strip-all

Tips og triks som holder PV'n i form LEEEEENGE
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: strip-all

Post by Håvard E Johansen »

Det er jeg usikker på, Da min står frostfritt. Kansje jangu vet?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: strip-all

Post by 445 »

Her er det kontaktinfo til noen som bør kunne svare på spørsmålet:

http://drakechemicals.no/jdownloads/HMS ... pall_v.pdf
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: strip-all

Post by Ansgar445 »

Ringte Drake Chemicals, de sa at StripAll fryser. Et annet problem er at StripAll og messing ikke går så godt sammen. I min varmtvannstank er innfestingen til varmekolben i messing...
Volvo 445 Skåpvagn 1957
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: strip-all

Post by 445 »

Ansgar445 wrote:I min varmtvannstank er innfestingen til varmekolben i messing...
Kanskje en murerbalje i plast og en dyppvarmer er tingen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: strip-all

Post by Reodor57 »

Jeg har brukt en 10 liter kjele og hybelkomfyren. Setter plata på 1, og har ca 5 liter i kjelen (Rustfri kjele) fungerer utmerket, men er litt liten til større lange ting som f.eks toppdeksel etc. Fikk plassert framfjærene liggende oppi faktisk. Lot det ikke stå over natta med varmen på, men fungerete bra for det. Skylte bare tingene i varmt vann etterpå og det ble som nytt. All maling og rust forsvant.
Om en kjøper pulver og blander selv (1 kg til 5 liter vann) så kan en jo lagre pulveret tørt og kaldt. Dette er jo stort sett lut og såpe så ikke ille å ha inne frostfritt heller. Ikke særlig giftig avdampning da det stort sett er vanndamp.
Frityrkoker har litt høy varme på termostaten og 65 grader er langt under kokepunktet. Tror en kunne vært mye hjulpet med en avlang fiskekjele i rustfritt om en får tak i, eventuellt få sveiset noe hos noen som kan lage tette tanker i rustfritt. Toplater koketopp koster jo ikke rare greiene.. Ulempen med en bereder er at den har stort volum på grunn av fasongen. En tjener mange liter på å ha rette sider. Ellers fungerer produktet aldeles utmerket :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: strip-all

Post by Håvard E Johansen »

Hei. Jeg bruker frityrkoker jeg. men bruker et steke termometer, så jeg kan få justert den. går fint på lave temraturer den.
Er bare at hjulet ikke har en skala, når en skal ha så lave temp. Jeg ligger på 60-65 grader.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: strip-all

Post by Reodor57 »

Jeg vet dette er en gammel tråd, men det skader ikke å utvide den litt når en har fått litt mer erfaring :-). 10 liters kjelen er byttet ut med en 140 liters benkebereder som jeg har skåret av toppen av. Alle hull er sveist igjen slik at ikke eventuell messing skal tæres opp. Berederen har blitt sveist på en ring i bunnen for å stå stødigere, og den er så plassert på en ramme med to faste og to svingbare hjul. Gikk til innkjøp av et 1500 watts element med termostat som er i settet som selges. Lokket er fra en feltkjele på 100 liter i rustfritt kjøpt hos Olav Teigen. Oppi karet har jeg en bruskasse for 1,5 liters flasker. Fordelen med den er at tunge ting er lettere å få oppi og ut. Når ferdig løftes det bare ut av berederen og over i kjelen hvor delene spyles rene. Jeg har også sveist på to innvendige buer som jeg kan legge et stålrør oppi på tvers av berederen slik at en ikke mister smådeler. Nå holder det å vrme opp til 65 grader og putte delene oppi. Etter noen timer når Strip All har kjølt seg ned er delene som regel helt rene. I det siste året har også ultralydvaskere blitt vesentlig rimligere, og en kan faktisk bruke disse til smådeler dersom det ikke er messingkraner eller noe sånt i dem. Prosessen går da vesentlig raskere. Uansett må en huske på å røre godt rundt i den store tanken før bruk, og avfette delene mest mulig. Fett forringer Strip All raskt.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply