Men, vi slår ikke hånda av noen for det og gjennomfører lørdag 25/4 digitalt garantert smittefritt smøretreff. Dvs at dere kan ringe Dan Ståle Andersen og Lars Westgaard mellom 10.00 og 15.00 denne dagen for å få tips og råd for smøring og andre reparasjoner.
Ett tips kan jeg komme med med en gang: Det gjelder smøring av kingbolter. Dette er et svakt punkt som trenger ofte smøring, men som ofte gjøres feil også.
Smøring foregår på følgende måte. jekk opp bilen og sett den på bukker på karosseriet for å ha forhjulene fritthengende. Bruk en mekanisk fettpresse. Dvs en som ikke går på batteri eller trykkluft da disse lett sprenger ut endelokkene på kingboltene. Press forsiktig inn fett til det tyter litt ut i spalten under eller over smørenippelen. Få gjerne noen til å vri på rattet frem og tilbake mens dette gjøres. Bruk gjerne vannfast fett, men vær forsiktig da dette lettere sprenger ut endelokkene.
Smøring av øvre bærearm er veldig viktig. Fastkjøring av foringene her vil på kortere eller lengre sikt få toppen av tårnet på bærebrua til å ryke. Får en ikke inn fett, kan foringene skrus ut en tre fire runder, for så å presse inn fett og skru foringene inn igjen. Ta kun en av gangen.
Vedr motorolje, så kan en strengt tatt vente til høsten med dette dersom en har kjørt under 5000km på den som er i motoren. Dersom en må bytte og normalt bruker bilen lite, så bør en bruke mineralolje for klassiske biler. Grunnen til dette er at mineraloljen lager en bedre oljefilm for oppstart etter en lang stilleperiode.
Kjører en minst en gang i uka kan en bruke en god syntetisk olje som ikke er for tynn. 10w-40 eller 15w-40 er en grei viskositet. 5w-30 og 0w-30 er etter mitt skjønn for tynn.
Oljefilter kan vi fint bytte annenhver gang vi bytter olje. Skjriv gjerne på årstallet det ble byttet direkte på filteret. (Lett å glemme)
Så har vi bremsevæsken. Denne bør vi ikke glemme. Det viktigste er å få sjekket kokepunktet i første omgang. Mange av oss har skiftet til høy bremsevæskebeholder, slik at det er lett å sjekke, andre har beholderen på rammevangen, som gjør den vanskelig tilgjengelig, men allikevel har en en enda større grunn til å sjekke om det er bremsevæske i den. Jeg pleier å snike ned en pipe som passer og setter sammen det jeg har av forlengere for å nå ned fra toppen.
Tester til bremsevæsken har de på Biltema til 219 kroner. Delenummer 15-242. Viser den at den bør byttes kan dette gjøres på et verksted om en ikke er vant med å skru på bremser. I første omgang kan en uansett tømme beholderen ved å suge ut dette med en pumpe. NB! ikke få bremsevæske på lakken om en ikke vil ha bort lakken på stedet. Bremsevæske er en meget effektiv malingsfjerner. Fyll så på ny fersk bremsevæske. Det som nå er den store utfordringen er å få løsnet på lufteskruene på hjulene uten at disse blir ødelagt. De er svært ofte rustet fast om de ikke har blitt åpnet på noen år. Normalt skal en kunne åpne disse med en slange på og la det renne ned i et glass til fargen blir som det en har hatt i reservoaret. Dette gjøres på hvert hjul til alle er tatt. Begynn med det som er lengst unna masterpumpa, og la det renne av seg selv. Beholderen fylles etter hvert hjul, men en holder oppsyn med beholderen underveis slik at den ikke går tom.
Lykke til!
Telefonnummere som kan ringes kommer
