Enkel trimming av de fleste motorer

Emner som omhandler mer enn vanlig Tuning/justering. Hva er lov, hva er fornuftig osv osv
Post Reply
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Enkel trimming av de fleste motorer

Post by Reodor57 »

Jeg har alltid vært tilhenger av en enkel trimming for å få en motor som har litt mer overskudd enn en standard motor. Jeg synes også at disse motorene går litt penere og mer harmonisk enn standard motorer.
Mye trim kan gjøres med topplokket. Jeg forsøker å havne rundt 9.6:1 i kompresjon da en slipper å bruke mer enn 95 oktan blyfri bensin. Utregningen for å finne volumet finner en på nett, men kan også måles når topplokket er av. Standard topplokk er ofte ikke helt perfekte i støpen, og en kan også med fordel lage innersvingen i innsugskanalen inn mot ventilen om til en jamn og fin bue. Ikke alle kanaler lar seg utvide, men til lett trim så er det viktigst at en får en fin overflate. En bør konsentrere seg om innsugskanalen, da eksosen er mindre påvirket av små hindringer enn innsuget grunnet langt høyere trykk og fart på eksosgassen. I innsuget har jeg ofte tatt bort deler av ventilstyringen da denne i enkelte tilfeller stenger mye for bensinblandingen som skal inn.
Når en har endret på kompresjonsforholdet og innsuget er det to måter å få en god effektøkning på å sette på to forgassere og kanskje bytte kamaksel. Dette om en ønsker å få enda mer ut av motoren enn det første steget med topplokksbearbeiding gir. Ved lett trimming bør en ikke overdrive hverken med for store forgassere eller for hvass kam. Da blir bilen ikke kjørbar. På b18 har jeg en forkjærlighet for D kam da denne gir en pen gange på motoren og solid bunndrag. To forgassere bør ikke velges for store da en mister bunndrag. Om en kan eller kjenner noen som kan justere inn to stk SU forgassere er disse å foretrekke da disse i tillegg til å gi bra bensinøkonomi også gir bra effekt og bra bunndrag. Dette gjelder også B16. Der har jeg forresten beholdt standard kam da jeg ikke var helt fornøyd med en moderat trimkam jeg prøvde på en annen motor. På min B16 ble det satt inn nye ventilstyringer, men de ble dreiet ned 6mm på lengden da de sperret mye av innsugskanalen.
Dette er enkle tiltak en kan gjøre for å få litt mer effekt som ikke koster skjorta. Uansett så bør en ikke trimme en motor som har gått langt, uten å skifte råde og bærelager samt stempelringer. Bytter en stempelringer må motoren hones uansett. Slitekanten i toppen på sylinderen må alltid fjernes ved bytte av stempelringer da de nye vil ryke om en ikke gjør det.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Enkel trimming av de fleste motorer

Post by Reodor57 »

En liten fotnote til kortere ventilstyringer. Disse bør få hetter på ventilstyringen for ikke å slippe inn for mye olje på ventilen. Jeg har gjort dette både på B16 og B18 med hell. Ikke blårøyk på de motorene selv etter lange utforbakker. I gamle trimmingsbøker jeg har som omhandler Volvo motorer som B18 og 20, så står det spesifikt at styringen bør kortes ned for å få bedre flyt i innsuget spesielt. Setter en inn nye styringer må en huske på å brotsje disse i etterkant for å passe ventilen. De er i utgangspunktet litt for trange.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply