polering av ny lakk.

Tips og triks som holder PV'n i form LEEEEENGE
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

polering av ny lakk.

Post by Håvard E Johansen »

Hei. tenkte jeg skulle la pv bilen få litt voks før den skal ut av garasjen. Men hva skal en bruke?
http://www.swissvax.no/startside-mainme ... gory_id=16


kan denne være så bra som prisen er. kan ikke skjønne at det kan være så!!! mye bedre en litt biliger produkter?? noen erfaringer? trenger jo ikke noe som er rensene. mest beskyttene.

http://www.meguiars.no/index.php?_room= ... il&_page=5
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: polering av ny lakk.

Post by 445 »

Har ikke du hatt bilen hos en lakkerer?
Jeg ville rådspurt han i første rekke.
Alternativt ringt med entusiastene hos "Lakkrekvisita" og spurt om råd.
Håper du legger inn svaret her, for jeg hentet arbeidshesten min fra lakkereren i dag....!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: polering av ny lakk.

Post by Håvard E Johansen »

jo. men han sa at han ikke var no spesialist på det. han hadde brukt mye autoglym, å det var trygt å godt sa han. men kunne ikke si noe særlig mer om det. egentlig. :? :?:
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: polering av ny lakk.

Post by Håvard E Johansen »

Skal høre med han en gang til. Han var veldig stressa når jeg snakka med han om det sist. kansje jeg skal dra ned til han i morgen.
Ble bilen din fin da? lakkert mye eller?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: polering av ny lakk.

Post by Torbo2 »

Jeg har brukt mye Autoglym. Den er lett å jobbe med og holder bra. Jeg har også brukt Biltemas voks (tidligere) med godt resultat, men jeg tror de har byttet produsent, da den siste jeg kjøpte var litt tyngre å polere ut – siste finish. Så nå går jeg for Autoglym. De har også en blank toppbeskyttelse, som skal gi ytterligere glans, men den har jeg ikke sett noen til.
Men våre biler har jo løse skjermer med mulighet for fukt i innfestingslistene, og jeg har tro på at den tynne kan gi en ekstrabeskyttelse ned imellom skjerm og karosseri. Har også brukt tynn rustbeskyttelse (løsemiddelfri fra Biltema) med godt resultat i skjermfalsene, men det blir litt fettaktig, så jeg går nok over til kun den tynne blanke fra Autoglym der, da overskuddet lar seg lett fjerne.
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: polering av ny lakk.

Post by pals »

Et kjapt søk på bilforumet ga følgende resultat:

Innlegg A:
Når bilen er nylakkert: Da ny lakk trenger noe tid for å herde helt, anbefaler vi at det tas noen forholdsregler de første fire ukene:
1.Ved kaldt/meget fuktig vær de første fire ukene, bør bilen med jevne mellomrom kjøres inn i oppvarmet lokale for gjennomtørking av den ferske lakken
2.I samme periode bør bilen vaskes bare i rent, lunkent vann som ikke er tilsatt vaskemiddel. Unngå bruk av automatisk vaskemaskin de første fire ukene
3.La aldri tett presenning, plast eller lignende ligge direkte på lakken over en lengre periode
4.Polering bør ikke utføres de 4 første ukene etter lakkering. Unngå alltid polering i sterkt sollys
5.Vask bilen jevnlig. Det er viktig å raskt fjerne veisalt, løvfall, innsekter, fugleekskrementer og lignende. En våt bil bør tørkes av og ikke «soltørkes»
6.Unngå å feste magnetskilt, emblemer og lignende på fersk lakk
7.Utsett ikke lakken for rubbing, bensinsøl, sterke løsningsmidler (tynnere) og lignende


Innlegg B:
Vent 1 mnd før du har noe på lakken, hva du gjør på den mndn er også viktig, børstevask ol er fy fy. Pass på så du før spylt bilen godt før du vasker den med en vaskehanske slik at du ikke riper den.
Etter 1 mnd kan du ha på beskyttelse på lakken i form av sealer eller voks.
Om du ønsker dybde ol i lakken kan du "fete" opp med en polish
Meguiars MG 21. NXT tech wax, Duragloss 105, Meguiars MG 16, Pinnacle Liquid Souveran er noen som kan anbefales.


Jeg kan ikke gå god for at dette er den absolutte sannhet, men disse gutta har god erfaring. Det ser ut til å være gjengs enighet om at første måneden etter lakkering bør man holde seg unna polering og voks.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: polering av ny lakk.

Post by Håvard E Johansen »

Mange som skryter av meguiars. får se hva lakkmannen sier. bilen har jo fått stå u-rørt lenge nok nå. hehe
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: polering av ny lakk.

Post by 445 »

Håvard E Johansen wrote:Ble bilen din fin da? lakkert mye eller?
Bilen ble fin. Den hadde den vanlige Hiace-rusten bak skyvedørsskinnene, og noen andre skader etter 100000 km hos Jernbaneverket. Byttet begge forskjermene, da disse (i motsetning til PV'ens) bare koster noen hundrelapper. Lakkerte også panseret og bakskjermene under skyvedørsskinnen. I tillegg ble begynnende rust nederst på innsiden av dørene fjernet og lakkert.

Alt i alt en deilig jobb før vinteren.

Satser på en skikkelig voksing om en måned.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: polering av ny lakk.

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Jeg har brukt mye Autoglym. Den er lett å jobbe med og holder bra.
Har samme erfaring som deg.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: polering av ny lakk.

Post by Håvard E Johansen »

fant en link. Dette må jo være feil!! eller? Hvem er det som kjøper noe sånt??

http://www.swissvax.no/startside-mainme ... gory_id=16
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: polering av ny lakk.

Post by Torbo2 »

Som nevnt er lakkering et FAG, og det er mye kjemi som de fleste av oss bør har respekt for. For ca. 30 år siden var jeg på et lakkkurs på Bilskadeinstituttet på Jaren, og der hang jeg meg opp i at lakken skulle poleres gasnke raskt, før bilen ble tatt i bruk, da det framkom at lakken var herdet fra lakkeringsboksen og at selv ny lakk haddee miksroskopiske porer.
Men det ble også poengtert at man skulle være forsikitg med lakken ang. vask o.a. da den ikke var 100% herdet før etter noen måneder. Mener det ble sagt et sted mellom 3 og 6 mnd. Det var vel stort sett Akryl 2 k som ble brukt den gang.
I de senere årene er det nok andre lakktyper, og som ble nevnt på kurs hos Lakkrekvisita, er den moderne lakken noe mer skjør. Klarlakk på toppen gir nok ekstra styrke, men jeg savner noen mer fakta her...


Så jeg skulle gjerne visst hva som gjelder konkret i dag?
Et annet spørsmål er om vi ikke helst bør holde oss til Acryl-lakk?

På veteranbiler kan man få dette, godkjent unntak fra miljøbestemmelser.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: polering av ny lakk.

Post by 445 »

Håvard E Johansen wrote:fant en link. Dette må jo være feil!! eller? Hvem er det som kjøper noe sånt??
Selv Autoglym har voks til nesten 1000,- for en liten boks.
Fikk en slik en gang, og den er veldig bra og veldig drøy. Har sikkert vokset 5-6 biler med den, og har masse igjen.
Men, vet ikke om den er verdt pengene for det.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: polering av ny lakk.

Post by pals »

Før øvrig bør jeg vel svare på spørsmålene i første post. Jeg har erfaring fra Meguiars-produkter på den andre hobby-bilen min.

En sidekommentar: Å ha svart bil er nesten som å ha en bijobb. Absolutt vakreste farge når den er ren, og det varer akkurat til den er ute av garasjen.

Men tilbake til produktene: Meguiars holder mål etter min mening. Lett å påføre, lett å fjerne. Men litt dyre, riktignok.
Jeg bruker følgende Meguiars-produkter:
Jeg bruker først avfetting (hvis nødvendig), miljøtypen man får handlet på bensinstasjon fungerer godt nok.
På felgene bruker jeg felgrens; All Wheel Cleaner.
Så er det en grundig vask med høytrykkspyler, bøtte med rent vann til skylling, og bøtte med bilshampoo. NXT Car wash. Vaskehanske er suverent. Tørkes godt etterpå med mikrofiberhåndkle.
Hvis bilen har asfaltrester og smuss som fortsatt sitter i lakken, bruker jeg clay. Quik Clay. kort og greit en leirklump som strykes langs lakken som er skikkelig fuktet med voksspray. Det drar av alle urenheter, og etterlater en fullstendig glatt overflate.
Voks: Tech Wax 2.0. Påføres med liten svamp, tørkes, og tørkes bort med mikrofiberklut.
Avslutningsvis bruker jeg alltid å legge på et lag med Quik Wax Spray, tørkes bort med mikrofiberklut. Det gjør jeg også etter at bilen kun er vasket.
I tillegg polerer jeg rutene med glass-polish, gummien får et lag med Tire Gloss, og interiøret får også en runde med lærpleie og interiør-detailer.

Da blir sluttresultatet omtrent sånn:

Image
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: polering av ny lakk.

Post by 445 »

Torbo2 wrote: I de senere årene er det nok andre lakktyper, og som ble nevnt på kurs hos Lakkrekvisita, er den moderne lakken noe mer skjør. Klarlakk på toppen gir nok ekstra styrke, men jeg savner noen mer fakta.
Lakkrekvisita demonstrerte jo også Mirka Polarshine. Det er en lettjobbet voks med nanoteknologi.
Tror jeg skal teste den i vinter. Hlyshaug har kjøpt en liter og satt igjen på verkstedet hos meg. Det er jo en risikosport siden jeg har et par biler som trenger voks. :roll:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: polering av ny lakk.

Post by Håvard E Johansen »

Det så jo veldig bra ut. Men et spørsmål? kansje dumt men. Hvorfor bruker du den wax spray til slutt? Er ikke den tech wax2.0 ett slutt produkt?
Post Reply