STRO Databok og dekk og felger

Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: STRO Databok og dekk og felger

Post by Torbo2 »

Torbo2 wrote:Duetten har ikke panhardstag, da bakskslingen sitter stødig i vertikalbevegelige opplagringer på hver side, i hver ende på bladfjærene. Men når disse blir litt "rufstete" (slitte), kan baksklingen vandre litt, men det er som regel snakk om maks et par-tre mm. Så det kan være greit å ha en fingerbredde plass mellom hjul og skjerm bak.

På grunn av at bevegelsen i lengderetningen av fjæra, skal bakakslingen gi litt "medstyring" og derved aktiv styreeffekt fra bakstussen.
Den vil altså vri seg en grad eller to i sving, avhengig av fjærbevegelsen og forskjellen mellom høyre og venstre fjærvandring vi avgjøre hvor mye akslngen vil styre, eller endre seg i forhold til en tenkt horisontallinje i lengderetningen av bilen. Men dette påvirker sidebevegelsen kun mikroskopisk.
Men hvordan den gjør det på Duett husker jeg ikke i farten. Da må jeg ut å se på bilen, men nå er det mørkt, så jeg har litt forklaringsproblem.
Bare nevner det for å si at det ikke er noen tilfeldigheter i bakakslingen her, selv om den er gammel..
Sjekket tegningen for hjulopphenget bak på Duett, og siden den har bevegelig lengdeforskyvning i bakkant av fjærene vil bilen ved kurvekjøring være aktiv, altså medstyre og derved virke noe overstyrt og bilen blir provosert.
Image
Dette er samme tankegang som Saab hadde for ti-femten år siden og det motsatte av hva VW hadde i samme tidsperiode som Saab.
VWs forklaring var å få økt stabilitet ved svingkjøring i høy hastighet, mens (motsatt) Saabs forklaring var at bilens styring skulle være så sportslig (aktiv) som mulig. Samtidig skulle det gir raskere styrerespons, sportslighet, f.esk. i unnamanøvre o.a. Saab hadde noen fabrikkjørere som kjørte bilshow med oppvisning på linje med flyshow, og da kom den aktive styringen til sin rett, ble det sagt.

Men da skjønner jeg ikke Volvos tankegang? Våre biler er jo mer "lacy", men skulle likevel ha god styrerespons? Dessuten er ikke våre 40+ år gamle biler laget for høy hastighet. Så det var vel ingen som etterspurte en stabiliserende bakaksling.
Av samme grunn, sistnevnte, er castervinkelen liten eller null, og noen har kanskje merket at PV, spes. Duett nesten styrer igjennom svinger av seg selv? Overstyrt heter det visst...

Skulle jeg konstruert bakstilling til Duett ville jeg hatt de bevegelige leddene på bakakslingen i forkant av fjærene for å øke stabilitteten ved litt høyere fart. Men å sjekke effekten av dette har jeg ikke tid til å prøve ut. Det hjelper veldig med mye økt caster i forhold til originalt.
Dette var vel å gå litt langt, men nå er det gjort...
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: STRO Databok og dekk og felger

Post by Ansgar445 »

Jeg har skaffet til veie noen gamle felger som jeg ønsker å sette på Duetten. De er av typen øverst på bildet og er 4" i bredden. Etter å ha lest denne tråden, er jeg nå litt usikker hva jeg kan sette på disse felgene for å unngå "viskelæreffekten". Jeg ønsker å sette på dekk som er nærmest originalen mtp rulleomkrets, slik det en gang var i 1957 (men helst radial). Det blir ikke økonomisk aktuelt å bredde 4" felgene :D Noen som kan hjelpe meg her? Ser på det svenske forumet at det blir anbefalt 185/80r15, hvordan funker det på 4" felg?
Dekket som sitter på felgen øverst er 175/65/15, og blir altfor lite... Hullfelgen sitter på bilen idag og det løse dekket er av den dimensjonen jeg ønsker meg (165/15)
Dekket som sitter på felgen øverst er 175/65/15, og blir altfor lite... Hullfelgen sitter på bilen idag og det løse dekket er av den dimensjonen jeg ønsker meg (165/15)
3 dekk red.jpg (43.79 KiB) Viewed 22447 times
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: STRO Databok og dekk og felger

Post by Torbo2 »

185/80r15, hvordan funker det på 4" felg?

Det er ikke etter boka, men 165/80 stemmer bedre med originalen. Sterngt tatt er det også et hakk for mye på 4 tommers felger, men det er det ingen som bryr seg med, så lenge rulleomkretsen er innefor +/- 5% i forhold til originalen.

Her må man også bruke sunn fornuft, og 185/80 er bra med tanke på utveksling og motorturtall på 4. gir.
Men den "viskelæreffekten" som du er inne på kan nok gi litt ustabilitet i sving, så over 175/80 er nok ikke å anbefale.

Du er nok inne på at radialdekk er best, da bilen blir mer stabil, kontra diagonaldekk.

For å gardere her, bør du selv gå innom en dekkforhandler og høre hva de har og sjekke med STRO-boka som de bør ha om de er seriøse.

Det er stygt å si det, men har du nyere 4,5 hullfelger, er det litt bedre med tanke på dekkvalg. De originale 4 tommers trenger du jo ikke kaste uansett...
Hva med Toyotafelger tidlig utgave? Det er stålfelger som gi spillrom for gode dekkvalg, f.eks. 195/70 el. 195/65?
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: STRO Databok og dekk og felger

Post by Ansgar445 »

Torbo2 wrote:Men den "viskelæreffekten" som du er inne på kan nok gi litt ustabilitet i sving, så over 175/80 er nok ikke å anbefale.
Var dette noe de levde med i gamle dager, eller hadde de bedre/stivere dekk? Ser at utvalget av 165/80r15 er godt og billig :D
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: STRO Databok og dekk og felger

Post by Torbo2 »

Det er nok en god ide, men kravene er forskjellige... 165/80 er nok mer riktig, som du er inne på.
De første radialdekene var jo 82 profil, så derfor blir utvekslingen i alle fall ikke for høy...
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: STRO Databok og dekk og felger

Post by Reodor57 »

Hei

Duetten har originalt større hjul enn PVn. 165-80 blir smått. 175-80 er nesten riktig, men 180-80er det riktige i forhold til rulleomkretsen. Det har jeg sjekket ut på min 445, hvor jeg også har originalhjulene med dekk. Fulgte med 180 dekk på 4,5 tommers hullfelger (Amazon tenker jeg) som jeg sammenliknet med. Jeg valgte 175-80 fra www.dekkonline.com. De koster ikke all verden slik 180-80 gjør, og en får de levert på døra til den prisen som er oppgitt. 6.00x15 og senere 6,40x15 diagonaldekk har stor rulleomkrets, men er smale, så de passer bedre på 4 toms felger enn radialdekk. En kan kjøre med mer luft enn det som er oppgitt i boka. Dekkene blir da stivere. Fungerer de ikke på 4 toms felgene, så kan en jo bruke 4,5 til en evt tar kostnaden å bygger de om til 5,5 tommere slik jeg har gjort senere. Kostet kr 1000,- per felg. Kunne dessverre ikke lage de i 5 tomms bredde som jeg ønsket. Uansett billigere med dekk og ombygget felg enn å kjøpe diagonaldekk i riktig størrelse...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: STRO Databok og dekk og felger

Post by 445 »

Jeg har 165-15 på min 445. Antar at det er 80-profil.
Dekket er av typen Vredestein Sprint.
Fungerer bra, men et større dekk hadde vel gjort bilen litt mer "langbent".
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: STRO Databok og dekk og felger

Post by Ansgar445 »

I vognkortet står det at jeg skal ha 6,00x15. For å finne tilsvarende dekk i den metriske verden sjekket jeg denne tabellen: http://www.tirerack.com/tires/tiretech/ ... chart.html
Utifra denne ligger 165-80x15 nærmest. Disse kan også settes på 4" felg ifølge STRO. Jeg kommer til å gå for denne dimensjonen, men det hadde vært artig å visst rulleomkretsen på 6,00x15 for å vite hvor galt det blir med 165-80x15. Klarer ikke å få noe fornuftig ut av google...
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: STRO Databok og dekk og felger

Post by Torbo2 »

Ifølge STRO-boka mi er 6,0 15 1937 mm.
165R15 1970 mm - dette er 82 profil, derfor litt mer enn:
165/80R15 1967 mm

165 går jo så vidt til 4 tommers felger så da er det dette bra.... :roll:
(82 profil)

I 80-profil trengs strengt tatt 4,5 tommers felger, slik jeg leser boka, men en dekkforhandler vet sikkert :roll: bedre?
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: STRO Databok og dekk og felger

Post by Ansgar445 »

Torbo2 wrote:I 80-profil trengs strengt tatt 4,5 tommers felger, slik jeg leser boka, men en dekkforhandler vet sikkert :roll: bedre?
Jeg tok bare utgangspunkt i denne tabellen: http://www.bilnorge.no/upload/persombildekk.pdf
Har ikke snakket med dekkforhandler ennå.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: STRO Databok og dekk og felger

Post by Torbo2 »

Der står det ned til fire tommer, ja.... men det er vel ikke så mange som bryr seg om bagateller...?
80- eller 82-profil.
EU-folka er mer opptatt av rulleomkretsen, at den er innenfor +/- 5 prosent, har jeg forstått.

Og noen ganger må man kompromisse....
Last edited by Torbo2 on Sun 16 Jun 2013 19:11, edited 1 time in total.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: STRO Databok og dekk og felger

Post by Reodor57 »

Da har jeg droppet de teoretiske tabellene og gjort litt fysisk måling :-). Dvs på originale hjul fra ca 1959 og moderne hjul (2 år gamle)
Gammelt diagoonaldekk 6.0-15 har diameter på 66 cm (Nesten ikke mønster igjen) Nytt 165x80x15 har ca 63cm med nytt mønster.
Gammelt 6.0x15 er 90 profil. 6.40x15 som kom i 1959 ca er 88 profil (Duetten ble levert med disse fra ca 1960) så de er tilnærmet identiske har jeg målt på de originale diagonal dekkene som fulgte min Duett) Vinterdekk hadde som regel litt større diameter. Vi bruker 165x15 på PV'n som virker som en fornuftig erstattning til 5,90x15 når en ser på diameteren. Ganger en diameteren med PI(3,14) får en omkretsen. Kommer da til at 6,0x15 får en omkrets på 2072mm. Ergo er det den rulleomkretsen en skal se etter. Denne varierer også fra leverandør til leverandør. Egentlig skulle jeg hatt 180x15 på min duett da de har tilnærmet samme diameter som originalhjulene (Fulgte også med Duetten), men jeg havnet på 175x15 da de koster like mye tilsammen som ett dekk av 180x15. Kjøpte disse hos www.dekkonline.com som har gratis frakt til døra.. :-). (De har også avtaler med dekkfirmaer over det meste av landet for omlegging om en er i behov for det).
Det var dagens STRO i praksis :-). Puh, nå trenger jeg en kopp kaffe etter all løping og måling. hehe.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: STRO Databok og dekk og felger

Post by Torbo2 »

Bra jobba! Det er lett å rote seg bort her, så fysiske målinger er viktig, om man har tilgang til originale hjul osv...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: STRO Databok og dekk og felger

Post by 445 »

Jeg fikk en aha-opplevelse i helgen.
På smøretreffet fikk jeg låne et PV dekk i original dimensjon. Dette skal i teorien være mindre enn mine Duett-dekk på 6,4x15.
Det lånte hjulet hadde 5-7 cm STØRRE diameter enn mitt hjul.
Jeg kjører på 165-80-15.
Noen tips til hvilken moderne dimensjon som passer til Duett på originale 4 tommers felger?
Skulle gjerne hatt hjul med så stor rulleomkrets som mulig for å få bilen litt mer langbeint.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: STRO Databok og dekk og felger

Post by 445 »

Vi f.eks dette dekket kunne sitte på en 4 tommers felg?
Vredestein sprint 185-80-15.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply