Jeg for min del liker best at det er noen få prosent mer trekkraft framme, selv om ikke alle er enig med meg...
Jeg svarer litt fort nå, men det skulle vel gå?
Dessuten vil du ha ganske lik slitasje på din bil om alt er i orden. Og sliter den mest bak er grunnen at du sladder for mye!
Ombytte:
"Ja, men nå mister jeg kontrollen med hjulstillingen? Jeg får jo ikke sett om den sliter mest på inn- i forhold til utsiden av dekkene?"
Nei vel, men da har du enda en god grunn til å få sett på den viktige detaljen/hjulstilling før det kommer så langt at dekkene er feilsitt!
ja det er utrolig mange synspunkter her og mange er ritige og mange er feil. Men alle har sterkemeninger, da det angår mange. Og mange har gjort seg opp sine fastspikrede meninger, som kan være "ufravikelige".
Det jeg vil fram til at "the worst case", at f.eks. en ungdom kjører på natta i stor fart på en øde vei og bilen havner uforståelig ut på et jorde, i heldigste fall.
En film de viste meg på VTI i Sverige for noen år siden, var ganske tydelig og skremmene, og svenskene er litt mer framme ang. sikkerhet, så jeg hadde ingen problemer med å forstå hva de mente.
En kjent rallysjåfør kalget alltid på bilen... Den så understyrt! Og fabrikken "satte bilen opp" gjentatte ganger til å være mindre understyrt. Og hva skedde? ulykkene ble enda mer ufroklarlige og med større konsekvenser. På dette bilmerket med firehjulstrekk, kan man faksisk oppleve at rumpa kommer ut om man gi på i en sving. Så her har fabrikken "gått i fella" og kopiert noen av disse ideene over i "folkebilene".
Jeg for min del liker best at det er noen få prosent mer trekkraft framme, selv om ikke alle er enig med meg...
Re: Best bak
En selvopplevd historie:Torbo2 wrote:Dette kan du gjøre hjemme:
Ta en lekebil og legge en tape over bakhjulene og slipp den nedover en planke i ca. 30 grader helling. Svært mange tror at bilen da styrer fint nedover hellingen.
Men det motsatte skjer. Bilen snur seg rundt i løpet av et kvart sekund, og det er ikke alltid vil klarer å reagere på den tiden?
Morsomt eksperiment, også for barna, som kun bruker bakbremsene på sykkel! Det er også galt! Her måtte jeg kjempe lenge med mine egne barn for at de skulle forstå.
Min første bil var en forhjulsdrevet Subaru fra 1979. Denne var fantastisk på vinterføre. Uansett hvordan jeg "herjet" så slapp den ikke med bakparten. Aldri!
Våren 85 var jeg tidlig ute og skiftet til sommerdekk. Så kom det obligatoriske siste snøfallet. Jeg var lat, ung og uerfaren, og skiftet tilbake til vinterdekk - på forhjula. Bak lot jeg sommerdekkene sitte. Skulle jo bare en kort tur, og styring, fremdrift og bremser var jo framme, så bak var det ikke så farlig med....
Kom i passe fart oppover Grefsenveien til Storokrysset. På bakketoppen er det en liten sving. Plutselig, og helt uten forvarsel slapp bakparten. På brøkdelen av et sekund sto jeg bak fram. Heldigvis var jeg alene på veien, og stoppet i en fortauskant. Noen ganger er lykken bedre enn forstanden.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Best bak
Det er det som står i instruksjonsboken at man skal gjøre.Torbo2 wrote:I ditt tllfelle kan det vel gå å bytte om framme og bak på hver side? Fra framme til bak på samme side og omvendt?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Best bak
DA har du riktig bilmerke!
Re: Best bak
Selvfølgelig!Torbo2 wrote:DA har du riktig bilmerke!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Best bak
Ganske smart det med å ta med reservehjulet i "rotasjonen"! Men i praksis er det vel verre, og ikke hjulene er like....
Men "firerbytte" - to og to, er jo bra det også....
Men "firerbytte" - to og to, er jo bra det også....
Re: Best bak
Enig i det. Ofte er det enten et minihjul eller et dekk med stålfelg som ikke passer inn i stilen med de 4 andre...Torbo2 wrote:Ganske smart det med å ta med reservehjulet i "rotasjonen"! Men i praksis er det vel verre, og ikke hjulene er like....
Men "firerbytte" - to og to, er jo bra det også....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Best bak
Det er jo litt skummelt med firehjulstrekkere, da noen hevder at det kan slite ut koplingsenhetene mellom fram- og bakaksling, og ev.t sperrer framme og bak?
Dette har jeg ikke sett bevist, så det kan jeg ikke si mer om...?
Dette har jeg ikke sett bevist, så det kan jeg ikke si mer om...?
Re: Best bak
HVA kan slite ut koblingsenhetene?Torbo2 wrote:Det er jo litt skummelt med firehjulstrekkere, da noen hevder at det kan slite ut koplingsenhetene mellom fram- og bakaksling, og ev.t sperrer framme og bak?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Best bak
Det blir hevdet at diameterforskjeller på hjulene kan slite på innkoblingsenheter, f.eks. viskosekoblinger, o.a. men dette har jeg mine tvil om, men jeg vet ikke nok om dette, mest teori. En gang klarte vi å knekke en innkobling på en Nissan Z-rail, da vi kjørte effektprøve på forhulene og prøved å kutte ut innkoblingsenheten til bakhjulene. Da ble det bare mos inni bak foran differensialen, fordi elektronikken ikke lot seg overstyre. Så det endte med at vi måtte skru av mellomakslingen for å kjøre effektprøve på motoren. Men det falt heller ikke i god jord hos importøren.
De bilene holdt jo ikke hk-ene som de var oppgitt til, på 140. Men vi fikk ut kun 120 ca.... Det var vel ikke så bra?
Men importøren fikk ut av seg så mye teknisk "svada" om tingene her, årsaker osv. at hvem som helst kunne få fnatt.... Datt var datt....
De bilene holdt jo ikke hk-ene som de var oppgitt til, på 140. Men vi fikk ut kun 120 ca.... Det var vel ikke så bra?
Men importøren fikk ut av seg så mye teknisk "svada" om tingene her, årsaker osv. at hvem som helst kunne få fnatt.... Datt var datt....
Re: Best bak
Diameterforskjell på biler med firehjulstrekk er nok lite heldig.Torbo2 wrote:Det blir hevdet at diameterforskjeller på hjulene kan slite på innkoblingsenheter, f.eks. viskosekoblinger, o.a. men dette har jeg mine tvil om, men jeg vet ikke nok om dette, mest teori.
Har ikke noe ønske om å prøve. Jeg har reservehjul i full størrelse.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen