Smarte ventilløft/-åpninger

Nyttige linker en kommer over på internett
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Smarte ventilløft/-åpninger

Post by Torbo2 »

Interessant det her....
Jeg er ikke hjemme, så jeg får ikke sett nærmere i boken. Har bare plukket opp deler fra den tidligere..
Karkteristikken for denne motoren virker litt uvanlig i og med at effektkurven har en svak bue, noe som var vanlig eller ønskelig før i tiden, da biler var næremere traktorer? B16 ble jo også brukt i traktorer. Så her kan det se ut til at det er snakk om en motor som har såkalte "sliteregenskaper"?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Smarte ventilløft/-åpninger

Post by Torbo2 »

Litt til:
Den karakteristikken på D-varianten er jo laget for "lugn" kjørestil også... - mer krefter i bunn...
Kan denne ha sammenheng med D-karakteristikken til B18/B20? - med stor løftehøyde, men med andre åpningstider for å skape en seigere motor, og for å få mest mulig ut fra motoren med en forgasser? Og en rimelig løsning f.eks. for salg i andre land?

Kan det være samme motor som ble brukt i båter? Her ville den nok passet bra inn, med god virkningsgrad og økonomi på marsjfart...
Jeg likte i alle fall den motorkarakteristikken, og det er noe ala den jeg vil ha, men med høyere kurver hele veien, fra bunn til topp... og en svak bue på hk-kurven som her...
Motoren har rett og slett et større arbeidsområde, og med et høyere gir i tillegg, har man også et (større) - mer fleksibelt hastighetsområde å cruise på.
En annen fordel med en slik motor, er som Stahl også er inne på, at man ikke trenger å gire så ofte. Noen vant løp før i tiden av den grunn, da girskifte stjeler sekunder. Og det blir mindre muligheter for bomgiring ved stresset kjøring. Men det med tiden er ikke jeg så opptatt av....
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Smarte ventilløft/-åpninger

Post by Reodor57 »

Forskjellen på B16A og B16D er kompresjonen på D 8,2:1 mot As 7,4:1
Jeg økte en Toyotamotor (1600 1982mod) en gang fra 9:1 til 9,6:1 og fikk en vesentlig seigere motor uten å gjøre andre ting en ørlite porting i topplokket ved manifolden...
Toforgasserløsningen til B16B med samme kompresjon gir litt høyere dreiemoment (DVS kurven i boken er feil B16D har lavere maks moment enn B16B) Det interessante er at maksmomentet flytter seg ned ca 1000o/min ved å gå fra flerforgassere til en, med en mellomting mellom B16B og B16A som maks dreiemoment. (Noe også tidligere diagram viser (BMW 2000T mot 2000Ti NB! BMW 2000Ti er ikke en injectionmotor. Den heter 2000Tii fra den tiden hvor de sprekeste bilene hadde modell betegnelsen nesten rundt hjørnet på bakskjermen hehe :-)) B16D kan godt ha blitt brukt i båter da en vanlig fallforgasser ikke lar seg påvirke like mye av endringer i undertrykket i manifolden som en SU gjør. Den vil derfor ikke surne like lett på tomgang, og ha et bedre potensiale når en skal opp i fart. Har jo en ca 10hk mer enn A motoren som sagt og får opp momentet tidligere enn B motoren..
Kan vi her ha funnet den ideelle løsningen ?? Time will show :D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Smarte ventilløft/-åpninger

Post by Torbo2 »

Kompressjonen er trolig øket for å kompensere for en endret kam her? Det virker som det er snakk om en kamform som ikke er vanlig nå til dags.
Jeg skal ikke gå inn på dette, da det blir for mye gjetting. Men jeg enig i at denne B16D er interessant, og jeg skulle gjerne målt den ut med gradeskive og løftehøyde på ventilene! Så en slik må vi få tak i!
Kan det være em motor for det amerikanske markedet? De ville jo i sin tid ha biler med bunndrag?
De brydde seg ikke om toppeffekt i det hele tatt. Men de løste det på enkleste måte med stort motorvolum.

Ikke les her jangu....

Vet at jangu har en B16 som er brukt i båt, så det kan hende at jeg besøker ham en dag han ikke er hjemme og finner ut av hva den inneholder?
Vi jo ikke fortelle ham om at denne motoren har uvanlig bra (kanskje) egenskaper.... Han kan få en nyovermalt i bytte fra meg?
Post Reply