polering av ny lakk.

Tips og triks som holder PV'n i form LEEEEENGE
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: polering av ny lakk.

Post by 445 »

pals wrote: En sidekommentar: Å ha svart bil er nesten som å ha en bijobb. Absolutt vakreste farge når den er ren, og det varer akkurat til den er ute av garasjen.
Føler med deg! 8)
Hadde svart Landcruiser som demobil en gang. Hadde krav om at den til enhver tid skulle være representativ. Rekorden var 3 vask på en dag. Pollensesong....
pals wrote:Da blir sluttresultatet omtrent sånn:
Tror jeg skimter et støvkorn på støtfangeren, eller så er det grus som speiler seg. :wink:
Hlyshaug, du har fått en ny standard for hvordan polere og vokse "Svarten"!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: polering av ny lakk.

Post by pals »

Håvard E Johansen wrote:Det så jo veldig bra ut. Men et spørsmål? kansje dumt men. Hvorfor bruker du den wax spray til slutt? Er ikke den tech wax2.0 ett slutt produkt?
Du kan gjerne avslutte med bare Tech Wax, det er et sluttprodukt. Men jeg synes det gir best glans med et lag spray etterpå, og glansen holder lengre. Det tar bare ti minutter også.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: polering av ny lakk.

Post by Håvard E Johansen »

ok. Tok meg en tur til lakkereren idag. han hadde litt bedre tid idag. Han hadde bare brukt autoglym\ meguairs.

-Det er brukt akryl på min bil, så han sa at lakken burde stå urørt i 3mnd. så kunne jeg bruke en voks, for å lukke porene i lakken. trodde ikke noe på dem kjempe dyre produktene.
Det var hans mening.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: polering av ny lakk.

Post by Torbo2 »

Da er det vel det som gjelder i dag, og det er vel ikke noen problem med å stole på det....
Og det samme gjelder vel vasking, at man må være forsiktig de første månedene og ikke bruke såpe?
Jeg bruker nesten aldri såpe uansett, bare når jeg må. Såpe spiser jo gradvis voksen....
Og avfetting bruker jeg aldri! - kun shampo i forbindele med full shine med rens, voks/polering...
Fettflekker kan man jo ta med whtespriit, i stedet for å gradvis fjerne voksen med avfettingsproduker. Noen mener det er farlge saker.
Har hørt om bensinstasjoner som har blandet feil, for sterk blanding, og bileier har fått skjolder i lakken.
Men "gullbilene" våre vaskes vel ikke i maskin....
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: polering av ny lakk.

Post by Torbo2 »

En lakkerer jeg snakket med forrige dagen sa man måtte vente med polering i 14 dager etter ny lakk... Så det er litt variasjon i fagkunnskapen...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: polering av ny lakk.

Post by 445 »

Polering og voksing er to begreper som ofte brukes om hverandre.
Det er vel ikke nødvendig å polere ny lakk, hvis det ikke er fargeforskjeller som skal utjevnes, og da er det vel mest den gamle lakken som poleres? Polering er for meg en rensing av lakken.
Voksing er et forseglende lag som legges utenpå allerede rengjort lakk.
Er det voksing han mente at man skulle vente 14 dager med?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: polering av ny lakk.

Post by Håvard E Johansen »

Han jeg snakket med, sa at jeg ikke måtte bruke voks på 3mnd . grunnet at lakken gasser. ingen trekk over eller. å en må ikke lukke porene,før den har gasset ferdig. hmmm?? skjønner ikke helt det der. er ikke lakken tett?? spør jeg meg da?

Eller er han lakkerer`n løsmiddelskadet :shock:
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: polering av ny lakk.

Post by Torbo2 »

Det erdet som er problemet! Lakken er ikke tett, i et mikroskop ser lakken ut som en vaskesvamp.... Derfor er det svært viktig å ha riktig grunning, epoxy, så tett som mulig. Det er trolig ikke helt tett det heller, men det er det nærmeste man kan komme når det gjelder tett og slipbart, så vidt jeg kan se. har sett det av den grunn at det har kommet regn etter bruk av epoxgrunning og det virket som den sugde til seg litt fukt. Men med lakk på toppen og voks som tetter porer er man ganske sikret.
Ventetiden før polering har nok også sammenheng med type lakk. Han som sa 14 dager lakket med Acryl 2K-lakk. Den vannbaserte virker svært skjør, ubrukelig!, og man ikke bruker god klarlakk på toppen. Jeg fjernet lakken på en dør forrige uke, og det var lett - vanlig tynner tok alt sammen....!!!

3 mnd er nok sikrere for å unngå riper? Det er vel det han mener...`?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: polering av ny lakk.

Post by Torbo2 »

Håvard E Johansen wrote:Han jeg snakket med, sa at jeg ikke måtte bruke voks på 3mnd . grunnet at lakken gasser. ingen trekk over eller. å en må ikke lukke porene,før den har gasset ferdig. hmmm?? skjønner ikke helt det der. er ikke lakken tett?? spør jeg meg da?

Eller er han lakkerer`n løsmiddelskadet :shock:
Kan jeg aldri tenke meg! Han er ung og har Volvo PV og bor et kvarter unna deg! :D
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: polering av ny lakk.

Post by Håvard E Johansen »

ja. mange meninger om den vannbaserte. godt det er akryl 2k på min da. hehe. ja. han mener nok 3mnd grunnet å ungå riper.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: polering av ny lakk.

Post by 445 »

Håvard E Johansen wrote:han mener nok 3mnd grunnet å ungå riper.
Forstår fortsatt ikke.
For meg er polering det samme som å gnikke og gnikke og få frem blankheten i matt lakk, eller å rense lakken for urenheter.
Voksing skjer jo ofte med flytende voks, som fordeles med lett hånd og tørkes lett av. Skal kun danne en beskyttende hinne. Det blir da ikke riper av voksing, eller?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: polering av ny lakk.

Post by Torbo2 »

Ja, da må man altså smøre seg med tålmodighet! Hvor får man den fra forresten? :)
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: polering av ny lakk.

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Det erdet som er problemet! Lakken er ikke tett, i et mikroskop ser lakken ut som en vaskesvamp....
Er du sikker på dette?
Jeg har hittil trodd følgende:
Såkalt en-komponent lakk er basert på løsemidler. Lakken tørker ved at løsemidlene fordamper. Lakken blir følgelig IKKE tett, men får masse kratere etter fordampningen.
To-komponent lakk er basert på kjemisk reaksjon. Når du blander de 2 delene med hverandre, så binder de seg sammen kjemisk, og du får en helt tett overflate.

Er jeg på bærtur? I så fall hvorfor?

Forøvrig fortalte mamman min at tålmodighet selges på tuber på apoteket.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: polering av ny lakk.

Post by Torbo2 »

Man skulle tro at herdet lakk er tett, men den er ikke like fullverdig tett som f.eks. epoxy. Det er faktisk mikroskopiske porer. har noen bilder av dette et sted, men det var det å finne dem? DEt hender jeg rydder, og da finner jeg nesten ingen ting etterpå.
Lakkimportørene har mengder av datagrunnlag, bilder og beskrivelser som man ikke blir helt klok på. Men i en forbindelse med en sak fikk jeg tak i diverse beskrivelser som forklaring på hvorfor lakken på en bil "krakkelerte". Det var vannbasert lakk - en jeg kjenner opplevde det samme i fra samme butikk...
Det var omtrent umulig å diskutere med dem, de visste selvfølgelig alt, måtte bare ikke komme her, og komme her, eller hva det heter. Jeg ga opp diskusjonen, selv om jeg visste at lakken hadde vært utsatt for frostskader på reisen fra importøren til butikken. Det innrømmet en ansatt, men når det ble en reklamasjonssak, ble jeg feid helt av banen ved at dette ikke var tilfelle. Og makan til sure mennesker der har jeg ikke opplevd... Jeg henvendte med dit som privatperson, men greit vite hordan folk kan bli overkjørt...
Jeg gikk på med tynner for å få vekk dritten og lakka på ny med Akryllakk. Og handler selvføklgelig ikke mer der...

Og 445, jeg har polert etter en uke og ikek fått riper som jeg kan se! Det er kanske fordelen med å ikke være tjue år...
Last edited by Torbo2 on Thu 27 Oct 2011 11:43, edited 1 time in total.
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: polering av ny lakk.

Post by Håvard E Johansen »

Det her kan bli en lang tråd trur jeg. er enig i det at høres rart ut at voksing kan gi riper. ser den. Nå har det gått så lang tid alikevel. så jeg kjører på med meugairs tech wax 2.0, når den tid kommer. følger fotspora til pals. 8)
Post Reply