Smarte ventilløft/-åpninger

Nyttige linker en kommer over på internett
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Smart ventilløft/-åpninger

Post by Reodor57 »

Lite tverrsnitt på spjeldåpningen har noe å si, ikke hvor mye det står åpent. Bytter en fra en 45 til 40 størrelse forgasser flytter en effektkurven nedover. Dette også fordi en da bruker mindre venturiåpninger. Altså lufthastigheten igjennom forgasseren er avgjørende for responsen i lave turtallsområder. Store tverrsnitt gjør at en har god respons i høye turtallsområder men mindre i lave. Dette er alltid et kompromiss, og det finnes formler for å regne ut omtrentlige verdier, og så må en prøve seg frem for å finne det som passer ens eget oppsett best.
Her hadde jeg som sagt latt være å endre kamtidene rett og slett fordi motoren normalt har toppeffekten på 4500 o/min med originalforgasseren. En vil oppnå en litt friskere motor på toppen av effektkurven med denne kammen. Denne er jo satt opp med toppeffekten på beskjedne 5500 o/min mens en B18 ofte ligger på 6500 med en snill trimkam. Standard B18 ligger på 5500...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Smart ventilløft/-åpninger

Post by hlyshaug »

Jeg tillater meg å gjengi svaret fra RS motor, men må medgi at dette går en smule over hodet på meg (godt å ikke være utlært :D )

Sitat:
1: Har du sjekket hvor mye feil ev den B kammen blir stående i forhold til tider den er slipt for?

2: Sett in veiv og kam inkl løftere på sylinder 1. monter dette med et sett gamle lager, så slipper du og ripe opp de nye.

3: Monter inns og ex ventil på syl 1 med noen myke fjærer feks fra vippearmene på B 20 samt lås og retainere.

4: Juster riktig ventilklaring på inns og ex ventil.

5: Turn motor tilbake så innsug ventilen ikke åpner, mål så hvor langt det er fra retainer og ned til et fast punkt på toppen/ må gjøres med måleur ev digit skyvelære.

6: Turn motor i riktig rettning til den er på nøyaktig TDC, sjekk da hvor mye inns ventil er åpen, og nullstill ev syvelære og mål på ex ventil og null still skyvelære.... fortsett og turne motor i samme rettning til ex vent er lukket. og mål da på nytt på ex ventil.

7: Differansen skal da være ca 0,4 -0, 5 som innsug ventil er mere åpen /v TDC, hvis dette ikke stemmer må du finne ut feilmargin i anntall grader på veiv, deretter kan vi lage en kile til deg.

8: Hvis inns eksempelvis er 2mm åpen@TDC/ skal ex være ca 1,5 mm åpen.

Sitat slutt...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Smart ventilløft/-åpninger

Post by Torbo2 »

På B16B og ikke minst på Iskys-kam er maks effekt rundt 6000 o/min og ikke rundt 4500-5000 o/min.
Image
Denne sier vel sitt....

Som nevnt over skal kammen måles tut fra de oppgitte data, f.eks. p ovennevnte måte eller kun ut fra gradeskive. Så får vi høre hva spesialisten over kan foreslå ut fra hlyshaugs ønsker og ikke ansdres....
Disse kurvene forandres ikke vesentilig med annen forgasser. Det ville vært for enkelt...
Og for ikke å blande inn for mange variabler, kan vi se bort fra forgassere her. De kan på forsjellige måter forandre fyllingsgraden, ja, men det er ikke det som er det vesentlige her.
Det er snakk om manrginer i forhold til betydningen av kamtidene. Og har mest å si for motorgange/blandisngsforhold og økonomi.
Tror både hlyshaug og jeg vil ha effeltkurven forskjøvet og mer kraft rundt 3500 o/min og oppover derfra. Hva du vil må jo bli din sak, du vet jo best hva du vil med din motor og det er det jo ingen som kan blande seg oppi..
Men også på grunn av støynivå osv. er det noe mas å la motoren frese med over 5000 o/min for å få nødvendig effekt under akselerasjon f.eks.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Smart ventilløft/-åpninger

Post by Torbo2 »

Foretrukken kile, snill forskyvning (minimal) vil gi ca. 6 hk mer på 2500 - 3500 o/min. Men enda mer forskyvning kam man lett få 10 hk mer i dette området, men da går effelten ned over 5500 o/min, om det betr noe? Den prikkete linjen er en "snill" og ufarlig anbefaling...
eks: Den prikkede linjen er en foretrukken linje.. Mulig at man bør velge 8 hk og en bitte litt litt "hissigere" kile? og heller miste tilsvarende - ca . 8 hk ved det øvre turtallsområdet..?
Men dette er hlyshaugs valg.
Skissen er bare en grov framstilling:
Image
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Smart ventilløft/-åpninger

Post by Reodor57 »

Tror du tenker litt feil her. Effektkurven skal tilnærmet paralellforskyves nedover langs y aksen, ikke langs x aksen... putter en på en turbo blir det noe i retning av det som er vist. Dreiemoment kurven blir omtrent riktig, men blir også litt lavere da fyllingen ikke blir optimal...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Smart ventilløft/-åpninger

Post by Torbo2 »

Dette er ikke noe jeg tenker, dette er noe jeg og andre vet.
Da vet du noe annet enn ekspertene.. Det nytter ikke alltid å tro....
Du får sjekke trimmeren Sylves sider, så får du sett hvordan ting henger sammen... tror nok han vet mer enn de fleste om dette.
Jeg stoler i alle fall på ham, også fordi det stemmer med egne og andres målinger og erfaringer.
Du mener jo at kurven i utgangspunktet også er feil, siden du nevner at maks effekt med B-kam ligger på 5500 o/min.
Hvor fant du det forresten?
Så da er det mye feil her etter din mening skjønner jeg... Selv kurvene fra Volvo!???
Så langt jeg kan se er ikke kurven i ferd med å snu over 5500 0/min. Det er bare visningen som stopper i underkant av 6000 o/min. Det vil aldri falle særlig bratt på en bensinmotor.

Det du skriver om effektkurven vil jeg ikke gjenta, da det er helt på jordet, og kan forlede og forvirre....
Her mener jeg at det er jo en selvfølgelighet at kurven flytter seg langs x-akslingen, ellers ville det ikke skjedd noen positiv endring!!
Toppen av effektkurven kan flytte seg litt på y-kurven, kanskje noe litt enn vist, men det har jeg ikke regnet på, da det er både forklart tidligere, og at det er mindre vikitg, da det ikke er der man vil ha så mye ekstra...

Jeg bare henviser til det andre også har gjort, f.eks. Sylves på sine motorsider, siden du ikke følger med her....
Kunne gjerne nevnt mange andre kilder, men finner det helt unødvendig...
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Smart ventilløft/-åpninger

Post by Reodor57 »

Merkelig at en skal få bedre fylling på lavere turtll som igjen fører til så mye høyere effekt ved lavere turtall bare ved å flytte kamtiden. Tror nok effektoøkningen er svært beskjeden, men en liten økning i Dreiemoment på tidligere turtall er veldig effekfullt. Som dieselmotorer kontra bensin med samme effekt. Har en kurve som viser enkeltforgasser kontra flerforgasser med endret kompresjon. Effektkurven flytter seg ikke langs x aksen selv om Dreiemomentkurven er forskjøvet. Den viser også at enforgasser motoren har høyere Dreiemoment på de lavere turtallsområdet.
Med en og to doble forgassere og endret kompresjon.
Med en og to doble forgassere og endret kompresjon.
Jeg synes det er rent ut sagt merkelig om ingen skulle ha fått med seg at kurven flytter seg langs x aksen om en endrer kamtiden som foreslått i innleggene over. Det ville jo igjen si at alle kamaksler og motorer er laget feil i utgangspunktet, og den biter jeg ikke på. For å få til den røde linjen må en gjøre andre endringer også, ikke bare flytte kammen. Toyota har motorer som kombinerer endring av kamtider med injection systemet, men dette gir bare høyere effekt i øvre turtallsområdet og bedre Dreiemoment i lavere. Hadde det gitt økt effekt i lavere turtallsområdet så hadde de ikke laget "husmormotorer" med den teknologien...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Smart ventilløft/-åpninger

Post by Reodor57 »

For å forsette litttl. Om en tar samme motoren som over og setter på injection får en et øket Dreiemoment, og marginal økning av effekten i det lavere turtallsområdet. Av dette avleder jeg at en må opp i volum på motoren for å få øket effekt. Legger ved et skjema på dette. En kan øke effekten i lavere turtallsområder ved å dytte inn en større mengde brennbar blanding med overtryk, men dette får en ikke til med en sugemotor. Husk at om en åpner innsuget tidligere, stenger den tidligere også. Eksosen åpner tidligere og stenger... Effekten HK er et resultat av hvor mye brennbar blanding en får inn per tidsenhet. Det er en grunn til at racermotorer har skyhøye effekter og turtall.
Diagram injection:
Effekt av injection
Effekt av injection
Volumøkning her illustrert med boblemotorer
Effekt av Volumøkning
Effekt av Volumøkning
Dette er hvorfor jeg er litt skeptisk til påstanden om 8-10 hk på tidligere turtall med samme motor med endret timing på kammen. Det er ikke logisk, selv om endret Dreiemoment kurve på lave turtall selvsagt kan oppleves brutalt.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Smart ventilløft/-åpninger

Post by 445 »

Hei mine gode venner Torbo2 og Reodor57!

Dere ligger noen lysår foran de fleste av oss andre i kunnskap om bil.
De fleste "normale" (finnes det?) PV-brukere kommer aldri bort i denne type problemstillinger, men noen av oss lytter og forsøker å lære.

Siden jeg har har påtatt meg å være moderator, så ber jeg dere om å tenke på at de fleste av leserne er glade amatører.
For utenforstående kan enkelte av kommentarene oppfattes som "krangling", og det driver jo ikke vi med.

Gleder meg til å lære mer om ventilløft "for dummies".
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Smart ventilløft/-åpninger

Post by Reodor57 »

Krangling er jeg ikke med på at det er. Jeg måtte bare underbygge det jeg sier med diagrammer, når andre også bruker dette. For å ta det enkelt så "vedhuggere" og økonomer som deg også kan ha en forståelse for ventiltider. Mengden en får inn i ovnen har noe med hvor lenge en holder døra åpen. Varmen en får ut er en funksjon av trekken, størrelsen på forbrenningsrommet og hvor ofte en putter på ved. En kan putte på for mye også, men det er en annen sak.. Egentlig er det så enkelt rent bortsett fra at ovnsvolumet endrer størrelse hele tiden slik at det ikke er vilkårlig når en åpner døra hehe Ha en fin Søndag :-) :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Smart ventilløft/-åpninger

Post by 445 »

Det var en herlig sammenligning!

En riktig god søndag til deg også!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Smart ventilløft/-åpninger

Post by Torbo2 »

Bare for å nevne det så er metoden med forskyving av kamtidene også interessant for bilfabrikkene, noe som skulle være ytterligere bevis for at dette virker ... Eneste forskjellen er at man her på eldre motorer må bestemme seg for om man vil ha et kompromiss mellom mer effekt i de øvre turtallsområdet og ved lave turtall, eller en forbedring med ved lavere turtall og noe mindre ved høye turtall.
Mens bilfabrikkene har variable kamtider ut fra turtall, og da får man på sett og vis i pose og sekk.
Men jeg håper da noen har tro på dette, selv om jeg opplever gang på gang at en idé av en person ikke er bra før den er bevist og forklart på 100 forskjellige måter.
Jeg mener vel stort sett at en idé i utgangspunktet er bra til den er prøvd..
Jeg skjønner ikke hvorfor det blir så mye pes hver gang jeg legger ut en idé eller forslag?
Så dette medfører bare at jeg for min del ikke kommer med for mange tips og forslag i framtida ...
Dette minner meg forresten om en "bakvendt" nabo jeg hadde for mange år siden.
Da jeg nevnte at den beste fiskeplassen var på nordsiden av holmen, så skulle han absolutt fiske på sørsiden. Etter hvert måtte jeg som regel foreslå det motsatte av det jeg ville for prøve fiskelykken der hvor jeg egentlig ville ...

Enig med 445 at det kan bli for komplisert her. Dessuten blir det litt for mange sammenblandinger av kurver som få har interesse av.
Krangling? Noen hver vil vel ta til motmæle når man ofte blir møtt med merkelige mot- eller vrangforestillinger om at dokumenterte ting ikke er som det blir skrevet, og som er gjort mange ganger tidligere, også av eksperter.
Jeg forholder meg til de som har drevet med slike ting å mange år. Jeg prøver som regel å forklare ut fra kjente teorier, men nå dette blir forsøkt "slått i hel" med uvisse og uklare motargumenter er fristene å utdype ting. Selv om det ikke er meningen.

Jeg tror at det er sagt nok om denne saken her. Så får den enkelte velge om dette har betydning for en selv? Eller sjekke videre på andre steder.
Igjen vil jeg anbefale å sjekke Sølve Stahls motorsider.
http://www.stahlmotor.se/Rad_o_Tips/Kam ... axlar.html
Så får den som ikke er enig ta det opp direkte med ham ... Så slipper jeg pese med forkalkinger som "preller av som vann på gåsa".
Mange er vel rett og slett fornøyd med motoren som den er, og få har valgt å bytte kam, så dette er kun få noen få lesere, eller spesielt interesserte.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Smart ventilløft/-åpninger

Post by 445 »

Jeg er glad for at vi har enkle, ukompliserte motorer som selv vi amatører forstår hvordan fungerer.
Moderne motorer med variable ventiltider, hydrauliske løftere og masse elektronikk vil neppe leve like lenge som våre støpejernsklumper.

Dette med hestekrefter, moment og turtallskurver er forøvrig veldig variabelt mellom ulike biler, girkasser og annet.
Min firmabil (en RAV4 150 hk automat) er deilig å kjøre, flott til å dra tilhenger etc, men treeeeg de første meterne fra oppstart. Når jeg står å venter på min tur i Sinsenkrysset, så kommer jeg mye raskere i gang med Duetten enn med Raven. Men deretter er jo Duetten sjanseløs.....

En riktig god søndag ønskes!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Smart ventilløft/-åpninger

Post by Torbo2 »

God søndag! Nå er det nok best å komme seg ut i finværet, med eller uten hestekrefter...
Jeg tror du må ha et slikt justerbart kamdrev, så kan du jo få mer i bunn du også: :D
Image
Ellers kan du jo kjøpe ny kam her: :D
http://www.enem.se/
Og så bare øke turbotrykket om du ikke vil miste toppeffekt... :roll:
Har kjøpt fra dem og de er bra..
Da vil nok neste eier lure fælt på hva dette er for noe? :shock:
Hadde man hadd dreiebenk kunne man ha lagd et slikt til B16/18/20.
Noen i Amazonklubben har gjort det.. Hadde jeg visst at det ble motbør og merklige påstander mot mine argumenter, så skulle jeg ha tatt bilde av det jeg så på... Det var Imponerende!
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Smart ventilløft/-åpninger

Post by Reodor57 »

Et sånnt hadde jeg på Gtn for å kompansere for at kammen gikk for sent da den hadde slipt topplokk og overliggende kam. Ikke samme problematikken når kammen ligger i blokka. Da skal teoretisk sett timingen bli riktig selv med høvlet topp. Ser frem til at du forklarer teorien for meg på tomannshånd :-). Dersom begge målinger ble gjort med ideell innstilling av tenning og forgasser, og kun endring av timingen på kammen, så går dette bare ikke opp rent teoretisk... Såpass kan jeg om stromningteknikk som jeg har jobbet med de siste 30 åra. :-) :-). Gleder meg:-) :-) Ha en fin søndag :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply