Hm her skrev jeg et laaaaaangt innlegg, og så konka hele greia ut..
Forsøker da en kortversjon..
Bredere dekk og felger gir ikke nødvendigvis bedre kjøreegenskaper om understellet er laget for å ta opp kreftene. Da blir det ofte helt og fullstendig feil!
Setter en f.eks banedekk på en normal bil river en understellet av bilen bokstavelig talt. Gummi og polyforinger spruter og stag bøyer seg. Banebiler har ingen foringer, der er alt boltet direkte for å endre innstillte vinkler minst mulig, men så bråker og rister det noe aldeles hinsides også. De vet hvilken side av kronestykket som ligger opp om de kjører over ett for å si det sånn.
Endring av kjøreegenskaper gjør en med stag, foringer, dempere, gjerne gassdempere, fjærer (Stivere kortere) og hjulvinkler. Først da er understellet klar for bredere dekk og felger.
For PV/Duett er det litt spesiellt. All bredding av felger foregår utover fordi det ikke er plass innover. En øker sporvidden med ca 40mm ved å gå fra 4-5,5" felger. Det gjør noe med belastningen på kingboltene (Som forøvrig har smøreintervall på 150 mil). Går en opp til 6" øker en med ca 15mm til. Lovlig endring er +/- 15 mm, men biltilsynet ser ofte igjennom fingrene med 5,5 tommer fordi det ikke finnes noe smalere alternativ. Moderne dekk er bredere med samme rulleomkrets.
Jeg har kjøpt 175/80x15 til min Duett. Skulle egentlig ha hatt 180/80x15 for riktig omkrets (Målt originalt diagonaldekk mot morkent 180 dekk som satt på bilen) De kjøpte jeg forresten på
www.dekkonline.com Fri frakt forøvrig og ikke avskrekkende pris.
Hvorfor bredding av felger hos sunnaas da til 5,5". De har ikke 5" som hadde vært passe til dekkdimensjonen. Mye gummi blir lettere å kontrollere med bredere felg, men 65 profil er lavere i sidene og trenger ikke like bred felg. Har Amazonfelger på bilen for øyeblikket med 65 profil på og det fungerer greit. De er 4,5 tommer.
Jeg har også opplevet å ha satt på dekk,felger og dempere til en hvassere utgave av samme bil uten at dette har gitt nevneverdig forbedrede kjøreegenskaper før bilen ble omjustert til riktige hjulvinkler som var lik den vassere utgaven. DET var en formidabel endring.
Kjøreregler for bedre kjøreegenskaper:
1: Null feil i hjuloppheng
2: Mulig bytte til polyforinger, men de overfører mer hjulstøy og har lett for å knirke!
3: Stivere støtdempere (Gjerne gass fra Monroe eller Sachs) Bilstein kan bli vel stivt
4: Stivere fjærer, evt godkjente senkefjærer
5: stivere stabiliseringsstag, men husk at dette også kan bety en bil som vil slippe lettere bak.
6: Hjulvinkler!!!
7: Mulig bytte til litt bredrere dekk/felg
Det var superkortversjonen... Håper den var til litt nytte
Ha en fin 17 mai
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").