Rimelig lakkboks

Nyttige linker en kommer over på internett
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Rimelig lakkboks

Post by Torbo2 »

User avatar
445
Posts: 6101
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Rimelig lakkboks

Post by 445 »

Akkurat den tråden har jeg lagt inn snarvei til for lenge siden!
Synes den ga en flott beskrivelse av muligheter som finnes i en vanlig garasje.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Rimelig lakkboks

Post by Torbo2 »

Nå du sier det så! Men det var det med husken da, og en god ting kan vel ikke sies for ofte..?
Ofte er de sånn at man erindrer, men får ikke alltid med seg hvor man har lest om ting.
I tilelgg så tror man at det er for kort tid siden, og så langt lengre siden..
Håper ikke dette har noen med alder å gjøre?
User avatar
445
Posts: 6101
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Rimelig lakkboks

Post by 445 »

Snarveien var på min egen PC. Tror ikke jeg har tipset om dette i en egen tråd her på forumet.
Uansett, en interessant tråd!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Rimelig lakkboks

Post by pals »

Jeg likte denne. Et godt eksempel på at det meste er mulig med enkle midler og pågangsmot.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
User avatar
445
Posts: 6101
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Rimelig lakkboks

Post by 445 »

Pals!
Har lurt på hvor du ble av. Skal ikke presse deg, men dine flotte karrosseri-innlegg er dypt savnet!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Rimelig lakkboks

Post by pals »

445 wrote:Pals!
Har lurt på hvor du ble av. Skal ikke presse deg, men dine flotte karrosseri-innlegg er dypt savnet!
Jeg har vært her hele tiden jeg :D
Bilen har stått rolig i sommer, men garasjen har blitt fin. Det blir vel oppstart på bilprosjektet til høsten igjen. Kanskje det blir hjemmelaget lakkboks på meg også? Det blir vel noe provisorisk for å få karosserilakken på understellet hvertfall.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
User avatar
445
Posts: 6101
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Rimelig lakkboks

Post by 445 »

Godt å høre! Gleder meg allerede.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Rimelig lakkboks

Post by Torbo2 »

Så da er det vel epoxy som gjelder under lakk? Det beste er godt nok.... :)
Og så kan jeg ikek unngå å nevne pusteslange/maske. En gang jeg holdt på i garasjen brukte jeg denne metoden, men løsningmidlene gjorde at ejg så stjerner. Som en regnbue, men knun med fine stjerner, selv om jeg stod i åpingen med grei pustemaske.
Så her må det litt oppfinnsomhet til... Enkelte løsemidler er uberegnelige.
Så her etterlyser jeg litt ekspertise?
Lakkrekvisita, kan vi snakke med dem? De er jo superproffe!
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Rimelig lakkboks

Post by pals »

Det er kun friskluftmaske som gir full beskyttelse. Alt annet er kun kompromiss for å hente det ut lille av oksygen som er igjen, innlandet giftige gasser og partikler som filtret ikke har tatt ut.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Rimelig lakkboks

Post by Torbo2 »

Takk for oppdatering! Har vel også mistanke om at kulfilter o.a. ikke er nok, nettopp som du sier det er jo ikke så mye oksygen igjen inni et lukket rom til å få levelige vilkår... Så er er advarselen blitt mer bombastisk!
Å bli svimmel ufrivillig er jo farlig... :!:


Erfaring....
En gang jeg støpte plastbåter sammen med noen kollegaer på kveldstid, så ble han ene litt rar og holdt på å falle, og så gikk vi bort til ham og det var rett før han stupte! Vi fikk ham ut av garasjen og så plutselig begynte han å snakke... Før det så han oss ikke da han var på vei ned i bakken. Grasjedøra sto oppe og vi brukte pustemasker, men... da fikk vi en ny erfaring. Der det ikek er særlg oksygen hjelper det ikke med ren CO og CO2 pluss løsmidler...
Kvelstoff sam man før i tiden, og det er vel med rette?
For ikke å snakke om da vi tok sjanser på verkstedet en gang, og hadde ikke til tid eksosavsug -- skulle bare osv.. men så kom hodepine osv...
Her må vi bare være forsiktig ret og slett!
Skal ikke fortelel flere "ulvehistorier", men det er mange av dem....
User avatar
445
Posts: 6101
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Rimelig lakkboks

Post by 445 »

Er det noen som har en formel som sier hvor mye frisk luft som må tilføres pr time i et rom av viss størrelse når man driver med lakkarbeider?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Rimelig lakkboks

Post by Reodor57 »

Nja. Minstekravet er 7 liter/sek per person ren pusteluft. Så har en krav til en hastighet på 0,5 meter per sekund bakfra forbi brukeren og mot arbeidsstykket.. Dvs at den friske lufta skal passere brukeren og mot arbeidsstykket uten å bli forurenset av lakk. I tillegg må en ta opp all luften som kommer ut av sprøytepistolen. Enkelt sagt kan en ta tverrsnittet på rommet en står i. F.eks 3 meter bredt og to meter høyt, som gir et tverrsnitt på 6m2. Det gir 3m3/sek om en regner 0,5 m/sek over tverrsnittet. Dette gir en viftestørrelse på 10800 m3/time. I tillegg kommer luften fra sprøytepistolen. Det sier seg da selv at dette er vanskelig å få til på en god måte. Lakkbokser har ofte tilførsel på toppen og avtrekk i gulvet, samt at lakkereren bruker en god maske, gjerne med frisklufttilførsel.
Med 10800m3/h tilsier det en vifte med tverrsnitt på ca 630mm som er STORT. I tillegg må en ha en perforert plate av noe slag som fordeler luften jamnt over flaten. Den eneste løsningen blir å redusere tverrsnittet så mye en kan ved å skjerme på alle sider av arbeidsstykket så godt det lar seg gjøre. En trenger da bare å regne på 0,5 m/s over "åpningen" pluss luft til pistolen. En kan da også lage en filtervegg i bakkant av arbeidsstykket som både hindrer at så mye lakk forsvinner ut på plenen til naboen, og lager en jamn fordeling på avtrekket.
Ellers får en vente til første frostnatten har tatt de fleste insektene og stå ute og lakkere i solen :-D. Dette altså for å være på den "sikre siden". Eller leie en lakkboks et sted.. En annen ting er at når en ikke holder på med dette så ofte så er det mindre farlig enn om en holder på med det til daglig. Normalt vil det da holde med en god kullfiltermaske. Husk at denne kun har en holdbarhet på noen uker om den har tilgang til luft. Jeg bruker en engangsmaske med kullfilter som jeg pakker omhyggelig ned i posen sin hver gang. Den holder da ofte et par runder før den sier takk for seg.. Uansett bør en sørge for god ventilasjon hvor friskluften kommer bakfra/ovenfra og går mot arbeidsstykket før den trekkes av på "bortsiden" av arbeidsstykket. (Avtrekket er her viktigst og må ligge så nære arbeidsstykket som mulig). Håper det var svar på ditt spørsmål 445 :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6101
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Rimelig lakkboks

Post by 445 »

Takk for veldig utfyllende og klargjørende svar.
Forstår at dette er en egen vitenskap.

I tillegg til helsefaren har vi jo også brannfaren. Visse typer lakk er meget brannfarlige.
Hvis denne "tåka" suges gjennom en vifte så kan det vel være stor risiko for brann?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6101
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Rimelig lakkboks

Post by 445 »

Kullfiltermaske. Her er jeg usikker på hvor lenge slike filtere varer.
Har en 3M-maske som jeg bruker når jeg står i kjelleren og maler panelingsbord.
Heftgrunning lukter ikke spesielt godt, men kullfilterne tar denne lukten - selv om filterne er et par år gamle.
Problemet er vel alle de skadelige stoffene jeg ikke klarer å lukte. Stopper filterne dem, så lenge jeg ikke kjenner malinglukta? Hvis ikke så er det nok mange som lurer seg selv til falsk trygghet med en "god" maske.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply