Erfaringer med ulike 2K-grunninger

Tips og triks som holder PV'n i form LEEEEENGE
Post Reply
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Erfaringer med ulike 2K-grunninger

Post by 445 »

Ser at temaet blir diskutert i flere tråder samtidig.
For å holde tråden ( :shock: ) så starter jeg denne tråden som kanskje kan gå litt dypere i materien.

Stort sett så bruker vel de fleste av oss Hagmans gul 2K grunning.
Biltema har fått inn en 2K epoxy som tilsynelatende er veldig bra, men vi vet vel ikke hvor bra?
Hvilke andre grunninger brukes? Mener bestemt at jeg har en boks Standox rød-grunning stående.

Hvilke kriterier skal kjennetegne en god grunning?
Hvordan måler vi om en grunning er god eller ikke?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Erfaringer med ulike 2K-grunninger

Post by 445 »

445 wrote:Hvordan måler vi om en grunning er god eller ikke?
Kom på en mulig måling av tetthet og slitestyrke:
Hva om jeg tar 4 like små jernstykker og lakker disse med 4 ulike typer grunninger.
Disse jernstykkene festes på skvettlappen eller i hjulhuset på hverdagsbilen og får full Oslo-saltbehandling gjennom vinteren.
Til våren kan vi kanskje se noen interessante resultater?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Erfaringer med ulike 2K-grunninger

Post by Håvard E Johansen »

hadde vær om ett fint tiltak, da ser vi jo hvem som suger mest vann. men vet ikke om vi får et riktig resultat. etter som all gruning skal overmales. å har flere andre egenskaper en topcoat.hmm??
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Erfaringer med ulike 2K-grunninger

Post by 445 »

Nei, jeg vet heller ikke om vi får et riktig resultat.
Da er jeg tilbake igjen til "hva kjennetegner en god grunning"?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Erfaringer med ulike 2K-grunninger

Post by Torbo2 »

Skal det gjøres så må de nok være kun grunning!
En utfordring er å få lik tykkelse?
Kunne jo også hengt delene under en brygge? Men det er jo snille forhold i forhod til den konsentrerte saltingen å¨veiene!
Ingen spøk! Tror faktisk det er tilfelle dessverre, sa salting er kommet helt ut av kontroll! De som sprer "møkka" er vel ikke akkurat nøye på dosering plassering osv. ??? Ikke vet jeg... Hva tror andre her?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Erfaringer med ulike 2K-grunninger

Post by 445 »

Jeg mener bestemt at det ruster mer med salting enn med sjøvann.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Erfaringer med ulike 2K-grunninger

Post by Torbo2 »

Fint med støtte her!
Har en følese av at saltet som brukes mer kan sammenliknes med syre enn sjøvann! Men jeg har dessverre ikke dokumenatasjon, men jeg har øyne og klarer å bøye meg ned for å sjekke ting foreløpig, man trenger dessuten ikke være klarsynt for å se hva som skjer med bilene på veiene! I perioder er mange helt hvite når saltet har fått tørket...
Har en teori om at saltingen har økt med det mangdoble de siste årene, også i konsentrasjon, mens rustbeskyttelsen på biler er blitt minst dobbelt så bra i samme tidsrom. Summen blir derfor mer rust!
Derved kan det i mange tilfelle se ut som bilene er blitt dårligere, men så er det myndighetene, som vil ha slapsete veier hele året, som har skylda....!
Hvite veier er visst farlig det! ? Bra det er mye jeg ikke skjønner, så har jeg en god forklaring på alt jeg ikke forstår....
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Erfaringer med ulike 2K-grunninger

Post by 445 »

Men, kan det være en interessant test å ta - det med saltpåvirkning på ulike grunninger?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Erfaringer med ulike 2K-grunninger

Post by Torbo2 »

:?: Sjekket opp dette med type grunninger med Lakkrekvisita i dag. Da fikk jeg følgende opplysninger:
Tokomponent grunning er ikke 100 prosent tett, men ganske tett og noen av det beste man kan bruke.
Det som er enda mer tett er Epoxygrunning, men den er ikek 100 den heller, da den er tilpasset tynner for spøyting, og derved kan det bli mikroskopiske porer. Men med lakk på toppen og polervoks skal man være ganske sikker på god holdbarhet uansett, fikk jeg inntrykk av....
Handlet også litt lakk der, da de blander riktig farge på sprayboks, og så får vi rabatt i klubben der!

Men å bade disse bilene i "saltsyre", som trolig er det rikitige navnet på sørpa om vinteren, er "livsfarlig" for bilene!, er jeg kommet til uansett!
Vil man ha jobb om ti år kan man nok kjøre som med en vanlig bruksbil, men jeg kommer nok kun til å kjøre på usaltede veier så langt det er mulig. Til nøds tørre vinterveier! Dette er litt trist, men sånn er det. :(

Men der stod det en nylakket PV! Jeg ble helt lamslått over resultatet!
Image
Fikk lyst til å ta den med! :D .... Men de ansatte hold godt på den, og var nok fornøyd med resultatet de også!
Den liknet veldig på min sønns! - merkelig! :?

Oi sann, der ble den hentet gitt!
Image
Hvem er den heldige tro?
Håper ikke skjermen på bakken ble glemt! ? Må kanskje opp å sjekke?
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Erfaringer med ulike 2K-grunninger

Post by Håvard E Johansen »

Gledens dag det, når en kan kjøre ned å hente bilen hos lakkeren. lykke til med den videre montasje. ser jo kjempe ut på bildene. :D
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Erfaringer med ulike 2K-grunninger

Post by Torbo2 »

Håvard E Johansen wrote:Gledens dag det, når en kan kjøre ned å hente bilen hos lakkeren. lykke til med den videre montasje. ser jo kjempe ut på bildene. :D
Han som hadde bilen til lakkering hadde visst slitt seg igjennom en lang pusse-prosess! Men det ble godkjent! :)
Skal prøve å få tak i eieren for å si det til ham! Og ønske ham lykke til fra deg! :D men jeg er ikke stresset på det.... Det har sin forklaring..... :roll:
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Erfaringer med ulike 2K-grunninger

Post by 445 »

Gud bedre for et fantastisk resultat!!!
Gleder meg til å se denne i virkeligheten.
Flott at du fikk undersøkt om grunninger da du var hos Lakkrekvisita.
Det frister fortsatt å gjøre en test i løpet av vinteren.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Erfaringer med ulike 2K-grunninger

Post by Torbo2 »

Morsomt at det er flere som jakter på de beste løsningene her inne! Prøver og tester ut det ene og de andre og tenker så det knaker! Perfeksjonerer og shiner opp detaljer slik at tingene blir best mulig og i noen tilfelle bedre enn fra fabrikken. Vitebegjæret er stort, og entusiasmen er enorm!
Og noen, som f.eks. jangu, har jo et pågangsmot som "ikke likner grisen", som vi sa på Vestlandet. Dette er jo moro!

445 og jeg diskuterte temaet om sinkanoder i går, og vi ble ikke helt enige og sinken virket best med fast forbindelse til stålet eller om effekten var like god når sinkplatene/bitene ble limt på, uten metallisk forbindelse?
Jeg ha gjort begge deler på min Amazon, og mener å ha sett en positiv effekt av begge deler!? Men jeg skal ikke utgi meg som ekspert her, men sta som jeg er vel jeg sjekke dette nærmere. En av grunnene er at jeg brukte sinkanoder i mange år på tresnekka med jernnagler, og de holdt bedre og rustet mindre med sinkanode selv om denne var skrudd fast i treverket. Men her var det en bronsepropell som var et farlig element (katode) og den var glad i (sulten på) jernnagler virket det som ...
Kanskje en kjemiker kommer på banen og forteller oss mer fakta? Kanskje det er noen kløktige på båtplasssen.no som har meninger? Der er vel du 445 av og til og forsker?

Men du 445 har jo rett i at det virker med metallisk forbindese, da VW brukte prinsippet på 70-tallet på Golf 1, når den kom. De kastet nok ikke bort millioner av kroner på noen som ikke hadde beviselig effekt! Hvorfor de sluttet med det hadde nok mer med økonomi enn effekt å gjøre! PVC, kitt og andre billigere ting gjør jo også jobben, på en annen måte ...

Noen hadde tanker før også:
På 80-tallet var det et produkt på markedet som skulle gi elektrolytisk rustbeskyttelse av bilen. Her skulle man legge elektriske ledere (anoder) langs kanalene på bilen og en liten elektronisk boks skulle sende ut elektriske pulser med millivolt og –ampere for å hindre/redusere rust. Den gang var det lite salting, og antirustverkstedene var allerede blitt anerkjent og vant den konkurransen. Det ville nok ta for lang tid i år for å få bevist effekten. Men jeg skjønner tankene bak, uten at jeg vet noe om resultatene? Det var en liten ”døgnflue” av en importør uten store ressurser til å få produktet ut på markedet!
Det er nok sånn med mange ideer og oppfinnelser, at det kan være bra, men utviklerne kan verken markedsføring eller noe om patentsøknader. Og før i tiden kostet patentsøknader mer enn utvikling av produktene. Det er visst blitt bedre nå….?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Erfaringer med ulike 2K-grunninger

Post by 445 »

Har nå brukt Biltema-epoxyen ved flere tilfeller, både med kost og sprøyte. Resultatet er foreløpig udelt positivt. Opplever at det går bra å bygge opp tykke lag, og det setter jeg pris på.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply