polering av ny lakk.

Tips og triks som holder PV'n i form LEEEEENGE
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: polering av ny lakk.

Post by Torbo2 »

Ang. grunning. Tokomponent epoxy-grunning, den skal visst være tett, ganske tett, svært tett? Jeg trodde også dette var bortimot rein forsegling, men etter å ha slipt den (Hagmans), ser jeg at selv den trekker fuktighet nå jeg sliper vått?


Så da er den vel ikke heltt tett den heller? Skal sjekke opp dette nærmere, dette må vi vite!

Grunning kan jo tynnes ut for sprøyting, og da tynnere forsvinner elelr damper ut så er det trolig mikroskopiske porer etterpå som ved lakk? men i mindre grad...? Det kan være forklaringen, men her skal vi ikke tro, men vite, hva vi gjør med "skjønnhetene" våre. :D

Slipe vått er forresten gammeldags, og farlig! Spesielt på steder hvor det er sparklet! Det hender jeg gjør det med mange forbehold!!!
Det koster papir og kroner å bytte papir hele tiden når man pusser tørt. De som ha flotte slipemaskiner med sug i skiva bekymrer seg vel ikke så mye?
Det kan ta timer og dager for å få det tørt nok ette våtsliping før lakkering!
Det ser man ofte på biler som er restaurert for mer enn ti- tjue år siden hvor, det var mer vanlig å slipe vått/vannslipe, og noen ikke tod høyde for tørketiden før lakkering.
Så kom syndene fram etter et, to, tre år eller senere, da forseglet fuktighet hadde fått lov til å virke med forskjelig utetemperatur.
Boblene kommer!
I noen tilfelle er jo syndene også at de minste rustprikkene ikke ble tatt bort. Utviklingen av rust skjer jo akselrerende.. Andre potens? - kan jo sette opp et matamatisk regnestykke på det? :)
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: polering av ny lakk.

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Ang. grunning. Tokomponent epoxy-grunning, den skal visst være tett, ganske tett, svært tett? Jeg trodde også dette var bortimot rein forsegling, men etter å ha slipt den (Hagmans), ser jeg at selv den trekker fuktighet nå jeg sliper vått?

Så da er den vel ikke heltt tett den heller? Skal sjekke opp dette nærmere, dette må vi vite!
Veldig fint om vi kan sjekke dette nærmere.
Var overbevist om at den var helt tett.
Men, selv om den er tett, så er den ikke vannavstøtende.
Kanskje den blir våt, men ikke gjennomvåt?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: polering av ny lakk.

Post by Torbo2 »

Lakkrekvisita har trolig mer konkret svar på det? Skal innom der til uka....
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: polering av ny lakk.

Post by 445 »

Kjempefint om du kan spørre og grave litt om dette da.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: polering av ny lakk.

Post by Reodor57 »

Er kanskje tørketiden på stålet som ar vært litt for kort... Bør tørke lenge. Lærte dette av en som drev med karosseriarbeid. Skulle bilen på understellsbehandling skulle den leveres tidlig fredag og ikke behandles før mandag for å tørke ut. Bilen sto da i "ovnen" noen timer for å tørke. Vet Lakkrekvisita anbefaler metallvask før grunning om en er nøye da. Skal vissnok "nøytralisere" stålet så det ikke ruster. Ellers liker ikke jeg å vannslipe ihvertfall. Tørt er best selv om det kan støve litt. Luftfuktigheten bør også ligge på rundt 40% en tid før en lakker for å få ut fuktigheten av stålet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply