Før man tenkter på porting av topplokk, montere større ventiler, kan det være greit å ta en titt på denne linken.
http://www.topplocksverkstan.se/ventils ... spalt.html
Det er nok andre ting som er viktigere, dessuten må alt sees i en helhet, da ingen kjede er sterkere enn det svakeste ledd..
Et svakt punk (brems) er området rundt ventilene, men her kreves det kunnskap for å få få ting til å fungere bra.
En gammel læremester er Mr. Gordini, som trimmet Renaultmotorer "originalt". Studerer man et gammelt Gordini-topplokk, kan man finne mye interessant!
Verdt å nevne at større dimensjon på innsugningsrør reduserer lufthastigheten, og det er ikke alltid ønskelig.
Man må først finne ut hvor man vil ha hestene. Tror ikke de fleste vil ha en motor som fungerer best over 5000-6000 o/min?
Jeg vet hvor jeg vil ha mine, ikke på stallen, men heller ikke på en bane...
Godt drag på veien og i bakker holder for meg...