STRO Databok og dekk og felger

User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: STRO Databok og dekk og felger

Post by Røber'n »

Hehe... Når det gjelder antall år, så tror jeg nok jeg stiller mer i klassen til sønnen din, men jeg setter stor pris på at du deler av din, over mange år opparbeidede, erfaring. Alder er jo som kjent bare et tall... :D
Når det kommer til selve breddingen så skal den gjøres av en proff. Tenkte å levere dem hos Sunnaas. Han sa at han kapper ut navet, og bytter hele felgringen. Jeg kan få det akkurat som jeg vil. Slik jeg forstår det er det ingenting å hente på å bredde felgene innover mot styrestag og stab.stag. Skal det breddes så må det vel bli utover?
Jeg har tenkt å prøve 185-profil på dekkene for å få litt bedre plass mot skjermene. Jeg har litt problemer med å forstå at det blir dårligere plass med 6" enn med 5,5" når dekkprofilen er den samme. Dekkene vil jo uansett ha samme rulleflate, men at sidene blir litt rettere. Eller???
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: STRO Databok og dekk og felger

Post by Torbo2 »

Om jeg regner riktig så vil den halve tommen trekke dekket med seg ut en halv tomme, siden breddingen bare skjer utover?
Men med 185/65 bør det går bra med 6 tommers felger. Tror ikke du kan gå over det, og da blir det litt lav totalutveklsing og kanskje for høyt motorturtall over 100 km/t enn du vil ha på grunn av støy?
Men jeg bruker 195/65 på PV og 195/70 på Duetten - begge på 5,5 tommers felg og da går det akkurat...

Bakakslingen vandrer litt sideveis på PV, på grunn av skråstilt panharstag, så om du skulle finne på å kjøre fort i en sving, noe jeg ikke mistenker deg for selvfølgelig, men da kan du regne med subbing i en av skjermene om de ikke justeres litt...
Å bøye ut skjermene på PV er jo ikke helt å anbefale på slike verdifulle biler.

Men smaken er som baken og det er jo morsomt å gjøre bilene personlige innenfor visse grenser. men når man gjør noe bør det være reversibelt.. En dag når du kommer litt opp i årene, vil du kanskje ha bilen nærmere original?
Det er bare noen få av oss som innbiller seg at vi er evig unge....

Mer seriøst, tror jeg det er smart å måle ut litt på forhånd så du ikke ender opp med felger som ikke passer... Jeg husker ikke alle disse målene, og det har ikke med alder å gjøre! Så lipper du å spørre om det!
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: STRO Databok og dekk og felger

Post by Reodor57 »

Felgkanten blir veldig nærme skjermen med 6". Og som Torbo 2 sier breddes felgen bare utover da det ikke er plass til å bredde den noe som helst innover. På 4" felgene er det en cm klaring til styrestag.
Jeg hadde kjørt 5,5" som er det smaleste Sunnaas kan lage, ikke minst siden en øker sporvidden med det en bredder felgen, så det blir ganske heftige krefter en har med å gjøre. Selv 5,5" felg er egentlig ikke godkjent på PV, men biltilsynet ser igjennom fingrene med det fordi dette er veteranbiler som kjøres pent. En i Oslo og Akerhus avd hadde 6", men byttet de ut fordi det ikke var godt å kjøre med. De sitter nå på hans Amazon som har en annen forstilling, og er godkjent for denne felgbredden. På PV bør en ha 185/70x15 for å beholde rulleomkretsen. 185/65x15 har mindre omkrets enn 5,9x15 som er originaldom på PV (Har det på Duetten min som reservedekk intil 5,5" med 175x15 dekk kommer på etter at bilen er restaurert ferdig.)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: STRO Databok og dekk og felger

Post by Røber'n »

Hehe! Takk for god info, karer! Som alltid er jeg imponert over resonnementene og kunnskapen deres.
Når det gjelder ødelegging av bil, med tanke på tilbakeføring til original, er det bare å ta det helt med ro. Som jeg har poengtert i prosjekttråden min er det viktig for meg å ta vare på bilen slik den er i dag. Det er lagt ned altfor mange timer i den til å ødelegge den med noe harrystuk med bredda skjermer osv. Imidlertid har jeg sansen for å ha en pv som ser orignal ut, med full krom-trim og originallakk/-interiør, men som har motor og kjøreegenskaper som er litt utover det vanlige, selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser. Muligheten for tilbakeføring må være tilstede. De eneste utvendige synlige forandringene på min bil blir dobbeltrør på eksosen og litt rampete hjul.

Jeg følger tanken deres om å bruke 5,5" i steden for 6". Det er mulig at kjøreegenskapene jeg ønsker meg ikke er forenelig med så brede felger. Det hadde vært lekkert om noen som har erfaring med 6" felger kunne tenke seg å dele noen erfaringer her...
Når det gjelder bakakselen og sidelengs vandring på denne har jeg lekt litt med tanken på å sette inn polyforinger på panhardstaget. Jeg er klar over at disse foringene er vesentlig hardere enn gummi, og kommer nok ikke til å bruke særling mange sånne på min bil, men kanskje det kan bidra til å løse en del av vandringsproblematikken?

Så vidt jeg kan se er ikke 185/70-profil særlig lett å få tak i. Det blir stort sett classic-dekk, og da tror jeg det lønner seg å gå på 65-profil hvor markedet er enormt. I mine øyne er det bedre å ha skikkelig gode, moderne dekk (riktignok litt små), framfor dekk som er akkurat store nok mtp originaldim. De jeg har funnet koster dobbelt så mye som moderne sommerdekk, f.ex bfgoodrich g-grip eller dunlop sp sport. Forslag til dekk mottas med takk!
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: STRO Databok og dekk og felger

Post by Reodor57 »

Hm her skrev jeg et laaaaaangt innlegg, og så konka hele greia ut..

Forsøker da en kortversjon..
Bredere dekk og felger gir ikke nødvendigvis bedre kjøreegenskaper om understellet er laget for å ta opp kreftene. Da blir det ofte helt og fullstendig feil!
Setter en f.eks banedekk på en normal bil river en understellet av bilen bokstavelig talt. Gummi og polyforinger spruter og stag bøyer seg. Banebiler har ingen foringer, der er alt boltet direkte for å endre innstillte vinkler minst mulig, men så bråker og rister det noe aldeles hinsides også. De vet hvilken side av kronestykket som ligger opp om de kjører over ett for å si det sånn.
Endring av kjøreegenskaper gjør en med stag, foringer, dempere, gjerne gassdempere, fjærer (Stivere kortere) og hjulvinkler. Først da er understellet klar for bredere dekk og felger.
For PV/Duett er det litt spesiellt. All bredding av felger foregår utover fordi det ikke er plass innover. En øker sporvidden med ca 40mm ved å gå fra 4-5,5" felger. Det gjør noe med belastningen på kingboltene (Som forøvrig har smøreintervall på 150 mil). Går en opp til 6" øker en med ca 15mm til. Lovlig endring er +/- 15 mm, men biltilsynet ser ofte igjennom fingrene med 5,5 tommer fordi det ikke finnes noe smalere alternativ. Moderne dekk er bredere med samme rulleomkrets.
Jeg har kjøpt 175/80x15 til min Duett. Skulle egentlig ha hatt 180/80x15 for riktig omkrets (Målt originalt diagonaldekk mot morkent 180 dekk som satt på bilen) De kjøpte jeg forresten på www.dekkonline.com Fri frakt forøvrig og ikke avskrekkende pris.
Hvorfor bredding av felger hos sunnaas da til 5,5". De har ikke 5" som hadde vært passe til dekkdimensjonen. Mye gummi blir lettere å kontrollere med bredere felg, men 65 profil er lavere i sidene og trenger ikke like bred felg. Har Amazonfelger på bilen for øyeblikket med 65 profil på og det fungerer greit. De er 4,5 tommer.
Jeg har også opplevet å ha satt på dekk,felger og dempere til en hvassere utgave av samme bil uten at dette har gitt nevneverdig forbedrede kjøreegenskaper før bilen ble omjustert til riktige hjulvinkler som var lik den vassere utgaven. DET var en formidabel endring.

Kjøreregler for bedre kjøreegenskaper:
1: Null feil i hjuloppheng
2: Mulig bytte til polyforinger, men de overfører mer hjulstøy og har lett for å knirke!
3: Stivere støtdempere (Gjerne gass fra Monroe eller Sachs) Bilstein kan bli vel stivt
4: Stivere fjærer, evt godkjente senkefjærer
5: stivere stabiliseringsstag, men husk at dette også kan bety en bil som vil slippe lettere bak.
6: Hjulvinkler!!!
7: Mulig bytte til litt bredrere dekk/felg

Det var superkortversjonen... Håper den var til litt nytte
Ha en fin 17 mai
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: STRO Databok og dekk og felger

Post by Røber'n »

Supert! Tusen takk! Her var det mye nyttig!
Tror nok jeg satser på bredding til 5,5" med en høvelig dekkdimensjon.
Prosjekt kjøreegenskaper fortsetter med de øvrige punktene på lista. Blir spennende å se hvor dette ender. Hadde vært gøy å få litt bedre kjøreegenskaper uten at det gikk for mye på beskostning av komfort.
Jeg bestilte likegodt polyforinger til panhardstaget sammen med bremsedelene. For i underkant av en hundrelapp kan det være verdt et forsøk.
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: STRO Databok og dekk og felger

Post by 445 »

Kan noen fortelle litt mer om hva polyforinger er, og hvordan de fungerer?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: STRO Databok og dekk og felger

Post by Torbo2 »

De er stivere enn gummi og skal gi litt "tettere" hjuloppheng med mindre elastistet. Men ang. panhardstaget er det mer prinsippet som gjør at det hjulene/bakakslngen paralellforskyves. Det skjer nemlig en vikelendring, og derved en liten forskyvning fordi det står på skrå... Det har noen med cosinus å gjøre, men akkurat nå har jeg ikke det regnestykket i hodet...
Last edited by Torbo2 on Sat 19 May 2012 00:14, edited 1 time in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: STRO Databok og dekk og felger

Post by 445 »

Har jeg panhardstag på Duetten...?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: STRO Databok og dekk og felger

Post by Torbo2 »

Duetten har ikke panhardstag, da bakskslingen sitter stødig i vertikalbevegelige opplagringer på hver side, i hver ende på bladfjærene. Men når disse blir litt "rufstete" (slitte), kan baksklingen vandre litt, men det er som regel snakk om maks et par-tre mm. Så det kan være greit å ha en fingerbredde plass mellom hjul og skjerm bak.

På grunn av at bevegelsen i lengderetningen av fjæra, skal bakakslingen gi litt "medstyring" og derved aktiv styreeffekt fra bakstussen.
Den vil altså vri seg en grad eller to i sving, avhengig av fjærbevegelsen og forskjellen mellom høyre og venstre fjærvandring vi avgjøre hvor mye akslngen vil styre, eller endre seg i forhold til en tenkt horisontallinje i lengderetningen av bilen. Men dette påvirker sidebevegelsen kun mikroskopisk.
Men hvordan den gjør det på Duett husker jeg ikke i farten. Da må jeg ut å se på bilen, men nå er det mørkt, så jeg har litt forklaringsproblem.
Bare nevner det for å si at det ikke er noen tilfeldigheter i bakakslingen her, selv om den er gammel..
Last edited by Torbo2 on Sat 19 May 2012 22:13, edited 1 time in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: STRO Databok og dekk og felger

Post by 445 »

Når det gjelder dekkdimensjon, så er det vel best å legge seg på så stor rulleomkrets som mulig innenfor de gitte rammene? Bilene er jo så lavt giret, så litt større dekk vil vel hjelpe bittelitt på turtallet?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: STRO Databok og dekk og felger

Post by Torbo2 »

Maks på mine biler er 195/70, mer er det ikke plass til...
For å gjøre det ekstra vanskelig er ikke alltid målene som dekkprodusentene helt riktige. 185 fra en produsent kan være omtrent like bres som 195 fra en annen, bare så obs obs...
Jeg har også sett at f.eks. Continental har levert 205 dimensjon med forskjelig bredde for origilallevering og for ettermarkedet. Det for ettermarkedet var synlig bredere! Jeg ikk bekreftet det av teknisk sjef i Continental at det var (kunne være) sånn. ikke alltid altså...
Kanskje et skjult salgsknep for å lokke bestemte kunder til å kjøpe dette (en slags psykisk effekt).. ?
Det var ingen påstander, men kun tanker...
Til PVen har min sønn både 185/65 og 195/65 av froskjellige merker som der dønn like i bredden! hvem kan vi stole på?
- Hva kan vi si? Sannheter med modifikasjoner elelr bredde i sannheter?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: STRO Databok og dekk og felger

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Jeg har også sett at f.eks. Continental har levert 205 dimensjon med forskjelig bredde for origilallevering og for ettermarkedet. Det for ettermarkedet var synlig bredere!
Var det bredere på slitebanen, eller "bulet" det mer ut mellom slitebane og felgkant?
Det er vel slitebanen som måles når det gjelder dimensjonen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: STRO Databok og dekk og felger

Post by Torbo2 »

Målene i bredde skal være maks med dekk montert på eksakt riktig felg, som jeg har forstått det. men nå har jeg ikke STRO-boka foran meg her, så jeg kan ikke si noen bombastisk. Men breddeforskjellen i eksemplet på PV-en gjalt bredde forskjellen både i mønsterdelen og totalbredden. Muligens var dekkene en anesle smalere på den buede siden?
Men dette er bare for å understreke at man må være på den sikre siden, slik at man ikke handler dekk som sliter på skjermkanten og på dekksidene.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: STRO Databok og dekk og felger

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Til PVen har min sønn både 185/65 og 195/65 av froskjellige merker som der dønn like i bredden! hvem kan vi stole på?
Det er helt utrolig at de kan være like.
Trodde dette var ganske nøyaktige greier, men der tok jeg tydeligvis feil.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply